Hanna Huttunen

Keskustan kansanedustaja, harvaan asuttujen alueiden parlamentaarisen työryhmän puheenjohtaja Hanna Huttunen:

Budjettiriihen päätös alueellisen opintolainahyvityksen kokeilemisesta Itä- ja Pohjois-Suomessa on iso ja pitkään odotettu käänne suomalaisessa aluepolitiikassa, Keskustan kansanedustaja ja harvaan asuttujen alueiden parlamentaarisen työryhmän puheenjohtaja Hanna Huttunen sanoo.

– Kehitys on Itä- ja Pohjois-Suomen maakunnissa pitkään kulkenut niin, että nuoret lähtevät kotiseuduiltaan opiskelemaan muualle ja päätyvät töihin isoimpiin keskuksiin. Vain harva palaa kotiseuduilleen. Samaan aikaan jäljelle jäävä porukka ikääntyy ja alueilla on pulaa työntekijöistä.

– Norjan esimerkin mukainen alueellinen opintolainahyvitys mahdollistaa nuorille monen toiveiden mukaisesti kodin ja elämän rakentamisen myös isoimpien keskusten ulkopuolelle. Se helpottaa osaltaan myös työntekijäpulaa, joka on etenkin Itä- ja Pohjois-Suomessa vakava ja vakavoituva ongelma.

Huttusen mukaan alueellisen opintolainahyvityksen kokeileminen on yhdessä budjettiriihen Itä-Suomi-paketin kanssa tärkeä osoitus Suomen pitkän itärajan maakuntien ihmisille siitä, että heitä ei jätetä oman onnensa nojaan.

– Venäjä-suhteiden katkeaminen sodan vuoksi on muuttanut perinpohjaisesti itäisen Suomen tilannetta ja tulevaisuuden näkymiä. Nyt pitää tehdä yhdessä kaikki mahdollinen näiden alueiden elinvoiman turvaamiseksi ja parantamiseksi. On tärkeää, että suunnitteluvalmiit hankkeet saadaan mahdollisimman nopeasti liikkeelle ja että hankkeet jakautuvat tasa-arvoisesti itäisen Suomen maakuntien välille.

Lisätietoja: kansanedustaja Hanna Huttunen, puhelin 050 514 3582

Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Valtiovarainministeri Annika Saarikko budjetin esittelyssä: Turvaa talven yli, kasvun eväitä tulevaisuuteen
Ensi vuoden budjetin tarkoituksena on tarjota turvaa talven yli, ja kasvun eväitä pitkälle tulevaisuuteen.
20.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kansanedustaja Hanna Huttunen: Alueellinen opintolainahyvitys helpottaa itäisen Suomen tilannetta ja on iso käänne aluepolitiikassa