-Suomessa tulisi ottaa käyttöön Ruotsin mallin mukainen biokaasun tuotantokorvaus, jossa tukea maksettaisiin lannasta tuotetulle biokaasulle. Samalla tukea tulisi laajentaa myös muiden maatalouden sivuvirtojen ja biomassojen käytölle biokaasun raaka-aineena, erityisesti nurmelle. Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä toteaa.

Viljelijät ovat uusiutuvan energian asiantuntijoita – noin 44 prosenttia maatalouden kaikesta energiankäytöstä tuotetaan uusiutuvilla energiamuodoilla.

Sipilän hallitus on tehnyt merkittäviä toimia biokaasun käytön edistämiseksi. Kaasumarkkinoiden avaaminen kilpailulle sekä kaasuasemien investointituet ovat luoneet perustaa yhä kattavammalle kaasumarkkinalle

-Olemme myös korottaneet maatilojen biokaasutuotannon investointitukia ja edistäneet biokaasun tuotantoa hallituksen ravinnekierrätyksen kärkihankkeen kautta.

Lisäksi liikennebiokaasun puolella on tapahtumassa paljon. Hallituksen energia- ja ilmastopolitiikan tavoitteena on, että vuonna 2030 Suomessa olisi 50 000 biokaasulla toimivaa autoa. Autojen muuttamista kaasukäyttöiseksi tuetaan niin sanotulla konvertointituella.

-Tavoitteena on saada maaseutuyritykset mukaan näille laajeneville markkinoille, joilla tulee olla rooli myös liikennebiokaasun valmistamisessa ja jakelussa, ei vain raaka-aineen tuottajina, ministeri Leppä linjaa.

Biokaasu on kotimaista ja vähäpäästöistä polttoainetta, jonka tuotantoprosessi on myös oiva esimerkki kiertotaloudesta. Biokaasun kysyntä kasvaa vauhdilla, siksi nykytoimien rinnalle tarvitaan biokaasun tuotantokorvaus, joka tulee olemaan Keskustan tavoite seuraavassa hallitusohjelmassa.

-Meidän on hyödynnettävä biokaasun valtavaa markkinapotentiaalia sekä tuotannon että käytön näkökulmasta nykyistä paljon paremmin. Tähän keskusta haluaa rakentaa kunnolliset kannusteet, ministeri Leppä korostaa.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetMaa- ja metsätalousministeri Jari Leppä: Suomessa otettava käyttöön Ruotsin mallin mukainen biokaasun tuotantokorvaus