Keskusta: Kouluruoan uudistus ehdottomasti seuraavaan hallitusohjelmaan

Seuraavan hallituksen on otettava kouluruuan uudistaminen seuraavaan hallitusohjelmaan.

-Välipala on pieni, mutta äärimmäisen merkityksellinen asia pitkien koulumatkojen ja perheiden arkikiireiden keskellä. Kouluvälipalan tarjoaminen on arkipäivää jo monissa maamme kunnissa, mutta toimintatapa pitää ehdottomasti saada koko Suomen kattavaksi, vahvistaa ministeri Leppä edelleen Keskustan linjauksen.

Keskustan linjapaperissa on kosolti asiaa myös maataloudesta, sen kannattavuudesta ja tulevaisuudesta. Keskusta edellyttää maatalouden tukipolitiikkaan rohkeita uudistuksia.

-Maatalouden kannattavuus saadaan paremmalle tolalle vain toimivien markkinoiden kautta. Viljelijöiden neuvotteluasema heikentynyt merkittävästi, kun teollisuus ja kauppa ovat yrityskauppojen myötä keskittyneet yhä suuremmiksi. Uuden elintarvikemarkkinalain tultua voimaan Keskusta jatkaa määrätietoisesti ruokamarkkinoiden reiluuttamista, sanoo ruokatyöryhmän vetäjä, kansanedustaja Eerikki Viljanen.

-Suomessa on syytä myös saada käyttöön mahdollisimman nopeasti Ranskasta tuttu hinnoittelua määrittelevä Loi Galland-laki. Keskusta vaatii, että ruokaa ei myydä alle tuotantokustannusten, Viljanen jatkaa.

Keskusta esittää suomalaisen ruokaketjun tulee olla hiilineutraali vuoteen 2040 mennessä. Ilmastonmuutoksen torjunnasta tulee rakentaa suomalaisen ruuantuotannon kannattavuutta parantava vahvuus, ei lisäkustannuksia aiheuttava rasite. Keskeisiä toimenpiteitä ovat peltojen hiilensidonta, biokaasun vallankumous ja uuden teknologian käyttöönotto. Mielenkiintoinen ja ruuan hiilineutraaliuden kannalta tärkeä yksityiskohta Keskustan linjauksessa on se, että soijan käytöstä rehuraaka-aineena on luovuttava vuoteen 2030 mennessä.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Kouluruoan uudistus ehdottomasti seuraavaan hallitusohjelmaan