Keskustan puoluehallitus: Suomessa ei ole tarvetta kieltää dieseliä

Keskustan mielestä kuluttajat tarvitsevat lisää tietoa eivätkä keskustelua, joka lietsoo epävarmuutta liikkumisen tulevaisuuteen pitkien etäisyyksien maassa. Ilmasto ei pelastu pelkästään sillä, että autoilusta tehdään kalliimpaa.

Keskustan puoluehallituksen mielestä on realismia myöntää, että raskas liikenne ja esimerkiksi lentokoneet tarvitsevat vielä pitkään polttomoottoreita. Uusiutuvien polttoaineiden tuotanto ei riitä heti kaikkeen tarpeeseen. Sekä autojen käyttäjät että autokauppa ansaitsevat pitkäjänteisen näkymän dieselautojen tulevaisuuteen.

Keskusta muistuttaa, että pelkästään poliittisilla päätöksillä ei pystytä määrittelemään dieselin hintaa, joka nousee jyrkästi maailmanmarkkinoilla. Puoluehallitus pitää siksi tärkeänä, että Suomessa valmistaudutaan myös muihin ratkaisuihin, kuten uusiutuvat käyttövoimat, sähkö, kaasu ja vety – ja näiden ratkaisuiden kohtuuhintaiseen saatavuuteen.

Autojen osalta keskusta pitää tärkeänä vanhan autokannan nykyistä nopeampaa kiertoa. Tähän pitää rohkeasti kannustaa auto- ja ajoneuvoverojen kautta. Auton vaihtaminen ei ole kaikille mahdollista taloudellisista syistä. Tämä on yksi tärkeä syy sille, että keskusta priorisoi kieltojen sijaan uusiutuvia polttoaineita.

Keskusta tiukkana ruuantuotannosta, taloudesta ja EU-asioista
Keskustan kansanedustaja Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään EU-politiikassa lupauksensa viljelijöille. Myös kokoomuksen MEP-ehdokkaiden valmiutta leikata ruuantuotannosta ihmeteltiin .Eduskunnan välikysymyskeskustelussa Keskusta puolestaan tarjosi talouteen oman, hallitusta oikeudenmukaisemman vaihtoehtonsa. Hallituksen EU-tavoitteet näyttäytyvät toistaiseksi höttöisinä eivätkä yhteisvelan ja ennallistamisasetuksen osalta kelpaa Keskustalle. Eduskunnan viikko on näyttänyt myös vastatuulta hallituksen olutlaille. Enemmistö sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä vastustaa hallituksen ajamaa vahvempien alkoholijuomien ruokakauppamyyntiä.
17.5.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustalaiset muistuttivat eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on saatava oikeudenmukaisella ja reilulla tavalla kasvun tielle. Keskustalla on tähän vaihtoehdot omassa linjassaan. Ryhmäpuhuja Eeva Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on hallituksen toimin ollut. Suomalaisille voidaan järjestää töitä ja talous kasvuun, terveysasemat ja muut lähipalvelut voidaan pelastaa. Keskustan ja Liike Nytin jättämän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Keskustan Markus Lohi muistutti yhdessä ryhmäpuhujan kanssa, että aina on vaihtoehtoja. Etenkin silloin, kun vallanpitäjät väittävät, että vaihtoehtoja ei ole.
15.5.2024 / Uutiset
Eeva Kalli: Vallalla kova politiikka ja otteet
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoi välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessa, että politiikassa toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana. Hallituksen toimet eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät luottamusta. Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut. Keskustalla olisi siihen keinoja.
15.5.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallitus: Suomessa ei ole tarvetta kieltää dieseliä