Eeva Kallin kuva

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan, kansanedustaja Eeva Kallin mukaan tiistaina julkaistut uusimmat numerot ovat huolestuttavia ja viimeisin osoitus työllisyyspäätösten kiireellisyydestä.

Sekä Tilastokeskuksen että työ- ja elinkeinoministeriön mukaan työttömyys on selvästi pahentunut vuodentakaisesta, vaikka laskentatavoissa on eroja. Kaikkein huolestuttavinta on Kallin mielestä nuorten työttömyyden lisääntyminen.

Tilastokeskuksen mukaan työttömänä oli heinäkuussa 216 000 ihmistä. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan työttömiä työnhakijoita oli heinäkuun lopussa 387 500. Työttömiin työnhakijoihin luetaan myös kokoaikaisesti lomautetut. Nuoria alle 25-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli 54 000.

Kallin mukaan hallituksen budjettiriihen ykkösasiasta ei näiden lukujen jälkeen voi olla epäselvyyttä: se on työpaikat.

– Kiireellisintä on saada mahdollisimman monelle nyt työttömälle tai lomautettuna olevalle, ja etenkin nuorille töitä, jotta työttömyydestä ei tule pysyvää.

Kallin mukaan budjettiriihessä tulisi päättää nuorten tulevaisuuspaketista, jonka osana esimerkiksi alennettaisiin väliaikaisesti alle 30-vuotiaiden työnantajamaksuja, tuplattaisiin oppisopimusten määrä myöntämällä palkkatuki koko oppisopimusajaksi sekä lisättäisiin nuorten työllistymistä parantavia palveluja.

– Työllistyminen on myös henkistä puolta ja käytännöllistä apua: ihmisen arjessa pärjäämisen, työssäjaksamisen ja työkyvyn kohentamista. Työllisyyspäätöksiä tehtäessä myös nämä asiat on otettava vakavasti, eikä vain nuorten vaan kaikenikäisten ihmisten kannalta, Kalli tähdentää.

Kalli toivoo kaikissa hallituspuolueissa nyt kypsyvän ymmärryksen siitä, mikä tässä poikkeuksellisessa tilanteessa on Suomen tulevaisuuden ja ihmisten arjen kannalta olennaista: se, että ihmisillä on työtä ja toimeentuloa ja että kaikki pidetään mukana.

– Asioiden tärkeysjärjestyksen on näyttävä myös budjettiriihessä. Sitä Suomi tarvitsee ja sitä ihmiset oikeutetusti odottavat, Kalli sanoo.

Eeva Kalli

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Satakunta)

Keskusta kutsuu pohtimaan Itäisen Suomen tulevaisuutta
Itäisen Suomen tilanne muuttui hetkessä Venäjän hyökkäyksen vuoksi. Miltä alueen ja sen ihmisten ja yritysten tulevaisuus ja kehitysnäkymät näyttävät? Tätä arvioidaan eri toimijoiden näkökulmasta ajankohtaisseminaarissa, jonka järjestäjänä on Suomen Keskusta.
27.5.2022 / Uutiset
Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Kalli: Työllisyyspäätökset entistä kiireellisempiä – nuorille, lomautetuille ja työttömänä oleville töitä