Keskustan Kemppi: Mikä on Orpon hallituksen linja sairaalaverkon saneeraukseen?

Keskustan varapuheenjohtaja Hilkka Kemppi vaatii Orpon hallitusta kertomaan, aikooko se karsia sairaalaverkkoa sosiaali- ja terveysministeriön tuoreen raportin mukaisesti. Ministeri Juuson johtaman ministeriön tuottama ehdotus heikentäisi suomalaisten terveydenhuollon lähipalveluita. Ehdotuksella toimeenpantaisiin hallituksen linjaa, jossa terveyspalveluihin kohdistetaan kaikista suurimmat leikkaukset. Ehdotuksen tavoite on tavoitella säästöjä keskittämällä sairaalapalveluita.

– Mikä on hallituksen kanta ministeri Juuson alaisuudessa valmisteltuun sairaalaverkon saneeraussuunnitelmaan? Entä onko ministeri Juuso itse esityksen takana? Aiotaanko lähipalvelujen romuttamisessa ja eriarvoisuuden lisäämisessä painaa kaasua, vai irtisanoutuuko hallitus tuhoisasta esityksestä?

– Ympäri Suomen ollaan nyt ymmällään esityksestä. Eikö terveyspalvelujen järjestämisessä ole jo tarpeeksi haasteita? Hallitus aikoo säästää jättisummia hoitajista ja lääkäreistä, mikä ajaa hyvinvointialueet kaaokseen. Nyt ministeriöstä pelotellaan sairaalaverkon kimppuun käymisellä. Kylmä peli pitää puhaltaa poikki ja pelottelu lopetettava, Kemppi sanoo.

Kemppi muistuttaa, että palvelujen raju keskittäminen lisää suomalaisten eriarvoisuutta ja heikentää hoitoon pääsyä, mutta säästöjen saamisesta ei ole mitään takeita.

– Sairaalaverkkoon iskemisellä ei säästetä eikä helpoteta osaajapulaa.  Kylmä keskittäminen onkin ideologinen tavoite. Esimerkiksi esitys tehohoidon keskittämisestä tulee kuormittamaan ensihoitoa alueilla, joilla tehohoitoa ei ole.

– Sairaalaverkkoa on jo myllätty ja erikoisaloja keskitetty. Ei ole mitään näyttöä, että sairaaloita lakkauttamalla olisi saatu säästöjä aikaisemminkaan. Ennen vaaleja julkaisemassaan ehdotuksessa säästämisen vaihtoehdoiksi valtiovarainministeriö ei nähnyt sote-palveluista leikkaamista järkevänä vaihtoehtona. Keskittämispolitiikassa puhuukin järjen sijaan ideologia, Kemppi arvioi.

Kempin mukaan raportti paljastaa, että nyt rakennettavassa hallituksen sote-politiikassa vaikuttavuus on unohdettu. Erityisen kylmä on esitys synnytyslaitosten keskittämisestä. Hallituksen politiikasta puuttuvatkin lapsimyönteisyys ja kyky rakentaa perheystävällistä tulevaisuutta.

Kemppi ihmettelee ehdotuksen perustelua sairaaloiden osaajapulalla, sillä osaajapula syvenisi keskittämisen myötä entisestään. Pula esimerkiksi lääkäreistä syventyisi erityisesti niissä sairaaloissa, jotka kärsivät jo nyt rekrytointihaasteista. Ei ole mitään takeita, että hoitajat muuttavat yksiköiden perässä kauemmas.

– Hallitus tekee virheen aikuiskoulutustuen lakkauttamisessa ja vaikeuttaessaan työperäistä maahanmuuttoa. Nämä virheet osuvat erityisesti sosiaali-ja terveysalalle, johon esimerkiksi monet alanvaihtajat kouluttautuvat. Sosiaali- ja terveyspalveluiden lähipalveluiden turvaamisen lisäksi on tärkeää tehdä myös toimia erityisesti työvoimapulan korjaamiseksi.

– Keskusta osoitti vakavan huolen suomalaisten terveydenhuoltopalveluista syksyllä 2023 jättäessään hallitukselle välikysymyksen lähipalveluiden pelastamiseksi. Keskusta esitti hallitukselle kuusi ratkaisua akuuttiin ongelmaan. Hyvinvointialueille tulisi antaa lisäaikaa alijäämän kattamiseen, jotta vältyttäisiin hätiköidyiltä päätöksiltä kuten peruspalveluiden heikentämiseltä. Keskusta seisoo järkähtämättömästi sen sote-uudistuksen ydintavoitteen takana, että perusterveydenhuoltoa vahvistamalla saadaan kevennettyä erikoissairaanhoidon kustannuksia, Kemppi sanoo.

Hilkka Kemppi

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Häme)

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Kemppi: Mikä on Orpon hallituksen linja sairaalaverkon saneeraukseen?