Keskustan Keränen ei allekirjoita SDP:n välikysymyksen sote -väitteitä

Sote-uudistuksen perustavoite on terveyserojen kaventaminen, tasapuoliset palvelut sekä saumaton integraatio. Lisäksi yksi keskeisistä tavoitteista on kustannusten hillitseminen siten, että vuoteen 2029 mennessä saavutetaan noin kolmen miljardin euron vuotuiset säästöt.

– Jotta tavoitteisiin päästäisiin, tarvitaan organisaatiouudistuksen ja digitalisaation kehittämisen lisäksi toimintaprosessien muutosta niin, että tulevaisuudessa esimerkiksi korkeasti koulutettu henkilöstö tekee koulutusta vastaavaa työtä ja pakolliset aputoiminnot kuten kirjaus ja tilastointi siirretään muulle henkilöstölle, Keränen linjaa. Myös kansalaisten oman vastuun lisääminen terveydestään ja elintavoistaan on merkittävää sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusten hillitsemiseksi.

Keränen toteaa, että välikysymyksessä oli virheellinen väite siitä, että kaikki yhteiskunnalliset toimijat yhtiöitettäisiin. Hän muistuttaa että julkinen valta, eli maakunnat, toimivat uudistuksen jälkeen toimintojen järjestäjinä ja rahoituksen suuntaajina. Keränen myöntää, että ei itsekään ole kovin innostunut peruspalvelujen yhtiöittämisestä. Tosiasia on kuitenkin, että mikäli yksityinen tai kolmas sektori saavat mahdollisuuden osallistua peruspalvelujen tuottamiseen nykyistä laajemmin, on mahdollista, että löytyy uusia keinoja tuottaa palveluja.

– Valinnanvapaudessa sote-uudistus antaa päätösvallan kansalle, joka valitsee itse mistä palvelunsa hakee, toteaa Keränen.

Kansanedustaja Keränen käytti puheenvuoron eduskunnan välikysymyskeskustelussa keskiviikkona. Keränen on yleislääketieteen erikoislääkäri.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Keränen ei allekirjoita SDP:n välikysymyksen sote -väitteitä