Markus Lohi puhumassa

Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi torjuu jyrkästi SDP:n puheenjohtaja Sanna Marinin haaveet progressiivisemmasta kuntaverosta. Lohen mukaan ansiotulojen verotusta täytyy katsoa kokonaisuutena.

– Meillä on jo nyt ankarasti tulojen kasvun mukaan kiristyvä ansiotulojen verotus. Se vaikuttaa halukkuuteen ottaa vastaan lisätöitä tai pyrkiä vaativampiin töihin, Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja Lohi muistuttaa.

– Myös kuntavero on jo nyt progressiivinen vähennysjärjestelmän vuoksi. Alle 40 000 euron vuositulojen ankara progressio perustuu nimenomaan kuntaveron progressioon, sillä valtion tuloveroa maksetaan käytännössä vasta 40 000 euron vuosituloista alkaen.

Lohen mukaan ansiotulojen progression lisäämisen sijaan työn verotukseen kohdistuu kevennyspaineita. Suomen menestyminen ja kasvu vaatii yhä enemmän korkean tuottavuuden työtä. Siihen täytyy kannustaa myös verotuksen keinoin. Valitettavasti kestävästä julkisesta taloudesta huolehtiminen ei mahdollista merkittäviä verokevennyksiä juuri nyt.

SDP:n esitys rankaisisi kohtuuttomasti tavallisia palkansaajia, kuten palomiehiä, sairaanhoitajia tai kirjanpitäjä, jotka haluaisivat tienata vähän lisää. Verottaja vie pienituloisilla jo nyt lisätuloista 40 prosenttia ja keskituloisilla lähemmäksi puolet. Nykytilannekin on vääryys, eikä verotuksessa ole Keskustan mielestä kiristämisen varaa.

Keskusta haluaa rohkaista kaikkia suomalaisia aktiivisuuteen ja ajaa kannustavaa työn verotusta. SDP:n puheenjohtaja Marinin tekemä esitys veisi verotusta juuri väärään suuntaan, Lohi sanoo.

Markus Lohi

Keskustan varapuheenjohtaja, talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (LappI)

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Markus Lohi: SDP:n veroesitys rankaisee aktiivisia ja ahkeria suomalaisia