Saarikko: Kokoomuksen ja EK:n perhevapaaehdotuksissa valuvika

Keskusta on valmis uudistuksiin, joilla tuetaan perheiden arkea ja mahdollistetaan erilaisiin elämäntilanteisiin sopivat valinnat, sovitetaan perhe- ja työelämää paremmin yhteen ja lisätään naisten ja miesten välistä tasa-arvoa.

Keskusta esittää mm. isille kiintiöityjen sekä vanhempien kesken jaettavien tulosidonnaisten perhevapaiden pidentämistä, osa-aikatyön mahdollisuuksien lisäämistä ja vapaiden käytön ehtojen joustavoittamista. Kokoomuksen ehdotuksessa myönteistä on esimerkiksi halu purkaa perhevapaiden käyttöön liittyviä sääntöjä ja EK:n ehdotuksessa isille suunnattujen perhevapaiden pidentäminen.

Molemmissa ehdotuksissa on kuitenkin valuvika. Perhepolitiikka ja työelämä liittyvät tiiviisti toisiinsa, mutta Keskustalle perhepolitiikalla on myös itseisarvo. Perhepolitiikan on palveltava ennen kaikkea perheiden tarpeita. Sekä Kokoomus että EK katsovat, että viemällä perheiltä aito valinnanmahdollisuus lastenhoidossa romuttamalla kotihoidontuki tai vähintään leikkaamalla sitä rankasti sekä ja pakottamalla äidit töihin ratkaistaan Suomen talous- ja työttömyysongelmat. Mallit jättävät huomiotta, että valtaosalla yli 2-vuotiasta kotona hoitavaa vanhempaa ei ole työtä, mihin palata.

Suomeen tarvitaan lisää työpaikkoja. Siksi on edelleen parannettava ennen muuta työllistävien pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytyksiä sekä helpotettava ihmisten työllistämistä ja työllistymistä. Hallituksen on tehtävä lisää työllisyyttä kohentavia päätöksiä huhtikuun puoliväliriihessä.

Keskusta puolustaa perheiden aitoa valinnanmahdollisuutta lastensa hoidossa. Olemme valmiita uudistamaan kotihoidontukea, mutta emme hyväksy sen romuttamista. Naisten työmarkkina-aseman parantamiseksi toteutetaan 1.4. alkaen 2 500 euron kertakorvaus työnantajalle. Laajemmasta uudistustyöstä perhevapaisiin on sovittava vaalikauden puolivälin riihessä huhtikuussa. Keskusta on siihen valmis.

Annika Saarikko

Keskusta kutsuu pohtimaan Itäisen Suomen tulevaisuutta
Itäisen Suomen tilanne muuttui hetkessä Venäjän hyökkäyksen vuoksi. Miltä alueen ja sen ihmisten ja yritysten tulevaisuus ja kehitysnäkymät näyttävät? Tätä arvioidaan eri toimijoiden näkökulmasta ajankohtaisseminaarissa, jonka järjestäjänä on Suomen Keskusta.
27.5.2022 / Uutiset
Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko: Kokoomuksen ja EK:n perhevapaaehdotuksissa valuvika