Siirry sisältöön

Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi on tyytyväinen tuoreisiin koviin työllisyyslukuihin, mutta muistuttaa että tyytyväisyys ei saa lopettaa kunnianhimoa pyrkiessämme vielä parempaan työllisyyteen. Korkea työllisyysaste on Suomelle kohtalonkysymys. Se ratkaisee, kykenemmekö ylläpitämään pohjoismaista hyvinvointivaltiota.

Poliitikot ovat tehneet osansa työn ja yrittämisen edellytysten vahvistamiseksi, mutta Rinteen ja Sipilän hallitusten asettaman työllisyystavoitteen saavuttamisesta suurin kiitos kuuluu suomalaisille, erityisesti työllistäville suomalaisille yrityksille.

– Jotain on tehty politiikassakin oikein: Työntekemisen ja yrittämisen verotusta ei ole kiristetty, vaan kevennetty, teollisuutta ei ole kurjistettu vaan kannustettu, tieverkosta ja raiteista ei ole leikattu vaan niitä on parannettu. Tätä suuntaa on hyvä jatkaa, Lohi jatkaa.

Lohi muistuttaa, että tulevina vuosina työllisyysastetta on nostettava entisestään, jotta Suomen ja suomalaisten taloutta saadaan vietyä kohti tasapainoa. Keskustan mielestä jokaisen työikäisen- ja kykyisen olisi päästävä työnteon tai opintojen pariin. Tarvitaan politiikkaa, jossa yrittäminen ja työnantaminen kannattaa, työkyvystä ja koulutuksesta huolehditaan, eikä verotusta tai etuuksia sormeilemalla heikennetä työn kannustavuutta. Tulevat menosopeutukset ja veromuutokset eivät saa johtaa siihen, että työnteon ja yrittämisen mahdollisuudet heikkenevät.

– Suomalaisten tarpeet ja Suomen julkisen talouden tasapainottaminen edellyttävät entistäkin korkeampaa työllisyysastetta. Työnteon ja työnantamisen mahdollisuuksia on vahvistettava koko maassa, työn kysynnästä ja työn tarjonnasta on huolehdittava määrätietoisesti jatkossakin.

– Työllisyysasteen lisäksi on kiinnitettävä erityistä huomiota työtuntien ja työllisten määrään. Se on romahtaneen syntyvyyden johdosta tulevaisuuden suurimpia haasteita. Työuria on pidennettävä alusta, keskeltä ja lopusta.

– Ensi vaalikaudella on tärkeää jatkaa Keskustan kaksi vaalikautta toteuttamaa työlinjaa, jossa teollisuus-, verotus-, sosiaali- ja väyläpolitiikka edistävät myös suomalaisten työntekoa ja toimeentuloa. Erityisesti tarvitsemme työtä ja yrittäjyyttä parantavia uudistuksia kuten paikallisen sopimisen lisäämistä ja kannustavaa ansiosidonnaista työttömyysturvaa kaikille suomalaisille. Vain työn kautta Suomi menee eteenpäin, Lohi sanoo.

Markus Lohi

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (LappI)

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Lohi: Työllisyystavoite ylitetty, tavoitetta nostettava ja työtä jatkettava