Saarikko: Kokoomuksen ja EK:n perhevapaaehdotuksissa valuvika

Keskusta on valmis uudistuksiin, joilla tuetaan perheiden arkea ja mahdollistetaan erilaisiin elämäntilanteisiin sopivat valinnat, sovitetaan perhe- ja työelämää paremmin yhteen ja lisätään naisten ja miesten välistä tasa-arvoa.

Keskusta esittää mm. isille kiintiöityjen sekä vanhempien kesken jaettavien tulosidonnaisten perhevapaiden pidentämistä, osa-aikatyön mahdollisuuksien lisäämistä ja vapaiden käytön ehtojen joustavoittamista. Kokoomuksen ehdotuksessa myönteistä on esimerkiksi halu purkaa perhevapaiden käyttöön liittyviä sääntöjä ja EK:n ehdotuksessa isille suunnattujen perhevapaiden pidentäminen.

Molemmissa ehdotuksissa on kuitenkin valuvika. Perhepolitiikka ja työelämä liittyvät tiiviisti toisiinsa, mutta Keskustalle perhepolitiikalla on myös itseisarvo. Perhepolitiikan on palveltava ennen kaikkea perheiden tarpeita. Sekä Kokoomus että EK katsovat, että viemällä perheiltä aito valinnanmahdollisuus lastenhoidossa romuttamalla kotihoidontuki tai vähintään leikkaamalla sitä rankasti sekä ja pakottamalla äidit töihin ratkaistaan Suomen talous- ja työttömyysongelmat. Mallit jättävät huomiotta, että valtaosalla yli 2-vuotiasta kotona hoitavaa vanhempaa ei ole työtä, mihin palata.

Suomeen tarvitaan lisää työpaikkoja. Siksi on edelleen parannettava ennen muuta työllistävien pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytyksiä sekä helpotettava ihmisten työllistämistä ja työllistymistä. Hallituksen on tehtävä lisää työllisyyttä kohentavia päätöksiä huhtikuun puoliväliriihessä.

Keskusta puolustaa perheiden aitoa valinnanmahdollisuutta lastensa hoidossa. Olemme valmiita uudistamaan kotihoidontukea, mutta emme hyväksy sen romuttamista. Naisten työmarkkina-aseman parantamiseksi toteutetaan 1.4. alkaen 2 500 euron kertakorvaus työnantajalle. Laajemmasta uudistustyöstä perhevapaisiin on sovittava vaalikauden puolivälin riihessä huhtikuussa. Keskusta on siihen valmis.

Annika Saarikko

Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen
"Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta", Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.
6.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko: Kokoomuksen ja EK:n perhevapaaehdotuksissa valuvika