Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi on tyytyväinen tuoreisiin koviin työllisyyslukuihin, mutta muistuttaa että tyytyväisyys ei saa lopettaa kunnianhimoa pyrkiessämme vielä parempaan työllisyyteen. Korkea työllisyysaste on Suomelle kohtalonkysymys. Se ratkaisee, kykenemmekö ylläpitämään pohjoismaista hyvinvointivaltiota.

Poliitikot ovat tehneet osansa työn ja yrittämisen edellytysten vahvistamiseksi, mutta Rinteen ja Sipilän hallitusten asettaman työllisyystavoitteen saavuttamisesta suurin kiitos kuuluu suomalaisille, erityisesti työllistäville suomalaisille yrityksille.

– Jotain on tehty politiikassakin oikein: Työntekemisen ja yrittämisen verotusta ei ole kiristetty, vaan kevennetty, teollisuutta ei ole kurjistettu vaan kannustettu, tieverkosta ja raiteista ei ole leikattu vaan niitä on parannettu. Tätä suuntaa on hyvä jatkaa, Lohi jatkaa.

Lohi muistuttaa, että tulevina vuosina työllisyysastetta on nostettava entisestään, jotta Suomen ja suomalaisten taloutta saadaan vietyä kohti tasapainoa. Keskustan mielestä jokaisen työikäisen- ja kykyisen olisi päästävä työnteon tai opintojen pariin. Tarvitaan politiikkaa, jossa yrittäminen ja työnantaminen kannattaa, työkyvystä ja koulutuksesta huolehditaan, eikä verotusta tai etuuksia sormeilemalla heikennetä työn kannustavuutta. Tulevat menosopeutukset ja veromuutokset eivät saa johtaa siihen, että työnteon ja yrittämisen mahdollisuudet heikkenevät.

– Suomalaisten tarpeet ja Suomen julkisen talouden tasapainottaminen edellyttävät entistäkin korkeampaa työllisyysastetta. Työnteon ja työnantamisen mahdollisuuksia on vahvistettava koko maassa, työn kysynnästä ja työn tarjonnasta on huolehdittava määrätietoisesti jatkossakin.

– Työllisyysasteen lisäksi on kiinnitettävä erityistä huomiota työtuntien ja työllisten määrään. Se on romahtaneen syntyvyyden johdosta tulevaisuuden suurimpia haasteita. Työuria on pidennettävä alusta, keskeltä ja lopusta.

– Ensi vaalikaudella on tärkeää jatkaa Keskustan kaksi vaalikautta toteuttamaa työlinjaa, jossa teollisuus-, verotus-, sosiaali- ja väyläpolitiikka edistävät myös suomalaisten työntekoa ja toimeentuloa. Erityisesti tarvitsemme työtä ja yrittäjyyttä parantavia uudistuksia kuten paikallisen sopimisen lisäämistä ja kannustavaa ansiosidonnaista työttömyysturvaa kaikille suomalaisille. Vain työn kautta Suomi menee eteenpäin, Lohi sanoo.

Markus Lohi

Keskustan varapuheenjohtaja, talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (LappI)

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Lohi: Työllisyystavoite ylitetty, tavoitetta nostettava ja työtä jatkettava