Siirry sisältöön

Keskustan kansanedustaja, harvaan asuttujen alueiden parlamentaarisen HAMA-työryhmän puheenjohtaja Hanna Huttunen tekee lakialoitteen alueellisen opintolainavähennyksen kokeilusta.

Kokeilu peruuntui hallituksen äskettäisissä neuvotteluissa eduskunnalle loppuvaalikaudella annettavista lakiesityksistä.

– Kokeilu on tärkeä itäisen Suomen elinvoiman vahvistamiseksi, alueiden työntekijäpulaan vastaamiseksi sekä nuorten tutkittujen elämis- ja asumistoiveiden mahdollistamiseksi, Huttunen sanoo.

Lakialoite on tehty lausunnoilla jo olleen peruuntuneen esityksen pohjalle. Aloitteen mukaan alueellista opintolainahyvitystä kokeiltaisiin 25 kunnassa Pohjois- ja Itä-Suomessa.

Näihin kuntiin muuttaville nuorille myönnettäisiin hakemuksesta enintään 8 800 euron suuruinen hyvitys opintolainasta.

Kokeilu toteutettaisiin vuosina 2024 – 2027. Alunperin kokeilun piti alkaa ensi vuoden alussa. Myöhentämällä aloitusta vuodella kokeilulle voidaan turvata rahoitus, kuusi miljoonaa euroa. Kokeilun toteuttaminen edellyttää myös tuloverolain väliaikaista muuttamista.

– Norjan mallin mukaisen alueellisen opintolainahyvityksen kokeilu perustuu yliopistotutkijoiden selvitykseen. Siitä on myös parlamentaarinen yhteisymmärrys yli hallitus-oppositiorajan. Lisäksi peruuntuneeseen esitykseen lausunnon antaneista enemmistö tuki kokeilun toteuttamista, Huttunen tähdentää.

Lakialoite on kokonaisuudessaan tiedotteen perässä.

Lisätietoja: kansanedustaja, parlamentaarisen HAMA-työryhmän puheenjohtaja Hanna Huttunen, puhelin 050 514 3582

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Huttuselta lakialoite hallituksen neuvotteluissa kaatuneesta alueellisesta opintolainahyvityksestä