Keskusta: Kouluruoan uudistus ehdottomasti seuraavaan hallitusohjelmaan

Seuraavan hallituksen on otettava kouluruuan uudistaminen seuraavaan hallitusohjelmaan.

-Välipala on pieni, mutta äärimmäisen merkityksellinen asia pitkien koulumatkojen ja perheiden arkikiireiden keskellä. Kouluvälipalan tarjoaminen on arkipäivää jo monissa maamme kunnissa, mutta toimintatapa pitää ehdottomasti saada koko Suomen kattavaksi, vahvistaa ministeri Leppä edelleen Keskustan linjauksen.

Keskustan linjapaperissa on kosolti asiaa myös maataloudesta, sen kannattavuudesta ja tulevaisuudesta. Keskusta edellyttää maatalouden tukipolitiikkaan rohkeita uudistuksia.

-Maatalouden kannattavuus saadaan paremmalle tolalle vain toimivien markkinoiden kautta. Viljelijöiden neuvotteluasema heikentynyt merkittävästi, kun teollisuus ja kauppa ovat yrityskauppojen myötä keskittyneet yhä suuremmiksi. Uuden elintarvikemarkkinalain tultua voimaan Keskusta jatkaa määrätietoisesti ruokamarkkinoiden reiluuttamista, sanoo ruokatyöryhmän vetäjä, kansanedustaja Eerikki Viljanen.

-Suomessa on syytä myös saada käyttöön mahdollisimman nopeasti Ranskasta tuttu hinnoittelua määrittelevä Loi Galland-laki. Keskusta vaatii, että ruokaa ei myydä alle tuotantokustannusten, Viljanen jatkaa.

Keskusta esittää suomalaisen ruokaketjun tulee olla hiilineutraali vuoteen 2040 mennessä. Ilmastonmuutoksen torjunnasta tulee rakentaa suomalaisen ruuantuotannon kannattavuutta parantava vahvuus, ei lisäkustannuksia aiheuttava rasite. Keskeisiä toimenpiteitä ovat peltojen hiilensidonta, biokaasun vallankumous ja uuden teknologian käyttöönotto. Mielenkiintoinen ja ruuan hiilineutraaliuden kannalta tärkeä yksityiskohta Keskustan linjauksessa on se, että soijan käytöstä rehuraaka-aineena on luovuttava vuoteen 2030 mennessä.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Kouluruoan uudistus ehdottomasti seuraavaan hallitusohjelmaan