Keskustan puoluehallitus: Suomessa ei ole tarvetta kieltää dieseliä

Keskustan mielestä kuluttajat tarvitsevat lisää tietoa eivätkä keskustelua, joka lietsoo epävarmuutta liikkumisen tulevaisuuteen pitkien etäisyyksien maassa. Ilmasto ei pelastu pelkästään sillä, että autoilusta tehdään kalliimpaa.

Keskustan puoluehallituksen mielestä on realismia myöntää, että raskas liikenne ja esimerkiksi lentokoneet tarvitsevat vielä pitkään polttomoottoreita. Uusiutuvien polttoaineiden tuotanto ei riitä heti kaikkeen tarpeeseen. Sekä autojen käyttäjät että autokauppa ansaitsevat pitkäjänteisen näkymän dieselautojen tulevaisuuteen.

Keskusta muistuttaa, että pelkästään poliittisilla päätöksillä ei pystytä määrittelemään dieselin hintaa, joka nousee jyrkästi maailmanmarkkinoilla. Puoluehallitus pitää siksi tärkeänä, että Suomessa valmistaudutaan myös muihin ratkaisuihin, kuten uusiutuvat käyttövoimat, sähkö, kaasu ja vety – ja näiden ratkaisuiden kohtuuhintaiseen saatavuuteen.

Autojen osalta keskusta pitää tärkeänä vanhan autokannan nykyistä nopeampaa kiertoa. Tähän pitää rohkeasti kannustaa auto- ja ajoneuvoverojen kautta. Auton vaihtaminen ei ole kaikille mahdollista taloudellisista syistä. Tämä on yksi tärkeä syy sille, että keskusta priorisoi kieltojen sijaan uusiutuvia polttoaineita.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallitus: Suomessa ei ole tarvetta kieltää dieseliä