Keskusta: Kouluruoan uudistus ehdottomasti seuraavaan hallitusohjelmaan

Seuraavan hallituksen on otettava kouluruuan uudistaminen seuraavaan hallitusohjelmaan.

-Välipala on pieni, mutta äärimmäisen merkityksellinen asia pitkien koulumatkojen ja perheiden arkikiireiden keskellä. Kouluvälipalan tarjoaminen on arkipäivää jo monissa maamme kunnissa, mutta toimintatapa pitää ehdottomasti saada koko Suomen kattavaksi, vahvistaa ministeri Leppä edelleen Keskustan linjauksen.

Keskustan linjapaperissa on kosolti asiaa myös maataloudesta, sen kannattavuudesta ja tulevaisuudesta. Keskusta edellyttää maatalouden tukipolitiikkaan rohkeita uudistuksia.

-Maatalouden kannattavuus saadaan paremmalle tolalle vain toimivien markkinoiden kautta. Viljelijöiden neuvotteluasema heikentynyt merkittävästi, kun teollisuus ja kauppa ovat yrityskauppojen myötä keskittyneet yhä suuremmiksi. Uuden elintarvikemarkkinalain tultua voimaan Keskusta jatkaa määrätietoisesti ruokamarkkinoiden reiluuttamista, sanoo ruokatyöryhmän vetäjä, kansanedustaja Eerikki Viljanen.

-Suomessa on syytä myös saada käyttöön mahdollisimman nopeasti Ranskasta tuttu hinnoittelua määrittelevä Loi Galland-laki. Keskusta vaatii, että ruokaa ei myydä alle tuotantokustannusten, Viljanen jatkaa.

Keskusta esittää suomalaisen ruokaketjun tulee olla hiilineutraali vuoteen 2040 mennessä. Ilmastonmuutoksen torjunnasta tulee rakentaa suomalaisen ruuantuotannon kannattavuutta parantava vahvuus, ei lisäkustannuksia aiheuttava rasite. Keskeisiä toimenpiteitä ovat peltojen hiilensidonta, biokaasun vallankumous ja uuden teknologian käyttöönotto. Mielenkiintoinen ja ruuan hiilineutraaliuden kannalta tärkeä yksityiskohta Keskustan linjauksessa on se, että soijan käytöstä rehuraaka-aineena on luovuttava vuoteen 2030 mennessä.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Kouluruoan uudistus ehdottomasti seuraavaan hallitusohjelmaan