Siirry sisältöön

Markus Lohi puhumassa

Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi torjuu jyrkästi SDP:n puheenjohtaja Sanna Marinin haaveet progressiivisemmasta kuntaverosta. Lohen mukaan ansiotulojen verotusta täytyy katsoa kokonaisuutena.

– Meillä on jo nyt ankarasti tulojen kasvun mukaan kiristyvä ansiotulojen verotus. Se vaikuttaa halukkuuteen ottaa vastaan lisätöitä tai pyrkiä vaativampiin töihin, Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja Lohi muistuttaa.

– Myös kuntavero on jo nyt progressiivinen vähennysjärjestelmän vuoksi. Alle 40 000 euron vuositulojen ankara progressio perustuu nimenomaan kuntaveron progressioon, sillä valtion tuloveroa maksetaan käytännössä vasta 40 000 euron vuosituloista alkaen.

Lohen mukaan ansiotulojen progression lisäämisen sijaan työn verotukseen kohdistuu kevennyspaineita. Suomen menestyminen ja kasvu vaatii yhä enemmän korkean tuottavuuden työtä. Siihen täytyy kannustaa myös verotuksen keinoin. Valitettavasti kestävästä julkisesta taloudesta huolehtiminen ei mahdollista merkittäviä verokevennyksiä juuri nyt.

SDP:n esitys rankaisisi kohtuuttomasti tavallisia palkansaajia, kuten palomiehiä, sairaanhoitajia tai kirjanpitäjä, jotka haluaisivat tienata vähän lisää. Verottaja vie pienituloisilla jo nyt lisätuloista 40 prosenttia ja keskituloisilla lähemmäksi puolet. Nykytilannekin on vääryys, eikä verotuksessa ole Keskustan mielestä kiristämisen varaa.

Keskusta haluaa rohkaista kaikkia suomalaisia aktiivisuuteen ja ajaa kannustavaa työn verotusta. SDP:n puheenjohtaja Marinin tekemä esitys veisi verotusta juuri väärään suuntaan, Lohi sanoo.

Markus Lohi

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (LappI)

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Markus Lohi: SDP:n veroesitys rankaisee aktiivisia ja ahkeria suomalaisia