Keskusta: Kouluruoan uudistus ehdottomasti seuraavaan hallitusohjelmaan

Seuraavan hallituksen on otettava kouluruuan uudistaminen seuraavaan hallitusohjelmaan.

-Välipala on pieni, mutta äärimmäisen merkityksellinen asia pitkien koulumatkojen ja perheiden arkikiireiden keskellä. Kouluvälipalan tarjoaminen on arkipäivää jo monissa maamme kunnissa, mutta toimintatapa pitää ehdottomasti saada koko Suomen kattavaksi, vahvistaa ministeri Leppä edelleen Keskustan linjauksen.

Keskustan linjapaperissa on kosolti asiaa myös maataloudesta, sen kannattavuudesta ja tulevaisuudesta. Keskusta edellyttää maatalouden tukipolitiikkaan rohkeita uudistuksia.

-Maatalouden kannattavuus saadaan paremmalle tolalle vain toimivien markkinoiden kautta. Viljelijöiden neuvotteluasema heikentynyt merkittävästi, kun teollisuus ja kauppa ovat yrityskauppojen myötä keskittyneet yhä suuremmiksi. Uuden elintarvikemarkkinalain tultua voimaan Keskusta jatkaa määrätietoisesti ruokamarkkinoiden reiluuttamista, sanoo ruokatyöryhmän vetäjä, kansanedustaja Eerikki Viljanen.

-Suomessa on syytä myös saada käyttöön mahdollisimman nopeasti Ranskasta tuttu hinnoittelua määrittelevä Loi Galland-laki. Keskusta vaatii, että ruokaa ei myydä alle tuotantokustannusten, Viljanen jatkaa.

Keskusta esittää suomalaisen ruokaketjun tulee olla hiilineutraali vuoteen 2040 mennessä. Ilmastonmuutoksen torjunnasta tulee rakentaa suomalaisen ruuantuotannon kannattavuutta parantava vahvuus, ei lisäkustannuksia aiheuttava rasite. Keskeisiä toimenpiteitä ovat peltojen hiilensidonta, biokaasun vallankumous ja uuden teknologian käyttöönotto. Mielenkiintoinen ja ruuan hiilineutraaliuden kannalta tärkeä yksityiskohta Keskustan linjauksessa on se, että soijan käytöstä rehuraaka-aineena on luovuttava vuoteen 2030 mennessä.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Kouluruoan uudistus ehdottomasti seuraavaan hallitusohjelmaan