Saarikko: Kokoomuksen ja EK:n perhevapaaehdotuksissa valuvika

Keskusta on valmis uudistuksiin, joilla tuetaan perheiden arkea ja mahdollistetaan erilaisiin elämäntilanteisiin sopivat valinnat, sovitetaan perhe- ja työelämää paremmin yhteen ja lisätään naisten ja miesten välistä tasa-arvoa.

Keskusta esittää mm. isille kiintiöityjen sekä vanhempien kesken jaettavien tulosidonnaisten perhevapaiden pidentämistä, osa-aikatyön mahdollisuuksien lisäämistä ja vapaiden käytön ehtojen joustavoittamista. Kokoomuksen ehdotuksessa myönteistä on esimerkiksi halu purkaa perhevapaiden käyttöön liittyviä sääntöjä ja EK:n ehdotuksessa isille suunnattujen perhevapaiden pidentäminen.

Molemmissa ehdotuksissa on kuitenkin valuvika. Perhepolitiikka ja työelämä liittyvät tiiviisti toisiinsa, mutta Keskustalle perhepolitiikalla on myös itseisarvo. Perhepolitiikan on palveltava ennen kaikkea perheiden tarpeita. Sekä Kokoomus että EK katsovat, että viemällä perheiltä aito valinnanmahdollisuus lastenhoidossa romuttamalla kotihoidontuki tai vähintään leikkaamalla sitä rankasti sekä ja pakottamalla äidit töihin ratkaistaan Suomen talous- ja työttömyysongelmat. Mallit jättävät huomiotta, että valtaosalla yli 2-vuotiasta kotona hoitavaa vanhempaa ei ole työtä, mihin palata.

Suomeen tarvitaan lisää työpaikkoja. Siksi on edelleen parannettava ennen muuta työllistävien pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytyksiä sekä helpotettava ihmisten työllistämistä ja työllistymistä. Hallituksen on tehtävä lisää työllisyyttä kohentavia päätöksiä huhtikuun puoliväliriihessä.

Keskusta puolustaa perheiden aitoa valinnanmahdollisuutta lastensa hoidossa. Olemme valmiita uudistamaan kotihoidontukea, mutta emme hyväksy sen romuttamista. Naisten työmarkkina-aseman parantamiseksi toteutetaan 1.4. alkaen 2 500 euron kertakorvaus työnantajalle. Laajemmasta uudistustyöstä perhevapaisiin on sovittava vaalikauden puolivälin riihessä huhtikuussa. Keskusta on siihen valmis.

Annika Saarikko

Keskustan Jyväskylän puoluekokouksen kannanotto 16.6.2024: Jokainen nuori tarvitsee turvallisen aikuisen
Keskustan mielestä jokainen nuori tarvitsee arkeensa vähintään yhden turvallisen aikuisen. Yksikin kiusattu, syrjäytynyt tai koulusta pudonnut nuori on sivistysliike keskustalle liikaa. Keskusta edellyttää toimivaa oppilashuoltoa ja haluaa vahvistaa sitä.
16.6.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko: Kokoomuksen ja EK:n perhevapaaehdotuksissa valuvika