– Peruuttamalla ei nyt päästä eteenpäin. Se päinvastoin tarkoittaisi ihmisten lähipalvelujen huonontumista, eriarvoisuuden lisääntymistä ja yksityisten terveysjättien peruuttamatonta marssia sosiaali- ja terveyspalveluihin.

– Keskustan vaihtoehdossa sosiaali- ja terveyspalvelut nivotaan yhteen ja vahvistetaan nimenomaan perustason palveluja. Ihmisillä on valinnanmahdollisuus. Ratkaisumme on toteutettavissa vaikka heti. Se on myös ainoa perustuslain mukainen ratkaisu. Viime vuosina valtakunnallisesti ja maakunnissa tehty työ voidaan hyödyntää eivätkä valmisteluun käytetyt rahat mene hukkaan, Keskustan varapuheenjohtaja Juha Rehula sanoo.

Vanhustenhoidon parantamiseksi tarvitaan muutoksia sekä palvelujen järjestämiseen että niin sanottuun vanhuspalvelulakiin.

– Keskusta linjasi jo alkuvuodesta, että vanhushoivan osalta on saatava lakiin hoitajamitoitus 0,7 hoitajasta vanhusta kohti. Lisäksi hoitopalveluita tarjoavien suurten yksityisten toimijoiden epäterve toiminta on saatava kuriin. Myös vammaisten asumispalvelut pystytään järjestämään nykyistä paremmin ja kotihoidon henkilöstön riittävyys turvaamaan, kun palvelujen järjestäjän hartioita levennetään, Keskustan varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen linjaa.

Uudistuksella on myös tuettava lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia ja autettava perheitä ajoissa.

– Useimmissa kodeissa asiat ovat hyvin, mutta myös ongelmia riittää. Lapsi- ja perhepalvelut on saatava kotien lähelle ja riittävän oikea-aikaisiksi. Keskustan ratkaisu mahdollistaa tämän, perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko tähdentää.

Keskustan ratkaisussa maakunnat järjestävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Ratkaisu perustuu puolueen aikanaan esittämään kotikunta-maakuntamalliin.

– Maakuntapohjalta on toteutettava kansanvaltainen kokonaisuudistus. Keskustan tavoite on monialainen maakunta. Sosiaali- ja terveyspalvelujen hoitamisen ohella maakunta vastaa esimerkiksi alueensa elinvoiman rakentamisesta, kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen sanoo.

Keskusta on valmis sopimaan tulevista linjauksista yhdessä kaikkien puolueiden kanssa. Keskustan sote-ratkaisu kokonaisuudessaan: www.keskusta.fi/suomalaistensote

Keskusta: Huoltovarmuuden ja hyvinvoinnin varmistaminen talven tärkeimmät tavoitteet – tuki ylimääräiselle lapsilisälle
Kun edessä on sumua, on pidettävä yhtä. Epävarmuuden keskellä tehtävänämme on huolehtia suomalaisten hyvinvoinnista ja toimeentulosta sekä kohtuuhintaisesta energiasta.
10.8.2022 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan työvaliokuntien yhteiskokouksessa:
Kun edessä on sumua, on pidettävä yhtä. Uskon vakaasti, että Suomen parasta ennen -päivä on vielä edessä. Suomalaisten sukupolvien ketjussa meidän tehtävämme on olla lujia ja kestää nämä ajat, jotta lapsillamme ja lastenlapsillamme voi olla paremmin.
10.8.2022 / Uutiset
Keskustan varapuheenjohtaja Lohi: Yrittäjien huoli eläkejärjestelmän korjauksessa huomioitava
Emme halua, että yrittäjä joutuu kohtuuttomaan tilanteeseen eläkemaksujen kanssa. Tavoitteenamme on parantaa yrittäjien sosiaaliturvaa, ei heikentää yrittämisen edellytyksiä tai yrittäjien toimeentuloa, Keskustan varapuheenjohtaja Lohi toteaa.
31.7.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan sote-ratkaisu ”Suomalaisten sote”: Nopeammin lääkäriin, vanhustenhoito kuntoon, perheille apua ajoissa