Eeva Kallin kuva

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan, kansanedustaja Eeva Kallin mukaan tiistaina julkaistut uusimmat numerot ovat huolestuttavia ja viimeisin osoitus työllisyyspäätösten kiireellisyydestä.

Sekä Tilastokeskuksen että työ- ja elinkeinoministeriön mukaan työttömyys on selvästi pahentunut vuodentakaisesta, vaikka laskentatavoissa on eroja. Kaikkein huolestuttavinta on Kallin mielestä nuorten työttömyyden lisääntyminen.

Tilastokeskuksen mukaan työttömänä oli heinäkuussa 216 000 ihmistä. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan työttömiä työnhakijoita oli heinäkuun lopussa 387 500. Työttömiin työnhakijoihin luetaan myös kokoaikaisesti lomautetut. Nuoria alle 25-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli 54 000.

Kallin mukaan hallituksen budjettiriihen ykkösasiasta ei näiden lukujen jälkeen voi olla epäselvyyttä: se on työpaikat.

– Kiireellisintä on saada mahdollisimman monelle nyt työttömälle tai lomautettuna olevalle, ja etenkin nuorille töitä, jotta työttömyydestä ei tule pysyvää.

Kallin mukaan budjettiriihessä tulisi päättää nuorten tulevaisuuspaketista, jonka osana esimerkiksi alennettaisiin väliaikaisesti alle 30-vuotiaiden työnantajamaksuja, tuplattaisiin oppisopimusten määrä myöntämällä palkkatuki koko oppisopimusajaksi sekä lisättäisiin nuorten työllistymistä parantavia palveluja.

– Työllistyminen on myös henkistä puolta ja käytännöllistä apua: ihmisen arjessa pärjäämisen, työssäjaksamisen ja työkyvyn kohentamista. Työllisyyspäätöksiä tehtäessä myös nämä asiat on otettava vakavasti, eikä vain nuorten vaan kaikenikäisten ihmisten kannalta, Kalli tähdentää.

Kalli toivoo kaikissa hallituspuolueissa nyt kypsyvän ymmärryksen siitä, mikä tässä poikkeuksellisessa tilanteessa on Suomen tulevaisuuden ja ihmisten arjen kannalta olennaista: se, että ihmisillä on työtä ja toimeentuloa ja että kaikki pidetään mukana.

– Asioiden tärkeysjärjestyksen on näyttävä myös budjettiriihessä. Sitä Suomi tarvitsee ja sitä ihmiset oikeutetusti odottavat, Kalli sanoo.

Eeva Kalli

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, Kansanedustaja (Satakunta)

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Kalli: Työllisyyspäätökset entistä kiireellisempiä – nuorille, lomautetuille ja työttömänä oleville töitä