– Peruuttamalla ei nyt päästä eteenpäin. Se päinvastoin tarkoittaisi ihmisten lähipalvelujen huonontumista, eriarvoisuuden lisääntymistä ja yksityisten terveysjättien peruuttamatonta marssia sosiaali- ja terveyspalveluihin.

– Keskustan vaihtoehdossa sosiaali- ja terveyspalvelut nivotaan yhteen ja vahvistetaan nimenomaan perustason palveluja. Ihmisillä on valinnanmahdollisuus. Ratkaisumme on toteutettavissa vaikka heti. Se on myös ainoa perustuslain mukainen ratkaisu. Viime vuosina valtakunnallisesti ja maakunnissa tehty työ voidaan hyödyntää eivätkä valmisteluun käytetyt rahat mene hukkaan, Keskustan varapuheenjohtaja Juha Rehula sanoo.

Vanhustenhoidon parantamiseksi tarvitaan muutoksia sekä palvelujen järjestämiseen että niin sanottuun vanhuspalvelulakiin.

– Keskusta linjasi jo alkuvuodesta, että vanhushoivan osalta on saatava lakiin hoitajamitoitus 0,7 hoitajasta vanhusta kohti. Lisäksi hoitopalveluita tarjoavien suurten yksityisten toimijoiden epäterve toiminta on saatava kuriin. Myös vammaisten asumispalvelut pystytään järjestämään nykyistä paremmin ja kotihoidon henkilöstön riittävyys turvaamaan, kun palvelujen järjestäjän hartioita levennetään, Keskustan varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen linjaa.

Uudistuksella on myös tuettava lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia ja autettava perheitä ajoissa.

– Useimmissa kodeissa asiat ovat hyvin, mutta myös ongelmia riittää. Lapsi- ja perhepalvelut on saatava kotien lähelle ja riittävän oikea-aikaisiksi. Keskustan ratkaisu mahdollistaa tämän, perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko tähdentää.

Keskustan ratkaisussa maakunnat järjestävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Ratkaisu perustuu puolueen aikanaan esittämään kotikunta-maakuntamalliin.

– Maakuntapohjalta on toteutettava kansanvaltainen kokonaisuudistus. Keskustan tavoite on monialainen maakunta. Sosiaali- ja terveyspalvelujen hoitamisen ohella maakunta vastaa esimerkiksi alueensa elinvoiman rakentamisesta, kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen sanoo.

Keskusta on valmis sopimaan tulevista linjauksista yhdessä kaikkien puolueiden kanssa. Keskustan sote-ratkaisu kokonaisuudessaan: www.keskusta.fi/suomalaistensote

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan sote-ratkaisu ”Suomalaisten sote”: Nopeammin lääkäriin, vanhustenhoito kuntoon, perheille apua ajoissa