Keskustan kansanedustaja, harvaan asuttujen alueiden parlamentaarisen HAMA-työryhmän puheenjohtaja Hanna Huttunen tekee lakialoitteen alueellisen opintolainavähennyksen kokeilusta.

Kokeilu peruuntui hallituksen äskettäisissä neuvotteluissa eduskunnalle loppuvaalikaudella annettavista lakiesityksistä.

– Kokeilu on tärkeä itäisen Suomen elinvoiman vahvistamiseksi, alueiden työntekijäpulaan vastaamiseksi sekä nuorten tutkittujen elämis- ja asumistoiveiden mahdollistamiseksi, Huttunen sanoo.

Lakialoite on tehty lausunnoilla jo olleen peruuntuneen esityksen pohjalle. Aloitteen mukaan alueellista opintolainahyvitystä kokeiltaisiin 25 kunnassa Pohjois- ja Itä-Suomessa.

Näihin kuntiin muuttaville nuorille myönnettäisiin hakemuksesta enintään 8 800 euron suuruinen hyvitys opintolainasta.

Kokeilu toteutettaisiin vuosina 2024 – 2027. Alunperin kokeilun piti alkaa ensi vuoden alussa. Myöhentämällä aloitusta vuodella kokeilulle voidaan turvata rahoitus, kuusi miljoonaa euroa. Kokeilun toteuttaminen edellyttää myös tuloverolain väliaikaista muuttamista.

– Norjan mallin mukaisen alueellisen opintolainahyvityksen kokeilu perustuu yliopistotutkijoiden selvitykseen. Siitä on myös parlamentaarinen yhteisymmärrys yli hallitus-oppositiorajan. Lisäksi peruuntuneeseen esitykseen lausunnon antaneista enemmistö tuki kokeilun toteuttamista, Huttunen tähdentää.

Lakialoite on kokonaisuudessaan tiedotteen perässä.

Lisätietoja: kansanedustaja, parlamentaarisen HAMA-työryhmän puheenjohtaja Hanna Huttunen, puhelin 050 514 3582

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Huttuselta lakialoite hallituksen neuvotteluissa kaatuneesta alueellisesta opintolainahyvityksestä