Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.

”Uudessa luontosuhteessa tarvitsemme ekologisesti kestävää biotaloutta ja sen osana kiertotaloutta, kohtuullistettua elämäntapaa sekä kriisinkestävää yhteiskuntaa. Irtaantuminen fossiilitaloudesta on välttämätöntä”, toteaa luontoryhmän puheenjohtaja Timo Kaunisto.

Keskustan mielestä ihmisen luontoyhteys on jälleen nostettava kunniaan, jokapäiväiseen elämään kuuluvaksi tavaksi. Luonnon mikrobeja on liian pitkään pidetty pelkästään haitallisina, vaikka ylivoimaisesti suurin osa bakteereista on hyödyllisiä ja elämän jatkumiselle välttämättömiä. Terveessä luontosuhteessa ihminen ja luonto ovat tasapainossa tarjoten molemmat toisilleen hyvää.

Siksi Keskusta esittää:

– Kemikaalien käytön vähentämistä siivouskulttuurissa ja puhtauden käsitteen tarkentamista.
– Antibioottien vähentämistä lääkinnässä.
– Raaka-aineiden saamista tuoreena ja läheltä.
– Luonnonkalojen käytön merkittävää lisäämistä julkisten ruokahankintojen kautta.
– Monipuolisten maatilojen ja viheralueiden palauttamista kaupunkimaisen ympäristön osaksi, asumisen tiivistäminen on terveysriski.
– Metsäympäristöä hyödyntävää varhaiskasvatusta kaikkiin Suomen kuntiin.

Keskusta haluaa kohtuullisuuden kunnianpalautuksen. Kestävä yhteiskunta ei anna arvoa kertakäyttökulttuurille, vaan satsaa kiertotalouteen ja laatuvaatimuksiin.

”Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista sääntelyn, kannusteiden ja opetuksen kautta sekä tietoisuutta lisäävien mediakampanjoiden avulla”, ehdottaa työryhmän sihteeri Jere Nuutinen.

Keskusta pitää tärkeänä, että:

– Edistetään EU:ssa lainsäädäntöä, jolla parannetaan laitteiden ja koneiden käyttöikää ja korjattavuutta.
– Nano- ja bioteknologian käyttöä esimerkiksi vaatteiden ja rakennusmateriaalien tuotannossa edistetään.
– Edistetään EU:ssa käsitteillä olevan tekstiilistrategian täytäntöönpanoa, jolla vähennetään pikakulutusta sekä vahvistetaan tekstiilialan kestävyyttä ja kiertotaloutta.

keskusta.fi/luontolinjaus

Lisätietoja:

Timo Kaunisto, puh. 050 5121886

Jere Nuutinen, puh. 044 033 2206

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan luontolinjaus – kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista