Keskustan MEP Elsi Katainen: Suomen metsät ovat tunnustettu ilmastoratkaisu

europarlamentaarikko Elsi Katainen pitelee suurta kuusen oksaa suomalaisessa metsässä

Euroopan parlamentin jäsen Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) on tyytyväinen tänään saavutettujen EU:n ilmastolakia ja EU:n metsästrategiaa koskevien äänestysten tuloksiin, jotka hyväksyttiin selvällä enemmistöllä. Katainen pitää tulosta erävoittona Suomen metsille.

– Suomen metsätaloudelle on kohtalonkysymys, että nollahiilitavoitteen etenemistä katsotaan kansallisesti, ja tähän parlamentti tänään sitoutui. Näin esimerkiksi Puolan hiiliteollisuuden päästöjä ei voi tasata Suomen kasvavalla hiilinielulla. Ilmastotyössä kaikkien on kannettava kortensa kekoon, Katainen kommentoi täysistuntoäänestyksen tulosta.

Kataisen mukaan toinen voitto saavutettiin EU:n metsästrategiaa käsittelevän mietinnön äänestyksessä.

– Parlamentilla on nyt kanta, jossa tunnustetaan kestävän metsätalouden ja puun monipuolisen käytön ilmastohyödyt. EU:n komissio ei voi tätä sivuuttaa metsästrategian päivityksessä ja tulevissa lakialoitteissa, maatalousvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Katainen linjaa.

Kataisen mukaan metsiin vaikuttava energia-, ilmasto- ja ympäristölainsäädäntö tulee menemään kokonaan uusiksi EU:n vihreän kehityksen ohjelman eli Green Dealin myötä, minkä vuoksi metsäasioihin vaikuttaminen EU:ssa on yhä tärkeämpää tulevaisuudessa.

EU:n ilmastolaki etenee seuraavaksi parlamentin, jäsenmaiden ja komission välisiin kolmikantaneuvotteluihin. EU:n komission Vihreän kehityksen ohjelman mukaan päivitetty EU:n metsästrategia julkaistaan keväällä 2021.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan MEP Elsi Katainen: Suomen metsät ovat tunnustettu ilmastoratkaisu