Keskustan MEP Elsi Katainen: Suomen metsät ovat tunnustettu ilmastoratkaisu

europarlamentaarikko Elsi Katainen pitelee suurta kuusen oksaa suomalaisessa metsässä

Euroopan parlamentin jäsen Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) on tyytyväinen tänään saavutettujen EU:n ilmastolakia ja EU:n metsästrategiaa koskevien äänestysten tuloksiin, jotka hyväksyttiin selvällä enemmistöllä. Katainen pitää tulosta erävoittona Suomen metsille.

– Suomen metsätaloudelle on kohtalonkysymys, että nollahiilitavoitteen etenemistä katsotaan kansallisesti, ja tähän parlamentti tänään sitoutui. Näin esimerkiksi Puolan hiiliteollisuuden päästöjä ei voi tasata Suomen kasvavalla hiilinielulla. Ilmastotyössä kaikkien on kannettava kortensa kekoon, Katainen kommentoi täysistuntoäänestyksen tulosta.

Kataisen mukaan toinen voitto saavutettiin EU:n metsästrategiaa käsittelevän mietinnön äänestyksessä.

– Parlamentilla on nyt kanta, jossa tunnustetaan kestävän metsätalouden ja puun monipuolisen käytön ilmastohyödyt. EU:n komissio ei voi tätä sivuuttaa metsästrategian päivityksessä ja tulevissa lakialoitteissa, maatalousvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Katainen linjaa.

Kataisen mukaan metsiin vaikuttava energia-, ilmasto- ja ympäristölainsäädäntö tulee menemään kokonaan uusiksi EU:n vihreän kehityksen ohjelman eli Green Dealin myötä, minkä vuoksi metsäasioihin vaikuttaminen EU:ssa on yhä tärkeämpää tulevaisuudessa.

EU:n ilmastolaki etenee seuraavaksi parlamentin, jäsenmaiden ja komission välisiin kolmikantaneuvotteluihin. EU:n komission Vihreän kehityksen ohjelman mukaan päivitetty EU:n metsästrategia julkaistaan keväällä 2021.

Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää ja päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus.
19.10.2020 / Uutiset
Ministeri Marjatta Väänänen 1923-2020
Pitkäaikainen ja merkittävä keskustavaikuttaja, ministeri Marjatta Väänänen on poissa. Väänäsen muisto puolueessa elää ikuisesti. Koko keskustayhteisö ottaa lämpimästi osaa lähiomaisten suruun.
19.10.2020 / Uutiset
Honkonen: Alustataloutta ei pidä kuristaa kehtoonsa
Keskustan varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Petri Honkonen on huolissaan yhdeksänjäsenisen työneuvoston lausunnosta, jonka mukaan ruokalähetit tulisi lukea yrittäjäaseman sijaan työsuhteessa oleviksi.
17.10.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan MEP Elsi Katainen: Suomen metsät ovat tunnustettu ilmastoratkaisu