Saarikko: Kokoomuksen ja EK:n perhevapaaehdotuksissa valuvika

Keskusta on valmis uudistuksiin, joilla tuetaan perheiden arkea ja mahdollistetaan erilaisiin elämäntilanteisiin sopivat valinnat, sovitetaan perhe- ja työelämää paremmin yhteen ja lisätään naisten ja miesten välistä tasa-arvoa.

Keskusta esittää mm. isille kiintiöityjen sekä vanhempien kesken jaettavien tulosidonnaisten perhevapaiden pidentämistä, osa-aikatyön mahdollisuuksien lisäämistä ja vapaiden käytön ehtojen joustavoittamista. Kokoomuksen ehdotuksessa myönteistä on esimerkiksi halu purkaa perhevapaiden käyttöön liittyviä sääntöjä ja EK:n ehdotuksessa isille suunnattujen perhevapaiden pidentäminen.

Molemmissa ehdotuksissa on kuitenkin valuvika. Perhepolitiikka ja työelämä liittyvät tiiviisti toisiinsa, mutta Keskustalle perhepolitiikalla on myös itseisarvo. Perhepolitiikan on palveltava ennen kaikkea perheiden tarpeita. Sekä Kokoomus että EK katsovat, että viemällä perheiltä aito valinnanmahdollisuus lastenhoidossa romuttamalla kotihoidontuki tai vähintään leikkaamalla sitä rankasti sekä ja pakottamalla äidit töihin ratkaistaan Suomen talous- ja työttömyysongelmat. Mallit jättävät huomiotta, että valtaosalla yli 2-vuotiasta kotona hoitavaa vanhempaa ei ole työtä, mihin palata.

Suomeen tarvitaan lisää työpaikkoja. Siksi on edelleen parannettava ennen muuta työllistävien pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytyksiä sekä helpotettava ihmisten työllistämistä ja työllistymistä. Hallituksen on tehtävä lisää työllisyyttä kohentavia päätöksiä huhtikuun puoliväliriihessä.

Keskusta puolustaa perheiden aitoa valinnanmahdollisuutta lastensa hoidossa. Olemme valmiita uudistamaan kotihoidontukea, mutta emme hyväksy sen romuttamista. Naisten työmarkkina-aseman parantamiseksi toteutetaan 1.4. alkaen 2 500 euron kertakorvaus työnantajalle. Laajemmasta uudistustyöstä perhevapaisiin on sovittava vaalikauden puolivälin riihessä huhtikuussa. Keskusta on siihen valmis.

Annika Saarikko

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko: Kokoomuksen ja EK:n perhevapaaehdotuksissa valuvika