-Suomessa tulisi ottaa käyttöön Ruotsin mallin mukainen biokaasun tuotantokorvaus, jossa tukea maksettaisiin lannasta tuotetulle biokaasulle. Samalla tukea tulisi laajentaa myös muiden maatalouden sivuvirtojen ja biomassojen käytölle biokaasun raaka-aineena, erityisesti nurmelle. Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä toteaa.

Viljelijät ovat uusiutuvan energian asiantuntijoita – noin 44 prosenttia maatalouden kaikesta energiankäytöstä tuotetaan uusiutuvilla energiamuodoilla.

Sipilän hallitus on tehnyt merkittäviä toimia biokaasun käytön edistämiseksi. Kaasumarkkinoiden avaaminen kilpailulle sekä kaasuasemien investointituet ovat luoneet perustaa yhä kattavammalle kaasumarkkinalle

-Olemme myös korottaneet maatilojen biokaasutuotannon investointitukia ja edistäneet biokaasun tuotantoa hallituksen ravinnekierrätyksen kärkihankkeen kautta.

Lisäksi liikennebiokaasun puolella on tapahtumassa paljon. Hallituksen energia- ja ilmastopolitiikan tavoitteena on, että vuonna 2030 Suomessa olisi 50 000 biokaasulla toimivaa autoa. Autojen muuttamista kaasukäyttöiseksi tuetaan niin sanotulla konvertointituella.

-Tavoitteena on saada maaseutuyritykset mukaan näille laajeneville markkinoille, joilla tulee olla rooli myös liikennebiokaasun valmistamisessa ja jakelussa, ei vain raaka-aineen tuottajina, ministeri Leppä linjaa.

Biokaasu on kotimaista ja vähäpäästöistä polttoainetta, jonka tuotantoprosessi on myös oiva esimerkki kiertotaloudesta. Biokaasun kysyntä kasvaa vauhdilla, siksi nykytoimien rinnalle tarvitaan biokaasun tuotantokorvaus, joka tulee olemaan Keskustan tavoite seuraavassa hallitusohjelmassa.

-Meidän on hyödynnettävä biokaasun valtavaa markkinapotentiaalia sekä tuotannon että käytön näkökulmasta nykyistä paljon paremmin. Tähän keskusta haluaa rakentaa kunnolliset kannusteet, ministeri Leppä korostaa.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMaa- ja metsätalousministeri Jari Leppä: Suomessa otettava käyttöön Ruotsin mallin mukainen biokaasun tuotantokorvaus