Keskustan puoluehallituksen mukaan kansalaistoiminnassa eli järjestöissä, vapaaehtoistyössä ja luottamustoimissa kertyvä osaaminen on luettava hyväksi kaikilla koulutusasteilla.

Tutkimusten mukaan kansalaistoiminta kehittää esimerkiksi ongelmanratkaisukykyä sekä yhteistyö-, argumentointi- ja kokoustaitoja. Oppimista tapahtuu kaikenlaisissa järjestöissä ja vapaaehtoistyössä. Tällaisen toiminnan osaamisen hyväksi lukeminen lisää motivaatiota myös itse opiskelua kohtaan.

Lain tasolla mahdollisuus on jo olemassa. Suomessa on kehitetty prosesseja ja malleja osaamisen tunnistamiseksi ja hyväksi lukemiseksi. Käytäntöjä kansalaistoiminnan huomioimisesta opetuksen suunnittelussa pitää vahvistaa. Iso työ on tehtävänä nimenomaan oppilaitoksissa ja tutkintorakenteissa. IB-lukiotutkinto on esimerkki siitä, kuinka vapaaehtoistoiminnasta voi tehdä koulutukseen kiinteästi kuuluvan osan.

Työelämän nopea muutos vaatii nykyään paljon sellaista osaamista, jota ihmiset kerryttävät vapaa-ajan kansalaistoiminnassa. Muun muassa projektinhallinta- ja viestintätaidot ovat hyviä esimerkkejä tästä. Järjestöissä ja vapaaehtoistoiminnassa mukana oleminen on yksi parhaista tavoista ylläpitää omaa osaamista ja verkostoitua.

Aktiiviset kansalaiset ovat yhteisöilleen korvaamattomia. Kansainvälisenä vapaaehtoisten päivänä 5.12. Keskustan puoluehallituksen työvaliokunta korostaa, että vireä kansalaisyhteiskunta on tärkeä osa yhteiskunnan toimeliaisuutta ja sivistystä ylläpitävä voima. Vapaaehtoistoiminta on myös merkittävä kotouttamisen edistäjä.

”Vapaaehtoistyö on aina pohjimmiltaan lähimmäisestä välittämistä. Varmistamme kansalaistoiminnalle puitteet, joissa hyvät ideat ja teot pääsevät kukoistamaan.” Keskustan periaateohjelman kohta 15.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallituksen työvaliokunta: Kansalaistoiminnassa hankittu osaaminen on luettava hyväksi kaikilla koulutusasteilla