Markus Lohi puhumassa

Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi torjuu jyrkästi SDP:n puheenjohtaja Sanna Marinin haaveet progressiivisemmasta kuntaverosta. Lohen mukaan ansiotulojen verotusta täytyy katsoa kokonaisuutena.

– Meillä on jo nyt ankarasti tulojen kasvun mukaan kiristyvä ansiotulojen verotus. Se vaikuttaa halukkuuteen ottaa vastaan lisätöitä tai pyrkiä vaativampiin töihin, Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja Lohi muistuttaa.

– Myös kuntavero on jo nyt progressiivinen vähennysjärjestelmän vuoksi. Alle 40 000 euron vuositulojen ankara progressio perustuu nimenomaan kuntaveron progressioon, sillä valtion tuloveroa maksetaan käytännössä vasta 40 000 euron vuosituloista alkaen.

Lohen mukaan ansiotulojen progression lisäämisen sijaan työn verotukseen kohdistuu kevennyspaineita. Suomen menestyminen ja kasvu vaatii yhä enemmän korkean tuottavuuden työtä. Siihen täytyy kannustaa myös verotuksen keinoin. Valitettavasti kestävästä julkisesta taloudesta huolehtiminen ei mahdollista merkittäviä verokevennyksiä juuri nyt.

SDP:n esitys rankaisisi kohtuuttomasti tavallisia palkansaajia, kuten palomiehiä, sairaanhoitajia tai kirjanpitäjä, jotka haluaisivat tienata vähän lisää. Verottaja vie pienituloisilla jo nyt lisätuloista 40 prosenttia ja keskituloisilla lähemmäksi puolet. Nykytilannekin on vääryys, eikä verotuksessa ole Keskustan mielestä kiristämisen varaa.

Keskusta haluaa rohkaista kaikkia suomalaisia aktiivisuuteen ja ajaa kannustavaa työn verotusta. SDP:n puheenjohtaja Marinin tekemä esitys veisi verotusta juuri väärään suuntaan, Lohi sanoo.

Markus Lohi

Keskustan varapuheenjohtaja, talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (LappI)

Saarikko: Pääkysymys on palvelujen turvaaminen – puolueilla isoja eroja
Keskustalle ihmisen terveys on yhtä arvokas joka puolella Suomea, Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko painottaa. Ylipäätään palveluja ja muita elämisen edellytyksiä pitää olla tasa-arvoisesti myös isoimpien kaupunkien ulkopuolisessa Suomessa. Kyse on ihmisten ja maan eri osien välisestä yhdenvertaisuudesta.
12.6.2021 / Uutiset
Keskustan kiertueaikatauluja viimeiselle viikonlopulle!
Olethan paikalla vaalituruilla ja -toreilla tänään ja huomenna? Keskusta kiertää maakunnissa, kaupungeissa, kunnissa ja kylissä, aikatauluja seuraavassa.
11.6.2021 / Uutiset
K-studion vieraana Keskustan eduskuntaryhmän tuore puheenjohtaja Juha Pylväs. Keskustelun aiheina luonnollisesti kuntavaalit, kotimainen yrittäjyys sekä monipaikkainen Suomi. Lähetys myös oiva mahdollisuus tutustua paremmin Juha Pylvääseen.
10.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Markus Lohi: SDP:n veroesitys rankaisee aktiivisia ja ahkeria suomalaisia