– Peruuttamalla ei nyt päästä eteenpäin. Se päinvastoin tarkoittaisi ihmisten lähipalvelujen huonontumista, eriarvoisuuden lisääntymistä ja yksityisten terveysjättien peruuttamatonta marssia sosiaali- ja terveyspalveluihin.

– Keskustan vaihtoehdossa sosiaali- ja terveyspalvelut nivotaan yhteen ja vahvistetaan nimenomaan perustason palveluja. Ihmisillä on valinnanmahdollisuus. Ratkaisumme on toteutettavissa vaikka heti. Se on myös ainoa perustuslain mukainen ratkaisu. Viime vuosina valtakunnallisesti ja maakunnissa tehty työ voidaan hyödyntää eivätkä valmisteluun käytetyt rahat mene hukkaan, Keskustan varapuheenjohtaja Juha Rehula sanoo.

Vanhustenhoidon parantamiseksi tarvitaan muutoksia sekä palvelujen järjestämiseen että niin sanottuun vanhuspalvelulakiin.

– Keskusta linjasi jo alkuvuodesta, että vanhushoivan osalta on saatava lakiin hoitajamitoitus 0,7 hoitajasta vanhusta kohti. Lisäksi hoitopalveluita tarjoavien suurten yksityisten toimijoiden epäterve toiminta on saatava kuriin. Myös vammaisten asumispalvelut pystytään järjestämään nykyistä paremmin ja kotihoidon henkilöstön riittävyys turvaamaan, kun palvelujen järjestäjän hartioita levennetään, Keskustan varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen linjaa.

Uudistuksella on myös tuettava lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia ja autettava perheitä ajoissa.

– Useimmissa kodeissa asiat ovat hyvin, mutta myös ongelmia riittää. Lapsi- ja perhepalvelut on saatava kotien lähelle ja riittävän oikea-aikaisiksi. Keskustan ratkaisu mahdollistaa tämän, perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko tähdentää.

Keskustan ratkaisussa maakunnat järjestävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Ratkaisu perustuu puolueen aikanaan esittämään kotikunta-maakuntamalliin.

– Maakuntapohjalta on toteutettava kansanvaltainen kokonaisuudistus. Keskustan tavoite on monialainen maakunta. Sosiaali- ja terveyspalvelujen hoitamisen ohella maakunta vastaa esimerkiksi alueensa elinvoiman rakentamisesta, kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen sanoo.

Keskusta on valmis sopimaan tulevista linjauksista yhdessä kaikkien puolueiden kanssa. Keskustan sote-ratkaisu kokonaisuudessaan: www.keskusta.fi/suomalaistensote

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan sote-ratkaisu ”Suomalaisten sote”: Nopeammin lääkäriin, vanhustenhoito kuntoon, perheille apua ajoissa