Siirry sisältöön

Keskustan talousvaihtoehto on vastuullinen ja inhimillinen

Keskustan vaihtoehto hallituksen linjaukselle olisi velkaantua vähemmän, mutta toimia silti vastuullisesti ja tasapuolisesti. Keskusta tukisi lapsiperheitä ja sellaiseksi haluavia ja samalla kasvupanostuksia suunnattaisiin koko maahan. Lähipalveluita ja kunnon liikenneyhteyksiä tarvitaan Keskustan linjauksen mukaan ihan kaikkialla Suomessa.

– Keskustalla on rohkaiseva viesti: on olemassa vastuullisempi vaihtoehto. Niin taloudellisesti kuin inhimillisesti vastuullisempi. Se keskittyy arjen kuntoon laittamiseen rakentavalla otteella. Tavallisille suomalaisille on olemassa ääni täällä eduskunnassa. Se ääni on Keskusta ja Keskustan vaihtoehto, totesi Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Antti Kurvinen puheessaan Keskustan vaihtoehdosta hallituksen politiikalle.

Kurvinen listasi, että Keskustan vaihtoehdossa ei alenneta veroja velaksi kuten oikeistohallitus tekee. Keskustakaan ei kieltäytyisi kaikista säästöistä ja uudistuksista kuten puolestaan punavihreät oppositiopuolueet tekisivät. Näin ollen Keskustan vaihtoehto on oikeustajuun istuva rehellinen ja oikeudenmukainen esitys.

– Vaihtoehtomme puolustaa lähipalveluja. Se puolustaa arjessa välttämättömiä neuvolaa, hammaslääkäriä, vanhainkotia ja mielenterveyspalveluita. Me emme leikkaisi hyvinvointialueilta. Esitämme myös lähikoululisää, jolla tukisimme pienempiä kouluja, Kurvinen totesi.

Lue Kurvisen koko puhe.

Lue Keskustan vaihtoehto.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Kurvinen eduskuntapuheessaan: Keskustan talousvaihtoehto on vastuullinen ja inhimillinen