Eeva Kallin kuva

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan, kansanedustaja Eeva Kallin mukaan tiistaina julkaistut uusimmat numerot ovat huolestuttavia ja viimeisin osoitus työllisyyspäätösten kiireellisyydestä.

Sekä Tilastokeskuksen että työ- ja elinkeinoministeriön mukaan työttömyys on selvästi pahentunut vuodentakaisesta, vaikka laskentatavoissa on eroja. Kaikkein huolestuttavinta on Kallin mielestä nuorten työttömyyden lisääntyminen.

Tilastokeskuksen mukaan työttömänä oli heinäkuussa 216 000 ihmistä. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan työttömiä työnhakijoita oli heinäkuun lopussa 387 500. Työttömiin työnhakijoihin luetaan myös kokoaikaisesti lomautetut. Nuoria alle 25-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli 54 000.

Kallin mukaan hallituksen budjettiriihen ykkösasiasta ei näiden lukujen jälkeen voi olla epäselvyyttä: se on työpaikat.

– Kiireellisintä on saada mahdollisimman monelle nyt työttömälle tai lomautettuna olevalle, ja etenkin nuorille töitä, jotta työttömyydestä ei tule pysyvää.

Kallin mukaan budjettiriihessä tulisi päättää nuorten tulevaisuuspaketista, jonka osana esimerkiksi alennettaisiin väliaikaisesti alle 30-vuotiaiden työnantajamaksuja, tuplattaisiin oppisopimusten määrä myöntämällä palkkatuki koko oppisopimusajaksi sekä lisättäisiin nuorten työllistymistä parantavia palveluja.

– Työllistyminen on myös henkistä puolta ja käytännöllistä apua: ihmisen arjessa pärjäämisen, työssäjaksamisen ja työkyvyn kohentamista. Työllisyyspäätöksiä tehtäessä myös nämä asiat on otettava vakavasti, eikä vain nuorten vaan kaikenikäisten ihmisten kannalta, Kalli tähdentää.

Kalli toivoo kaikissa hallituspuolueissa nyt kypsyvän ymmärryksen siitä, mikä tässä poikkeuksellisessa tilanteessa on Suomen tulevaisuuden ja ihmisten arjen kannalta olennaista: se, että ihmisillä on työtä ja toimeentuloa ja että kaikki pidetään mukana.

– Asioiden tärkeysjärjestyksen on näyttävä myös budjettiriihessä. Sitä Suomi tarvitsee ja sitä ihmiset oikeutetusti odottavat, Kalli sanoo.

Eeva Kalli

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, Kansanedustaja (Satakunta)

Antti Kurvinen: Väljempien vesien Suomeen - maaseudun tyhjeneminen ja kaupunkien tukkeutuminen ei ole luonnonlaki
Tulevaisuudessa jokaisen valtion asiantuntijatehtävässä työskentelevän pitää saada valita itse oma sijoituspaikkansa. Kaikki uudet tehtävät pitää täyttää paikkariippumattomasti. Jos tällaista Suomea haluaa, pitää äänestää Keskustaa. Kuntavaaleissa ja muissakin tulevissa vaaleissa.
Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtajaksi on valittu Liina Tiusanen
Puoluevaltuusto valitsee syyskokouksensa aluksi puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa.
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan puoluevaltuustossa 28.11.2020
Olen valinnut puheenvuorooni kolme tulevaisuuden isoa asiaa. Keskustelun kautta pureskelemme tänään varmasti montaa muutakin politiikan ruisleipä-asiaa. Tänään puhun koko maan kehittämisestä ja monipaikkaisesta Suomesta sekä sivistyksestä. Ja tietenkin kunnista ja vaaleista. Katson lähelle ja katson kauemmas.
28.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Kalli: Työllisyyspäätökset entistä kiireellisempiä – nuorille, lomautetuille ja työttömänä oleville töitä