Osaavaa ja osallistavaa kasvua tavoitellaan edistämällä korkeaa työllisyyttä, panostamalla osaamiseen sekä torjumalla köyhyyttä. Mukaan ottavan talouspolitiikan ja talouskasvun keskiössä on osaamisen kehittäminen, talouden sopeuttaminen muuttuviin olosuhteisiin sekä keskittyminen niiden asemaan, joiden elämää talouden ja työelämän murros hankaloittaa.

Erityisen tärkeässä asemassa mukaan ottavassa talouskasvussa on koulutus. Kaikilla tulee olla tasa-arvoinen mahdollisuus korkeatasoisen koulutuksen hankkimiseen eri vaiheessa elämää, Keskustan linjauksessa korostetaan.

-Perinteisesti talous- ja veropolitiikka ovat olleet politiikan kovaa ydintä, toisaalta perhe, koulutus- ja sosiaalipolitiikka ovat olleet politiikan pehmeitä osa-alueita. Jatkossa jälkimmäisten merkitys korostuu, kun pyrimme siihen, että yhä useampi kykenee elättämään itsensä ja perheensä omalla työllään, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni.

-Keskusta haluaa pitää kiinni hyvinvointiyhteiskunnasta. Tämän vuoksi seuraavalla kaudella työllisyysaste on saatava 75 prosenttiin. Työllisyystavoitteessa onnistuminen edellyttää sitä, että työttömien määrä laskee huomattavasti ja työvoiman ulkopuolelta siirrytään työllisiksi. Mahdollisimman monen työtä vailla olevan on päästävä työnsyrjään kiinni, Kulmuni jatkaa.

Keskustan linjauksessa todetaan, että kasvuyritykset synnyttävät merkittävän osan uusista työpaikoista. Kasvuyritykset myös kirittävät vanhoja yrityksiä ottamaan matkaan uusia ideoita.

-Meidän on tehtävä kasvuyritysmyönteistä politiikkaa. Epäonnistumisen jälkeenkin yrittäjän on voitava jatkaa. Rahoituksen pullonkaulat on avattava ja verotuksen on tuettava kasvua. On yhä purettava kilpailun esteitä ja on varmistettava tasapuolisen kilpailun edellytykset.

-Panostuksia uuden luomisen tukemiseen on lisättävä. Yrityksille on luotava ennakoitava näkymä innovaatiorahoituksen kehityksestä kohti 4%/BKT tavoitetta vuonna 2030, toteaa Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja Olavi Ala-Nissilä.

Konkreettisia esityksiä Keskustan linjauksesta:

-maltilliset tuloveron alennukset pieni- ja keskituloisille sekä eläkeläisille.

-Sinkkujen ja lapsettomien avoparien verosyrjintä on lopetettava (työasuntovähennys ja viikonloppumatkojen vähennysoikeus kohdistettava myös heille).

-EI yrittäjäverotuksen kiristämiselle. Yrittäjävähennykseen korotus.

-Sähköveroa porrastettava alueellisesti ja kiinteistöveron maksukatto käyttöön.

-EI liikenteen polttoaineverotuksen korotukselle. Tankkeihin uusiutuvaa verotusta keventämällä.

-Teollisuuden sähköveron alennus EU:n sallimalle minimitasolle ja poistetaan teollisuuden energiaveroleikkuri siirtymäkauden kuluessa. Tämä varmistaa yritysten tasavertaisen kohtelun.

-Tupakka-alkoholi-ja virvoitusjuomaverotusta korotetaan.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan talouslinjaus: 100 000 uutta työpaikkaa koulutuksella ja koko maan voimavaroilla