Keskustan MEP Elsi Katainen: Suomen metsät ovat tunnustettu ilmastoratkaisu

europarlamentaarikko Elsi Katainen pitelee suurta kuusen oksaa suomalaisessa metsässä

Euroopan parlamentin jäsen Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) on tyytyväinen tänään saavutettujen EU:n ilmastolakia ja EU:n metsästrategiaa koskevien äänestysten tuloksiin, jotka hyväksyttiin selvällä enemmistöllä. Katainen pitää tulosta erävoittona Suomen metsille.

– Suomen metsätaloudelle on kohtalonkysymys, että nollahiilitavoitteen etenemistä katsotaan kansallisesti, ja tähän parlamentti tänään sitoutui. Näin esimerkiksi Puolan hiiliteollisuuden päästöjä ei voi tasata Suomen kasvavalla hiilinielulla. Ilmastotyössä kaikkien on kannettava kortensa kekoon, Katainen kommentoi täysistuntoäänestyksen tulosta.

Kataisen mukaan toinen voitto saavutettiin EU:n metsästrategiaa käsittelevän mietinnön äänestyksessä.

– Parlamentilla on nyt kanta, jossa tunnustetaan kestävän metsätalouden ja puun monipuolisen käytön ilmastohyödyt. EU:n komissio ei voi tätä sivuuttaa metsästrategian päivityksessä ja tulevissa lakialoitteissa, maatalousvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Katainen linjaa.

Kataisen mukaan metsiin vaikuttava energia-, ilmasto- ja ympäristölainsäädäntö tulee menemään kokonaan uusiksi EU:n vihreän kehityksen ohjelman eli Green Dealin myötä, minkä vuoksi metsäasioihin vaikuttaminen EU:ssa on yhä tärkeämpää tulevaisuudessa.

EU:n ilmastolaki etenee seuraavaksi parlamentin, jäsenmaiden ja komission välisiin kolmikantaneuvotteluihin. EU:n komission Vihreän kehityksen ohjelman mukaan päivitetty EU:n metsästrategia julkaistaan keväällä 2021.

Täällä olisi tolkkua tarjolla
Tule seuramaan torstaina 21.1 Keskustan eduskuntaryhmän kokousta ja illalla politiikan toimintatavat-keskustelua.
18.1.2021 / Uutiset
Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan MEP Elsi Katainen: Suomen metsät ovat tunnustettu ilmastoratkaisu