Pakarinen Riikka

Puurakentaminen on lisääntynyt Suomessa tasaiseen tahtiin. Kouluja ja kerrostaloja on rakennettu entistä enemmän puusta varsinkin pienemmissä kunnissa sekä seutukaupungeissa.

– Rakentamisessa on selkeästi alkanut puuloikkaan verrattavissa oleva kehitys, joka pitää vahvistaa koko Suomen ilmiöksi. Se kaipaa onnistuakseen tuleviin MAL-sopimuksiin selvät puusta rakentamisen prosenttitavoitteet yhteiskunnan tukemaan asuntorakentamiseen julkisen rakentamisen tapaan, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.

Syyskuussa asetetut julkisen uudisrakentamisen puusta rakentamisen prosenttitavoitteet ovat 31 % vuonna 2022 ja 45 % vuonna 2025.

Suurilla kaupungeilla on jo nyt loistavat mahdollisuudet päästä entistä paremmin kiinni puurakentamisen vahvistuvaan aaltoon, mitä positiivisesti ohjaa uudet maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL)-sopimukset valtion ja kuuden suurimman kaupungin välillä.

– Ensimmäistä kertaa näissä MAL-sopimuksissa on mukana puurakentamisen edistäminen, mikä on keskustalaisen vaikuttamisen tulos ja ansio, Pakarinen ilahtuneena muistuttaa.

Konkreettisesti puurakentaminen etenee mm. korotetuilla vuokra-asuntojen rakentamisen käynnistysavustuksilla. Kyse on ARAn eli Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen avustuksilla sekä lainoituksella toteutettavasta vuokra-asuntorakentamisesta, jolla on asukkaiden suuri suosio sekä kysyntä. Puurakentamisen tukeminen tätä kautta kiihdyttänee myös koko asuntomarkkinoiden puuloikkaa, kun puutalojen tarjonta kasvaa.

– Puuloikka on palvelus terveelliselle asumiselle ja suomalaiselle työlle. Lisäksi puurakenteinen vuokra-asuminen on osoitus siitä, miten suomalainen ilmastoteko voi olla sosiaalisesti oikeudenmukainen, Riikka Pakarinen huomauttaa.

Keskustalle on suomalaisen työn ja arjen ilmastoratkaisujen kannalta tärkeää, että puurakentaminen lisääntyy. Lisääntyvä puurakentaminen vahvistaa puualan osaamiskeskuksia maakunnissa ja on mainio osoitus koko Suomen voimavarojen hyödyntämisestä.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetRakentamisen puuloikka koko Suomen ilmiöksi, kannustaa Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen