Markus Lohi puhumassa

Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi torjuu jyrkästi SDP:n puheenjohtaja Sanna Marinin haaveet progressiivisemmasta kuntaverosta. Lohen mukaan ansiotulojen verotusta täytyy katsoa kokonaisuutena.

– Meillä on jo nyt ankarasti tulojen kasvun mukaan kiristyvä ansiotulojen verotus. Se vaikuttaa halukkuuteen ottaa vastaan lisätöitä tai pyrkiä vaativampiin töihin, Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja Lohi muistuttaa.

– Myös kuntavero on jo nyt progressiivinen vähennysjärjestelmän vuoksi. Alle 40 000 euron vuositulojen ankara progressio perustuu nimenomaan kuntaveron progressioon, sillä valtion tuloveroa maksetaan käytännössä vasta 40 000 euron vuosituloista alkaen.

Lohen mukaan ansiotulojen progression lisäämisen sijaan työn verotukseen kohdistuu kevennyspaineita. Suomen menestyminen ja kasvu vaatii yhä enemmän korkean tuottavuuden työtä. Siihen täytyy kannustaa myös verotuksen keinoin. Valitettavasti kestävästä julkisesta taloudesta huolehtiminen ei mahdollista merkittäviä verokevennyksiä juuri nyt.

SDP:n esitys rankaisisi kohtuuttomasti tavallisia palkansaajia, kuten palomiehiä, sairaanhoitajia tai kirjanpitäjä, jotka haluaisivat tienata vähän lisää. Verottaja vie pienituloisilla jo nyt lisätuloista 40 prosenttia ja keskituloisilla lähemmäksi puolet. Nykytilannekin on vääryys, eikä verotuksessa ole Keskustan mielestä kiristämisen varaa.

Keskusta haluaa rohkaista kaikkia suomalaisia aktiivisuuteen ja ajaa kannustavaa työn verotusta. SDP:n puheenjohtaja Marinin tekemä esitys veisi verotusta juuri väärään suuntaan, Lohi sanoo.

Markus Lohi

Keskustan varapuheenjohtaja, talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (LappI)

Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Parkkipaikkavero suoraan silppuriin
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkosen mukaan Keskusta huolehtii siitä, että pysäköinnistä ei tule verotettavaa etua. Perjantaina (17.9.) uutisoitiin virkamiesselvityksestä, jossa väläyteltiin ideaa työpaikkapysäköinnin verottamisesta.
17.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Markus Lohi: SDP:n veroesitys rankaisee aktiivisia ja ahkeria suomalaisia