Eeva Kallin kuva

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan, kansanedustaja Eeva Kallin mukaan tiistaina julkaistut uusimmat numerot ovat huolestuttavia ja viimeisin osoitus työllisyyspäätösten kiireellisyydestä.

Sekä Tilastokeskuksen että työ- ja elinkeinoministeriön mukaan työttömyys on selvästi pahentunut vuodentakaisesta, vaikka laskentatavoissa on eroja. Kaikkein huolestuttavinta on Kallin mielestä nuorten työttömyyden lisääntyminen.

Tilastokeskuksen mukaan työttömänä oli heinäkuussa 216 000 ihmistä. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan työttömiä työnhakijoita oli heinäkuun lopussa 387 500. Työttömiin työnhakijoihin luetaan myös kokoaikaisesti lomautetut. Nuoria alle 25-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli 54 000.

Kallin mukaan hallituksen budjettiriihen ykkösasiasta ei näiden lukujen jälkeen voi olla epäselvyyttä: se on työpaikat.

– Kiireellisintä on saada mahdollisimman monelle nyt työttömälle tai lomautettuna olevalle, ja etenkin nuorille töitä, jotta työttömyydestä ei tule pysyvää.

Kallin mukaan budjettiriihessä tulisi päättää nuorten tulevaisuuspaketista, jonka osana esimerkiksi alennettaisiin väliaikaisesti alle 30-vuotiaiden työnantajamaksuja, tuplattaisiin oppisopimusten määrä myöntämällä palkkatuki koko oppisopimusajaksi sekä lisättäisiin nuorten työllistymistä parantavia palveluja.

– Työllistyminen on myös henkistä puolta ja käytännöllistä apua: ihmisen arjessa pärjäämisen, työssäjaksamisen ja työkyvyn kohentamista. Työllisyyspäätöksiä tehtäessä myös nämä asiat on otettava vakavasti, eikä vain nuorten vaan kaikenikäisten ihmisten kannalta, Kalli tähdentää.

Kalli toivoo kaikissa hallituspuolueissa nyt kypsyvän ymmärryksen siitä, mikä tässä poikkeuksellisessa tilanteessa on Suomen tulevaisuuden ja ihmisten arjen kannalta olennaista: se, että ihmisillä on työtä ja toimeentuloa ja että kaikki pidetään mukana.

– Asioiden tärkeysjärjestyksen on näyttävä myös budjettiriihessä. Sitä Suomi tarvitsee ja sitä ihmiset oikeutetusti odottavat, Kalli sanoo.

Eeva Kalli

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (Satakunta)

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Kalli: Työllisyyspäätökset entistä kiireellisempiä – nuorille, lomautetuille ja työttömänä oleville töitä