– Peruuttamalla ei nyt päästä eteenpäin. Se päinvastoin tarkoittaisi ihmisten lähipalvelujen huonontumista, eriarvoisuuden lisääntymistä ja yksityisten terveysjättien peruuttamatonta marssia sosiaali- ja terveyspalveluihin.

– Keskustan vaihtoehdossa sosiaali- ja terveyspalvelut nivotaan yhteen ja vahvistetaan nimenomaan perustason palveluja. Ihmisillä on valinnanmahdollisuus. Ratkaisumme on toteutettavissa vaikka heti. Se on myös ainoa perustuslain mukainen ratkaisu. Viime vuosina valtakunnallisesti ja maakunnissa tehty työ voidaan hyödyntää eivätkä valmisteluun käytetyt rahat mene hukkaan, Keskustan varapuheenjohtaja Juha Rehula sanoo.

Vanhustenhoidon parantamiseksi tarvitaan muutoksia sekä palvelujen järjestämiseen että niin sanottuun vanhuspalvelulakiin.

– Keskusta linjasi jo alkuvuodesta, että vanhushoivan osalta on saatava lakiin hoitajamitoitus 0,7 hoitajasta vanhusta kohti. Lisäksi hoitopalveluita tarjoavien suurten yksityisten toimijoiden epäterve toiminta on saatava kuriin. Myös vammaisten asumispalvelut pystytään järjestämään nykyistä paremmin ja kotihoidon henkilöstön riittävyys turvaamaan, kun palvelujen järjestäjän hartioita levennetään, Keskustan varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen linjaa.

Uudistuksella on myös tuettava lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia ja autettava perheitä ajoissa.

– Useimmissa kodeissa asiat ovat hyvin, mutta myös ongelmia riittää. Lapsi- ja perhepalvelut on saatava kotien lähelle ja riittävän oikea-aikaisiksi. Keskustan ratkaisu mahdollistaa tämän, perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko tähdentää.

Keskustan ratkaisussa maakunnat järjestävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Ratkaisu perustuu puolueen aikanaan esittämään kotikunta-maakuntamalliin.

– Maakuntapohjalta on toteutettava kansanvaltainen kokonaisuudistus. Keskustan tavoite on monialainen maakunta. Sosiaali- ja terveyspalvelujen hoitamisen ohella maakunta vastaa esimerkiksi alueensa elinvoiman rakentamisesta, kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen sanoo.

Keskusta on valmis sopimaan tulevista linjauksista yhdessä kaikkien puolueiden kanssa. Keskustan sote-ratkaisu kokonaisuudessaan: www.keskusta.fi/suomalaistensote

Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan sote-ratkaisu ”Suomalaisten sote”: Nopeammin lääkäriin, vanhustenhoito kuntoon, perheille apua ajoissa