Keskusta: Kouluruoan uudistus ehdottomasti seuraavaan hallitusohjelmaan

Seuraavan hallituksen on otettava kouluruuan uudistaminen seuraavaan hallitusohjelmaan.

-Välipala on pieni, mutta äärimmäisen merkityksellinen asia pitkien koulumatkojen ja perheiden arkikiireiden keskellä. Kouluvälipalan tarjoaminen on arkipäivää jo monissa maamme kunnissa, mutta toimintatapa pitää ehdottomasti saada koko Suomen kattavaksi, vahvistaa ministeri Leppä edelleen Keskustan linjauksen.

Keskustan linjapaperissa on kosolti asiaa myös maataloudesta, sen kannattavuudesta ja tulevaisuudesta. Keskusta edellyttää maatalouden tukipolitiikkaan rohkeita uudistuksia.

-Maatalouden kannattavuus saadaan paremmalle tolalle vain toimivien markkinoiden kautta. Viljelijöiden neuvotteluasema heikentynyt merkittävästi, kun teollisuus ja kauppa ovat yrityskauppojen myötä keskittyneet yhä suuremmiksi. Uuden elintarvikemarkkinalain tultua voimaan Keskusta jatkaa määrätietoisesti ruokamarkkinoiden reiluuttamista, sanoo ruokatyöryhmän vetäjä, kansanedustaja Eerikki Viljanen.

-Suomessa on syytä myös saada käyttöön mahdollisimman nopeasti Ranskasta tuttu hinnoittelua määrittelevä Loi Galland-laki. Keskusta vaatii, että ruokaa ei myydä alle tuotantokustannusten, Viljanen jatkaa.

Keskusta esittää suomalaisen ruokaketjun tulee olla hiilineutraali vuoteen 2040 mennessä. Ilmastonmuutoksen torjunnasta tulee rakentaa suomalaisen ruuantuotannon kannattavuutta parantava vahvuus, ei lisäkustannuksia aiheuttava rasite. Keskeisiä toimenpiteitä ovat peltojen hiilensidonta, biokaasun vallankumous ja uuden teknologian käyttöönotto. Mielenkiintoinen ja ruuan hiilineutraaliuden kannalta tärkeä yksityiskohta Keskustan linjauksessa on se, että soijan käytöstä rehuraaka-aineena on luovuttava vuoteen 2030 mennessä.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Kouluruoan uudistus ehdottomasti seuraavaan hallitusohjelmaan