Keskustan kulttuurilinjaus: Kulttuuri on tulevaisuuden tärkeimpiä kasvualoja

Kulttuuri on Keskustalle tärkeää ja siihen on panostettava aiempaa enemmän. Keskustan kulttuurilinjauksessa esitämme kymmenen toimenpidettä ja yhden kärkitavoitteen. Kärkitavoite linjaa, että valtiontase on laitettava töihin kulttuurille, sanoo sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Tuomo Puumala

Kulttuuri ja taide tarjoavat välineitä henkiseen kasvuun, itsemme ja toistemme ymmärtämiseen sekä parempaan hyvinvointiin. Kulttuurin arvoa ei voida mitata talouden mittareilla, vaan sen tuottama hyvä on ymmärrettävä laajemmin. Kulttuuri ja luova talous ovat meille kuitenkin myös tärkeitä uuden kasvun alueita.

Kulttuuripolitiikan kärki tavoitteena pitää olla taiteen saavutettavuuden parantaminen. Tällä vaalikaudella on toteutettu tämän pohjalta prosenttiperiaatteen laajentaminen esittävään taiteen ja taiteen perusopetuksen lisääminen. Tällä tiellä on jatkettava.

Lasten ja nuorten harrastemahdollisuuksilla on tärkeä merkitys kulttuuritoiminnan kehittämisessä. Jokaisen lapsen lukutaitoon täytyy panostaa ja sitä pitää pyrkiä parantamaan. Jokaiselle koululaiselle täytyy myös mahdollistaa maksuton harrastus osana koulupäivää. Nämä toimet tuovat kulttuurin paremmin jokaisen nuoren ulottuville. Kunnat ovat avainasemassa kulttuurin edistämisessä.

Kulttuurilla on myös tärkeä yhteiskunnan yhteiskunnallinen merkitys. Kulttuurin ja taiteen tekijät voivat nostaa esille ilmastonmuutoksen torjunnan ja eriarvoisuuden vähentämisen kaltaisia yhteiskunnallisia kysymyksiä ja auttaa meitä niiden ratkaisemisessa.

Kulttuurin rahoituksen uudistaminen varmistaa tämän kehityksen. Suomeen täytyy perustaa olympiarahaston tavoin toimiva kulttuurirahasto, joka pystyisi tukemaan luovia aloja ja kehittämään suomalaista kulttuuria. Kulttuurin rahoituksen uudistaminen on uutena visiona keskustan kulttuurilinjauksessa.

Konkreettisia esityksiä Keskustan linjauksesta:

Kulttuurin rahoitusjärjestelmä uudistettava luomalla olympiarahaston tavoin toimia kulttuurin ja luovan talouden rahasto
Jokaiselle lapselle saatava maksuton harrastus osana koulupäivää
Taiteen prosenttiperiaatteen laajentaminen yhteiskunnan sektoreille
Taitelijoiden tuet sidottava palkkatason nousuun
Taiteilijoita kouluttavissa oppilaitoksissa tulee tukea innovaatioissa, jotka tukevat taiteentekijöiden siirtymistä työelämään.

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kulttuurilinjaus: Kulttuuri on tulevaisuuden tärkeimpiä kasvualoja