Keskustan kulttuurilinjaus: Kulttuuri on tulevaisuuden tärkeimpiä kasvualoja

Kulttuuri on Keskustalle tärkeää ja siihen on panostettava aiempaa enemmän. Keskustan kulttuurilinjauksessa esitämme kymmenen toimenpidettä ja yhden kärkitavoitteen. Kärkitavoite linjaa, että valtiontase on laitettava töihin kulttuurille, sanoo sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Tuomo Puumala

Kulttuuri ja taide tarjoavat välineitä henkiseen kasvuun, itsemme ja toistemme ymmärtämiseen sekä parempaan hyvinvointiin. Kulttuurin arvoa ei voida mitata talouden mittareilla, vaan sen tuottama hyvä on ymmärrettävä laajemmin. Kulttuuri ja luova talous ovat meille kuitenkin myös tärkeitä uuden kasvun alueita.

Kulttuuripolitiikan kärki tavoitteena pitää olla taiteen saavutettavuuden parantaminen. Tällä vaalikaudella on toteutettu tämän pohjalta prosenttiperiaatteen laajentaminen esittävään taiteen ja taiteen perusopetuksen lisääminen. Tällä tiellä on jatkettava.

Lasten ja nuorten harrastemahdollisuuksilla on tärkeä merkitys kulttuuritoiminnan kehittämisessä. Jokaisen lapsen lukutaitoon täytyy panostaa ja sitä pitää pyrkiä parantamaan. Jokaiselle koululaiselle täytyy myös mahdollistaa maksuton harrastus osana koulupäivää. Nämä toimet tuovat kulttuurin paremmin jokaisen nuoren ulottuville. Kunnat ovat avainasemassa kulttuurin edistämisessä.

Kulttuurilla on myös tärkeä yhteiskunnan yhteiskunnallinen merkitys. Kulttuurin ja taiteen tekijät voivat nostaa esille ilmastonmuutoksen torjunnan ja eriarvoisuuden vähentämisen kaltaisia yhteiskunnallisia kysymyksiä ja auttaa meitä niiden ratkaisemisessa.

Kulttuurin rahoituksen uudistaminen varmistaa tämän kehityksen. Suomeen täytyy perustaa olympiarahaston tavoin toimiva kulttuurirahasto, joka pystyisi tukemaan luovia aloja ja kehittämään suomalaista kulttuuria. Kulttuurin rahoituksen uudistaminen on uutena visiona keskustan kulttuurilinjauksessa.

Konkreettisia esityksiä Keskustan linjauksesta:

Kulttuurin rahoitusjärjestelmä uudistettava luomalla olympiarahaston tavoin toimia kulttuurin ja luovan talouden rahasto
Jokaiselle lapselle saatava maksuton harrastus osana koulupäivää
Taiteen prosenttiperiaatteen laajentaminen yhteiskunnan sektoreille
Taitelijoiden tuet sidottava palkkatason nousuun
Taiteilijoita kouluttavissa oppilaitoksissa tulee tukea innovaatioissa, jotka tukevat taiteentekijöiden siirtymistä työelämään.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kulttuurilinjaus: Kulttuuri on tulevaisuuden tärkeimpiä kasvualoja