Hanna Huttunen

Keskustan kansanedustaja, harvaan asuttujen alueiden parlamentaarisen työryhmän puheenjohtaja Hanna Huttunen:

Budjettiriihen päätös alueellisen opintolainahyvityksen kokeilemisesta Itä- ja Pohjois-Suomessa on iso ja pitkään odotettu käänne suomalaisessa aluepolitiikassa, Keskustan kansanedustaja ja harvaan asuttujen alueiden parlamentaarisen työryhmän puheenjohtaja Hanna Huttunen sanoo.

– Kehitys on Itä- ja Pohjois-Suomen maakunnissa pitkään kulkenut niin, että nuoret lähtevät kotiseuduiltaan opiskelemaan muualle ja päätyvät töihin isoimpiin keskuksiin. Vain harva palaa kotiseuduilleen. Samaan aikaan jäljelle jäävä porukka ikääntyy ja alueilla on pulaa työntekijöistä.

– Norjan esimerkin mukainen alueellinen opintolainahyvitys mahdollistaa nuorille monen toiveiden mukaisesti kodin ja elämän rakentamisen myös isoimpien keskusten ulkopuolelle. Se helpottaa osaltaan myös työntekijäpulaa, joka on etenkin Itä- ja Pohjois-Suomessa vakava ja vakavoituva ongelma.

Huttusen mukaan alueellisen opintolainahyvityksen kokeileminen on yhdessä budjettiriihen Itä-Suomi-paketin kanssa tärkeä osoitus Suomen pitkän itärajan maakuntien ihmisille siitä, että heitä ei jätetä oman onnensa nojaan.

– Venäjä-suhteiden katkeaminen sodan vuoksi on muuttanut perinpohjaisesti itäisen Suomen tilannetta ja tulevaisuuden näkymiä. Nyt pitää tehdä yhdessä kaikki mahdollinen näiden alueiden elinvoiman turvaamiseksi ja parantamiseksi. On tärkeää, että suunnitteluvalmiit hankkeet saadaan mahdollisimman nopeasti liikkeelle ja että hankkeet jakautuvat tasa-arvoisesti itäisen Suomen maakuntien välille.

Lisätietoja: kansanedustaja Hanna Huttunen, puhelin 050 514 3582

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kansanedustaja Hanna Huttunen: Alueellinen opintolainahyvitys helpottaa itäisen Suomen tilannetta ja on iso käänne aluepolitiikassa