Anne Kalmari

Keskustan kansanedustajan, eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtajan Anne Kalmarin mukaan sähkön arvonlisäveron alentaminen ja muut budjettiriihen päätökset sähkön hinnannousuun vastaamiseksi tulevat tarpeeseen ennen muuta maaseudun ja maakuntien ihmisille.

– Sähkön, ruuan ja polttoaineiden hintojen nousu koettelee kaikkia suomalaisia, mutta etenkin selkosilla eläviä.  Sähkön arvonlisäveron alentaminen, sähkövähennys ja pienituloisimpien sähkötuki tuntuvat suorimmin ja nopeimmin ihmisten sähkölaskuissa.

Elämisen edellytyksiä maaseudulla ja maakunnissa turvaavat Kalmarin mukaan osaltaan myös polttoaineiden jakeluvelvoitteen alentamisen ja matkakuluvähennyksen korotuksen jatkaminen ensi vuonna.

– Etäisyydet ovat isoimpien kaupunkien ulkopuolisessa Suomessa pitkiä ja oma auto on useimmille ainoa vaihtoehto töissä käymiseen ja ylipäätään liikkumiseen. On myönteistä, että nämä tosiasiat tunnustettiin kaikissa hallituspuolueissa. Kotimaista ruokaa ja energiaa ei ole, ellei maaseudulla ja maakunnissa ole elämisen edellytyksiä.

Kalmari toivoo, että etenkin budjettiriihen sähköratkaisut helpottavat hitusen myös viljelijöiden ja heidän läheistensä ahdinkoa, vaikka maatalouden tilanne kokonaisuutena on edelleen poikkeuksellisen vakava.

– Pieni, mutta sinällään tärkeä asia budjetissa on välitä viljelijästä -hankkeen jatkuminen. Sen kautta moni viljelijä on saanut apua, ja kynnys avun pyytämiseen on madaltunut.

– Viestejä viljelijöiden loppuun  palamisesta ja talousvaikeuksista tulee kuitenkin lohduttoman paljon. Kestävää parannusta saadaan aikaan vain maatalouden kannattavuutta parantamalla ja siinä kauppa ja teollisuus ovat ratkaisijan paikalla. Rahaa pitää tulla markkinoilta.

Lisätietoja: kansanedustaja Anne Kalmari, puhelin 050 512 2084

Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Valtiovarainministeri Annika Saarikko budjetin esittelyssä: Turvaa talven yli, kasvun eväitä tulevaisuuteen
Ensi vuoden budjetin tarkoituksena on tarjota turvaa talven yli, ja kasvun eväitä pitkälle tulevaisuuteen.
20.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Kalmari: Sähköpaketti tulee todelliseen tarpeeseen selkosten ihmisille – pientä helpotusta myös viljelijöille