Keskustan MEP Elsi Katainen: Suomen metsät ovat tunnustettu ilmastoratkaisu

europarlamentaarikko Elsi Katainen pitelee suurta kuusen oksaa suomalaisessa metsässä

Euroopan parlamentin jäsen Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) on tyytyväinen tänään saavutettujen EU:n ilmastolakia ja EU:n metsästrategiaa koskevien äänestysten tuloksiin, jotka hyväksyttiin selvällä enemmistöllä. Katainen pitää tulosta erävoittona Suomen metsille.

– Suomen metsätaloudelle on kohtalonkysymys, että nollahiilitavoitteen etenemistä katsotaan kansallisesti, ja tähän parlamentti tänään sitoutui. Näin esimerkiksi Puolan hiiliteollisuuden päästöjä ei voi tasata Suomen kasvavalla hiilinielulla. Ilmastotyössä kaikkien on kannettava kortensa kekoon, Katainen kommentoi täysistuntoäänestyksen tulosta.

Kataisen mukaan toinen voitto saavutettiin EU:n metsästrategiaa käsittelevän mietinnön äänestyksessä.

– Parlamentilla on nyt kanta, jossa tunnustetaan kestävän metsätalouden ja puun monipuolisen käytön ilmastohyödyt. EU:n komissio ei voi tätä sivuuttaa metsästrategian päivityksessä ja tulevissa lakialoitteissa, maatalousvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Katainen linjaa.

Kataisen mukaan metsiin vaikuttava energia-, ilmasto- ja ympäristölainsäädäntö tulee menemään kokonaan uusiksi EU:n vihreän kehityksen ohjelman eli Green Dealin myötä, minkä vuoksi metsäasioihin vaikuttaminen EU:ssa on yhä tärkeämpää tulevaisuudessa.

EU:n ilmastolaki etenee seuraavaksi parlamentin, jäsenmaiden ja komission välisiin kolmikantaneuvotteluihin. EU:n komission Vihreän kehityksen ohjelman mukaan päivitetty EU:n metsästrategia julkaistaan keväällä 2021.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan MEP Elsi Katainen: Suomen metsät ovat tunnustettu ilmastoratkaisu