Siirry sisältöön

-Suomessa tulisi ottaa käyttöön Ruotsin mallin mukainen biokaasun tuotantokorvaus, jossa tukea maksettaisiin lannasta tuotetulle biokaasulle. Samalla tukea tulisi laajentaa myös muiden maatalouden sivuvirtojen ja biomassojen käytölle biokaasun raaka-aineena, erityisesti nurmelle. Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä toteaa.

Viljelijät ovat uusiutuvan energian asiantuntijoita – noin 44 prosenttia maatalouden kaikesta energiankäytöstä tuotetaan uusiutuvilla energiamuodoilla.

Sipilän hallitus on tehnyt merkittäviä toimia biokaasun käytön edistämiseksi. Kaasumarkkinoiden avaaminen kilpailulle sekä kaasuasemien investointituet ovat luoneet perustaa yhä kattavammalle kaasumarkkinalle

-Olemme myös korottaneet maatilojen biokaasutuotannon investointitukia ja edistäneet biokaasun tuotantoa hallituksen ravinnekierrätyksen kärkihankkeen kautta.

Lisäksi liikennebiokaasun puolella on tapahtumassa paljon. Hallituksen energia- ja ilmastopolitiikan tavoitteena on, että vuonna 2030 Suomessa olisi 50 000 biokaasulla toimivaa autoa. Autojen muuttamista kaasukäyttöiseksi tuetaan niin sanotulla konvertointituella.

-Tavoitteena on saada maaseutuyritykset mukaan näille laajeneville markkinoille, joilla tulee olla rooli myös liikennebiokaasun valmistamisessa ja jakelussa, ei vain raaka-aineen tuottajina, ministeri Leppä linjaa.

Biokaasu on kotimaista ja vähäpäästöistä polttoainetta, jonka tuotantoprosessi on myös oiva esimerkki kiertotaloudesta. Biokaasun kysyntä kasvaa vauhdilla, siksi nykytoimien rinnalle tarvitaan biokaasun tuotantokorvaus, joka tulee olemaan Keskustan tavoite seuraavassa hallitusohjelmassa.

-Meidän on hyödynnettävä biokaasun valtavaa markkinapotentiaalia sekä tuotannon että käytön näkökulmasta nykyistä paljon paremmin. Tähän keskusta haluaa rakentaa kunnolliset kannusteet, ministeri Leppä korostaa.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetMaa- ja metsätalousministeri Jari Leppä: Suomessa otettava käyttöön Ruotsin mallin mukainen biokaasun tuotantokorvaus