Keskustan kulttuurilinjaus: Kulttuuri on tulevaisuuden tärkeimpiä kasvualoja

Kulttuuri on Keskustalle tärkeää ja siihen on panostettava aiempaa enemmän. Keskustan kulttuurilinjauksessa esitämme kymmenen toimenpidettä ja yhden kärkitavoitteen. Kärkitavoite linjaa, että valtiontase on laitettava töihin kulttuurille, sanoo sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Tuomo Puumala

Kulttuuri ja taide tarjoavat välineitä henkiseen kasvuun, itsemme ja toistemme ymmärtämiseen sekä parempaan hyvinvointiin. Kulttuurin arvoa ei voida mitata talouden mittareilla, vaan sen tuottama hyvä on ymmärrettävä laajemmin. Kulttuuri ja luova talous ovat meille kuitenkin myös tärkeitä uuden kasvun alueita.

Kulttuuripolitiikan kärki tavoitteena pitää olla taiteen saavutettavuuden parantaminen. Tällä vaalikaudella on toteutettu tämän pohjalta prosenttiperiaatteen laajentaminen esittävään taiteen ja taiteen perusopetuksen lisääminen. Tällä tiellä on jatkettava.

Lasten ja nuorten harrastemahdollisuuksilla on tärkeä merkitys kulttuuritoiminnan kehittämisessä. Jokaisen lapsen lukutaitoon täytyy panostaa ja sitä pitää pyrkiä parantamaan. Jokaiselle koululaiselle täytyy myös mahdollistaa maksuton harrastus osana koulupäivää. Nämä toimet tuovat kulttuurin paremmin jokaisen nuoren ulottuville. Kunnat ovat avainasemassa kulttuurin edistämisessä.

Kulttuurilla on myös tärkeä yhteiskunnan yhteiskunnallinen merkitys. Kulttuurin ja taiteen tekijät voivat nostaa esille ilmastonmuutoksen torjunnan ja eriarvoisuuden vähentämisen kaltaisia yhteiskunnallisia kysymyksiä ja auttaa meitä niiden ratkaisemisessa.

Kulttuurin rahoituksen uudistaminen varmistaa tämän kehityksen. Suomeen täytyy perustaa olympiarahaston tavoin toimiva kulttuurirahasto, joka pystyisi tukemaan luovia aloja ja kehittämään suomalaista kulttuuria. Kulttuurin rahoituksen uudistaminen on uutena visiona keskustan kulttuurilinjauksessa.

Konkreettisia esityksiä Keskustan linjauksesta:

Kulttuurin rahoitusjärjestelmä uudistettava luomalla olympiarahaston tavoin toimia kulttuurin ja luovan talouden rahasto
Jokaiselle lapselle saatava maksuton harrastus osana koulupäivää
Taiteen prosenttiperiaatteen laajentaminen yhteiskunnan sektoreille
Taitelijoiden tuet sidottava palkkatason nousuun
Taiteilijoita kouluttavissa oppilaitoksissa tulee tukea innovaatioissa, jotka tukevat taiteentekijöiden siirtymistä työelämään.

Keskusta: Huoltovarmuuden ja hyvinvoinnin varmistaminen talven tärkeimmät tavoitteet – tuki ylimääräiselle lapsilisälle
Kun edessä on sumua, on pidettävä yhtä. Epävarmuuden keskellä tehtävänämme on huolehtia suomalaisten hyvinvoinnista ja toimeentulosta sekä kohtuuhintaisesta energiasta.
10.8.2022 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan työvaliokuntien yhteiskokouksessa:
Kun edessä on sumua, on pidettävä yhtä. Uskon vakaasti, että Suomen parasta ennen -päivä on vielä edessä. Suomalaisten sukupolvien ketjussa meidän tehtävämme on olla lujia ja kestää nämä ajat, jotta lapsillamme ja lastenlapsillamme voi olla paremmin.
10.8.2022 / Uutiset
Keskustan varapuheenjohtaja Lohi: Yrittäjien huoli eläkejärjestelmän korjauksessa huomioitava
Emme halua, että yrittäjä joutuu kohtuuttomaan tilanteeseen eläkemaksujen kanssa. Tavoitteenamme on parantaa yrittäjien sosiaaliturvaa, ei heikentää yrittämisen edellytyksiä tai yrittäjien toimeentuloa, Keskustan varapuheenjohtaja Lohi toteaa.
31.7.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kulttuurilinjaus: Kulttuuri on tulevaisuuden tärkeimpiä kasvualoja