Keskustan puoluehallitus: Suomessa ei ole tarvetta kieltää dieseliä

Keskustan mielestä kuluttajat tarvitsevat lisää tietoa eivätkä keskustelua, joka lietsoo epävarmuutta liikkumisen tulevaisuuteen pitkien etäisyyksien maassa. Ilmasto ei pelastu pelkästään sillä, että autoilusta tehdään kalliimpaa.

Keskustan puoluehallituksen mielestä on realismia myöntää, että raskas liikenne ja esimerkiksi lentokoneet tarvitsevat vielä pitkään polttomoottoreita. Uusiutuvien polttoaineiden tuotanto ei riitä heti kaikkeen tarpeeseen. Sekä autojen käyttäjät että autokauppa ansaitsevat pitkäjänteisen näkymän dieselautojen tulevaisuuteen.

Keskusta muistuttaa, että pelkästään poliittisilla päätöksillä ei pystytä määrittelemään dieselin hintaa, joka nousee jyrkästi maailmanmarkkinoilla. Puoluehallitus pitää siksi tärkeänä, että Suomessa valmistaudutaan myös muihin ratkaisuihin, kuten uusiutuvat käyttövoimat, sähkö, kaasu ja vety – ja näiden ratkaisuiden kohtuuhintaiseen saatavuuteen.

Autojen osalta keskusta pitää tärkeänä vanhan autokannan nykyistä nopeampaa kiertoa. Tähän pitää rohkeasti kannustaa auto- ja ajoneuvoverojen kautta. Auton vaihtaminen ei ole kaikille mahdollista taloudellisista syistä. Tämä on yksi tärkeä syy sille, että keskusta priorisoi kieltojen sijaan uusiutuvia polttoaineita.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallitus: Suomessa ei ole tarvetta kieltää dieseliä