-Suomessa tulisi ottaa käyttöön Ruotsin mallin mukainen biokaasun tuotantokorvaus, jossa tukea maksettaisiin lannasta tuotetulle biokaasulle. Samalla tukea tulisi laajentaa myös muiden maatalouden sivuvirtojen ja biomassojen käytölle biokaasun raaka-aineena, erityisesti nurmelle. Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä toteaa.

Viljelijät ovat uusiutuvan energian asiantuntijoita – noin 44 prosenttia maatalouden kaikesta energiankäytöstä tuotetaan uusiutuvilla energiamuodoilla.

Sipilän hallitus on tehnyt merkittäviä toimia biokaasun käytön edistämiseksi. Kaasumarkkinoiden avaaminen kilpailulle sekä kaasuasemien investointituet ovat luoneet perustaa yhä kattavammalle kaasumarkkinalle

-Olemme myös korottaneet maatilojen biokaasutuotannon investointitukia ja edistäneet biokaasun tuotantoa hallituksen ravinnekierrätyksen kärkihankkeen kautta.

Lisäksi liikennebiokaasun puolella on tapahtumassa paljon. Hallituksen energia- ja ilmastopolitiikan tavoitteena on, että vuonna 2030 Suomessa olisi 50 000 biokaasulla toimivaa autoa. Autojen muuttamista kaasukäyttöiseksi tuetaan niin sanotulla konvertointituella.

-Tavoitteena on saada maaseutuyritykset mukaan näille laajeneville markkinoille, joilla tulee olla rooli myös liikennebiokaasun valmistamisessa ja jakelussa, ei vain raaka-aineen tuottajina, ministeri Leppä linjaa.

Biokaasu on kotimaista ja vähäpäästöistä polttoainetta, jonka tuotantoprosessi on myös oiva esimerkki kiertotaloudesta. Biokaasun kysyntä kasvaa vauhdilla, siksi nykytoimien rinnalle tarvitaan biokaasun tuotantokorvaus, joka tulee olemaan Keskustan tavoite seuraavassa hallitusohjelmassa.

-Meidän on hyödynnettävä biokaasun valtavaa markkinapotentiaalia sekä tuotannon että käytön näkökulmasta nykyistä paljon paremmin. Tähän keskusta haluaa rakentaa kunnolliset kannusteet, ministeri Leppä korostaa.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetMaa- ja metsätalousministeri Jari Leppä: Suomessa otettava käyttöön Ruotsin mallin mukainen biokaasun tuotantokorvaus