Keskustan koulutuspoliittinen visio julki: Koulutuksen tarina kantaa

Koulutuksen tarina kantaa

Suomi on tullut hienon matkan köyhästä kansakunnasta maailman vauraimpien joukkoon. Olemme halunneet pitää huolen siitä, ettei yhdenkään vanhemman tarvitse miettiä koulutuksen maksullisuutta tai sitä, mikä olisi paras koulu oman lapsen kannalta. Suomessa jokainen lähikoulu on maailman paras.

Keskustan näkemys koulutuksesta nojaa yhä lujaan uskoon sivistykseen, jokaisen yhdenvertaisiin mahdollisuuksiin kehittää itseään ja rohkeaan suhtautumiseen kohti uutta maailmaa. Tämä ohjaa myös keskustan näkemystä koulutuksen visiosta. Perustan on oltava kunnossa, koulutuksen ja työelämän välillä vallitsee tiivis yhteys ja kokeilut näyttävät tietä tulevaan.

Avain onneen ei ole uudistaa kaikkea, vaan löytää juuri ne oikeat kehityskohdat. Meidän täytyy kyetä tunnistamaan isoimmat muutokset ja niistä syntyvät kysymykset. Niihin kysymyksiin haluamme myös löytää vastauksia. Tarvitsemme vähemmän valtakunnallista kontrollia ja lisää luottamusta opettajien ammattitaitoon ja paikallisiin toimijoihin.

Yhtä oikeaa mallia tai hyvän koulutuspolun kaavaa ei ole olemassa. Kaavamaisten ratkaisuiden ja putkimaisen ajattelun sijasta myös koulutuksessa tulee nähdä elämän monimuotoisuus ja mahdollisuudet hankkia koulutusta kaiken ikää. Meidän jokaisen polku on erilainen. Ajattelun pitää olla tämän mukaisesti oppija- ja opiskelijalähtöistä. Erilaiset joustot ja polkujen risteäminen pitää mahdollistaa.

Ydinajatuksemme on laittaa perusta kuntoon. Perustan laittaminen kuntoon tarkoittaa koulumaailmassa opinpolun ensimmäisten vuosien tärkeää merkitystä. Esitämmekin Pienten lasten koulua peruskoulun ensimmäisille vuosille, jossa painottuu perustaitojen hallinta ja joustava oppiminen.

Esitämme myös Oppioikeutta toiselle asteelle. Tavoitteeksi tulee asettaa, että jokaisella nuorella on vähintään toisen asteen tutkinto.

Esitämme opiskelijalähtöistä korkeakoulutuksen alustamallia, jonka tavoitteena on saada korkeakoulujen kurssit valtakunnallisesti kaikkien ulottuville. Koulutuksesta tulee rajatonta ja periferiaa ei enää ole.

Esitämme Osaamisturvaa elinikäisen oppimisen vahvistamiseksi. Elinikäisen oppimisen vaaliminen on julkisen sektorin, työnantajan ja ihmisen itsensä yhteinen ponnistus, josta Keskusta haluaa tehdä koulutuksen oman yhteiskuntasopimuksen.

Muutoksen keskellä tietyt asiat eivät menetä arvoaan. Alkiolainen ajatus henkisestä kasvusta säilyy. Ihminen tai kansakunta ei ole valmis, mutta sivistys mahdollistaa oman potentiaalisen huipun saavuttamisen. Tämä on aina keskustalaisen koulutusajattelun keskiössä.

Suomalaisen peruskoulun perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 50 vuotta. Ajatus tasa-arvoisesta peruskoulusta kantaa vielä tänäkin päivänä. Nyt tarvitsemme kootusti parhaat ajatukset yhteen ja eteenpäin katsovaa keskustelua siitä, miten voimme yhdessä varmistaa suomalaisen koulutuksen menestystarinan jatkumisen myös tulevina vuosikymmeninä. Tämä on keskustan avaus kansalliseksi koulutuksen visioksi.

Tuomo Puumala
Keskustan koulutuspoliittisen työryhmän puheenjohtaja

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan koulutuspoliittinen visio julki: Koulutuksen tarina kantaa