Siirry sisältöön

Hanna Huttunen

Keskustan kansanedustaja, harvaan asuttujen alueiden parlamentaarisen työryhmän puheenjohtaja Hanna Huttunen:

Budjettiriihen päätös alueellisen opintolainahyvityksen kokeilemisesta Itä- ja Pohjois-Suomessa on iso ja pitkään odotettu käänne suomalaisessa aluepolitiikassa, Keskustan kansanedustaja ja harvaan asuttujen alueiden parlamentaarisen työryhmän puheenjohtaja Hanna Huttunen sanoo.

– Kehitys on Itä- ja Pohjois-Suomen maakunnissa pitkään kulkenut niin, että nuoret lähtevät kotiseuduiltaan opiskelemaan muualle ja päätyvät töihin isoimpiin keskuksiin. Vain harva palaa kotiseuduilleen. Samaan aikaan jäljelle jäävä porukka ikääntyy ja alueilla on pulaa työntekijöistä.

– Norjan esimerkin mukainen alueellinen opintolainahyvitys mahdollistaa nuorille monen toiveiden mukaisesti kodin ja elämän rakentamisen myös isoimpien keskusten ulkopuolelle. Se helpottaa osaltaan myös työntekijäpulaa, joka on etenkin Itä- ja Pohjois-Suomessa vakava ja vakavoituva ongelma.

Huttusen mukaan alueellisen opintolainahyvityksen kokeileminen on yhdessä budjettiriihen Itä-Suomi-paketin kanssa tärkeä osoitus Suomen pitkän itärajan maakuntien ihmisille siitä, että heitä ei jätetä oman onnensa nojaan.

– Venäjä-suhteiden katkeaminen sodan vuoksi on muuttanut perinpohjaisesti itäisen Suomen tilannetta ja tulevaisuuden näkymiä. Nyt pitää tehdä yhdessä kaikki mahdollinen näiden alueiden elinvoiman turvaamiseksi ja parantamiseksi. On tärkeää, että suunnitteluvalmiit hankkeet saadaan mahdollisimman nopeasti liikkeelle ja että hankkeet jakautuvat tasa-arvoisesti itäisen Suomen maakuntien välille.

Lisätietoja: kansanedustaja Hanna Huttunen, puhelin 050 514 3582

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kansanedustaja Hanna Huttunen: Alueellinen opintolainahyvitys helpottaa itäisen Suomen tilannetta ja on iso käänne aluepolitiikassa