Keskustan puoluehallitus: Suomessa ei ole tarvetta kieltää dieseliä

Keskustan mielestä kuluttajat tarvitsevat lisää tietoa eivätkä keskustelua, joka lietsoo epävarmuutta liikkumisen tulevaisuuteen pitkien etäisyyksien maassa. Ilmasto ei pelastu pelkästään sillä, että autoilusta tehdään kalliimpaa.

Keskustan puoluehallituksen mielestä on realismia myöntää, että raskas liikenne ja esimerkiksi lentokoneet tarvitsevat vielä pitkään polttomoottoreita. Uusiutuvien polttoaineiden tuotanto ei riitä heti kaikkeen tarpeeseen. Sekä autojen käyttäjät että autokauppa ansaitsevat pitkäjänteisen näkymän dieselautojen tulevaisuuteen.

Keskusta muistuttaa, että pelkästään poliittisilla päätöksillä ei pystytä määrittelemään dieselin hintaa, joka nousee jyrkästi maailmanmarkkinoilla. Puoluehallitus pitää siksi tärkeänä, että Suomessa valmistaudutaan myös muihin ratkaisuihin, kuten uusiutuvat käyttövoimat, sähkö, kaasu ja vety – ja näiden ratkaisuiden kohtuuhintaiseen saatavuuteen.

Autojen osalta keskusta pitää tärkeänä vanhan autokannan nykyistä nopeampaa kiertoa. Tähän pitää rohkeasti kannustaa auto- ja ajoneuvoverojen kautta. Auton vaihtaminen ei ole kaikille mahdollista taloudellisista syistä. Tämä on yksi tärkeä syy sille, että keskusta priorisoi kieltojen sijaan uusiutuvia polttoaineita.

Keskustan pj Kulmuni: Keskusta haluaa eläkeläisten verokannustimen mukaan työllisyystoimipakkiin
Keskustan puheenjohtaja Katri Kulmuni kertoi vierailullaan tänään Lapissa Keskustan vievän eteenpäin esitystä, jossa eläkkeellä tehtävä työ ei nostaisi jo tienatun eläkkeen verotuksen. Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) esitti alkuviikosta muutosta eläkeläisten verotukseen.
24.7.2020 / Uutiset
Kulmuni illalla Maikkarin kesäterassilla
Tänä iltana kannattaa viettää keskikesästä huolimatta tuokio myös television ääressä.
21.7.2020 / Uutiset
Katri kiertää kenttää heinäkuun loppuun!
Oletko jo tavannut Keskustan puheenjohtajan Katri Kulmunin tänä kesänä? Mikäli et, niin vielä on kesää jäljellä. Puheenjohtaja Kulmuni toivoo, että kansa näkisi Keskustan entistä parempana, koko Suomen vaihtoehtona. Kiertueella Kulmuni vaihtaa mieluusti ajatuksia myös kuntavaaliehdokkuudesta kiinnostuneiden kanssa.
20.7.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallitus: Suomessa ei ole tarvetta kieltää dieseliä