Keskustan Keränen ei allekirjoita SDP:n välikysymyksen sote -väitteitä

Sote-uudistuksen perustavoite on terveyserojen kaventaminen, tasapuoliset palvelut sekä saumaton integraatio. Lisäksi yksi keskeisistä tavoitteista on kustannusten hillitseminen siten, että vuoteen 2029 mennessä saavutetaan noin kolmen miljardin euron vuotuiset säästöt.

– Jotta tavoitteisiin päästäisiin, tarvitaan organisaatiouudistuksen ja digitalisaation kehittämisen lisäksi toimintaprosessien muutosta niin, että tulevaisuudessa esimerkiksi korkeasti koulutettu henkilöstö tekee koulutusta vastaavaa työtä ja pakolliset aputoiminnot kuten kirjaus ja tilastointi siirretään muulle henkilöstölle, Keränen linjaa. Myös kansalaisten oman vastuun lisääminen terveydestään ja elintavoistaan on merkittävää sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusten hillitsemiseksi.

Keränen toteaa, että välikysymyksessä oli virheellinen väite siitä, että kaikki yhteiskunnalliset toimijat yhtiöitettäisiin. Hän muistuttaa että julkinen valta, eli maakunnat, toimivat uudistuksen jälkeen toimintojen järjestäjinä ja rahoituksen suuntaajina. Keränen myöntää, että ei itsekään ole kovin innostunut peruspalvelujen yhtiöittämisestä. Tosiasia on kuitenkin, että mikäli yksityinen tai kolmas sektori saavat mahdollisuuden osallistua peruspalvelujen tuottamiseen nykyistä laajemmin, on mahdollista, että löytyy uusia keinoja tuottaa palveluja.

– Valinnanvapaudessa sote-uudistus antaa päätösvallan kansalle, joka valitsee itse mistä palvelunsa hakee, toteaa Keränen.

Kansanedustaja Keränen käytti puheenvuoron eduskunnan välikysymyskeskustelussa keskiviikkona. Keränen on yleislääketieteen erikoislääkäri.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Keränen ei allekirjoita SDP:n välikysymyksen sote -väitteitä