Keskustan kansanedustajat liikkeellä 303 puretun normin kanssa koko Suomessa

Tutustu: 303 purettua normia

– Mukana on isompia ja pienempiä asioita, kaavoitusbyrokratian helpottumisesta mainoskyltin ilmoittamiseen entisen luvanvaraisuuden sijasta. Keskustan tavoite on Suomi, jossa ihmisten arki sujuu ja työpaikkoja on koko maassa, sanoo keskustan ryhmäpuheenjohtaja Antti Kaikkonen.

Eduskuntaryhmän sisällä viiden norminpurkuryhmän työtä koordinoinut kansanedustaja Olavi Ala-Nissilä sanoo, että merkitystä on myös asenteiden muuttamisella. Laajamittainen byrokratian purkaminen järkevöittää hallintoa ja edesauttaa myös hallituksen työllisyystavoitteen saavuttamista.

– On mielenkiintoinen yksityiskohta, että Sipilän hallituksen norminpurkustrategian innostamana esimerkiksi puolustusvoimissa on kahden vuoden aikana löydetty yli 1000 kohtaa, joiden vanhentunutta tai päällekkäistä sääntelyä on nyt kumottu. Tarkka luku on mainittu julkaisumme kohdassa 299, Ala-Nissilä vinkkaa.

Purettua byrokratiaa on hänen mukaansa enemmänkin kuin 300 esimerkkiä. 303-julkaisu on jatkoa keskustan kansanedustajien jo aiemmin kokoamille ideoille ihmisiä ärsyttäneestä byrokratiasta. Ensin ideoita koottiin julkaisuksi 101, sitten 202 ja purettuja asioita on nyt listattu 303.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kansanedustajat liikkeellä 303 puretun normin kanssa koko Suomessa