Osaavaa ja osallistavaa kasvua tavoitellaan edistämällä korkeaa työllisyyttä, panostamalla osaamiseen sekä torjumalla köyhyyttä. Mukaan ottavan talouspolitiikan ja talouskasvun keskiössä on osaamisen kehittäminen, talouden sopeuttaminen muuttuviin olosuhteisiin sekä keskittyminen niiden asemaan, joiden elämää talouden ja työelämän murros hankaloittaa.

Erityisen tärkeässä asemassa mukaan ottavassa talouskasvussa on koulutus. Kaikilla tulee olla tasa-arvoinen mahdollisuus korkeatasoisen koulutuksen hankkimiseen eri vaiheessa elämää, Keskustan linjauksessa korostetaan.

-Perinteisesti talous- ja veropolitiikka ovat olleet politiikan kovaa ydintä, toisaalta perhe, koulutus- ja sosiaalipolitiikka ovat olleet politiikan pehmeitä osa-alueita. Jatkossa jälkimmäisten merkitys korostuu, kun pyrimme siihen, että yhä useampi kykenee elättämään itsensä ja perheensä omalla työllään, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni.

-Keskusta haluaa pitää kiinni hyvinvointiyhteiskunnasta. Tämän vuoksi seuraavalla kaudella työllisyysaste on saatava 75 prosenttiin. Työllisyystavoitteessa onnistuminen edellyttää sitä, että työttömien määrä laskee huomattavasti ja työvoiman ulkopuolelta siirrytään työllisiksi. Mahdollisimman monen työtä vailla olevan on päästävä työnsyrjään kiinni, Kulmuni jatkaa.

Keskustan linjauksessa todetaan, että kasvuyritykset synnyttävät merkittävän osan uusista työpaikoista. Kasvuyritykset myös kirittävät vanhoja yrityksiä ottamaan matkaan uusia ideoita.

-Meidän on tehtävä kasvuyritysmyönteistä politiikkaa. Epäonnistumisen jälkeenkin yrittäjän on voitava jatkaa. Rahoituksen pullonkaulat on avattava ja verotuksen on tuettava kasvua. On yhä purettava kilpailun esteitä ja on varmistettava tasapuolisen kilpailun edellytykset.

-Panostuksia uuden luomisen tukemiseen on lisättävä. Yrityksille on luotava ennakoitava näkymä innovaatiorahoituksen kehityksestä kohti 4%/BKT tavoitetta vuonna 2030, toteaa Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja Olavi Ala-Nissilä.

Konkreettisia esityksiä Keskustan linjauksesta:

-maltilliset tuloveron alennukset pieni- ja keskituloisille sekä eläkeläisille.

-Sinkkujen ja lapsettomien avoparien verosyrjintä on lopetettava (työasuntovähennys ja viikonloppumatkojen vähennysoikeus kohdistettava myös heille).

-EI yrittäjäverotuksen kiristämiselle. Yrittäjävähennykseen korotus.

-Sähköveroa porrastettava alueellisesti ja kiinteistöveron maksukatto käyttöön.

-EI liikenteen polttoaineverotuksen korotukselle. Tankkeihin uusiutuvaa verotusta keventämällä.

-Teollisuuden sähköveron alennus EU:n sallimalle minimitasolle ja poistetaan teollisuuden energiaveroleikkuri siirtymäkauden kuluessa. Tämä varmistaa yritysten tasavertaisen kohtelun.

-Tupakka-alkoholi-ja virvoitusjuomaverotusta korotetaan.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan talouslinjaus: 100 000 uutta työpaikkaa koulutuksella ja koko maan voimavaroilla