Pakarinen Riikka

Puurakentaminen on lisääntynyt Suomessa tasaiseen tahtiin. Kouluja ja kerrostaloja on rakennettu entistä enemmän puusta varsinkin pienemmissä kunnissa sekä seutukaupungeissa.

– Rakentamisessa on selkeästi alkanut puuloikkaan verrattavissa oleva kehitys, joka pitää vahvistaa koko Suomen ilmiöksi. Se kaipaa onnistuakseen tuleviin MAL-sopimuksiin selvät puusta rakentamisen prosenttitavoitteet yhteiskunnan tukemaan asuntorakentamiseen julkisen rakentamisen tapaan, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.

Syyskuussa asetetut julkisen uudisrakentamisen puusta rakentamisen prosenttitavoitteet ovat 31 % vuonna 2022 ja 45 % vuonna 2025.

Suurilla kaupungeilla on jo nyt loistavat mahdollisuudet päästä entistä paremmin kiinni puurakentamisen vahvistuvaan aaltoon, mitä positiivisesti ohjaa uudet maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL)-sopimukset valtion ja kuuden suurimman kaupungin välillä.

– Ensimmäistä kertaa näissä MAL-sopimuksissa on mukana puurakentamisen edistäminen, mikä on keskustalaisen vaikuttamisen tulos ja ansio, Pakarinen ilahtuneena muistuttaa.

Konkreettisesti puurakentaminen etenee mm. korotetuilla vuokra-asuntojen rakentamisen käynnistysavustuksilla. Kyse on ARAn eli Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen avustuksilla sekä lainoituksella toteutettavasta vuokra-asuntorakentamisesta, jolla on asukkaiden suuri suosio sekä kysyntä. Puurakentamisen tukeminen tätä kautta kiihdyttänee myös koko asuntomarkkinoiden puuloikkaa, kun puutalojen tarjonta kasvaa.

– Puuloikka on palvelus terveelliselle asumiselle ja suomalaiselle työlle. Lisäksi puurakenteinen vuokra-asuminen on osoitus siitä, miten suomalainen ilmastoteko voi olla sosiaalisesti oikeudenmukainen, Riikka Pakarinen huomauttaa.

Keskustalle on suomalaisen työn ja arjen ilmastoratkaisujen kannalta tärkeää, että puurakentaminen lisääntyy. Lisääntyvä puurakentaminen vahvistaa puualan osaamiskeskuksia maakunnissa ja on mainio osoitus koko Suomen voimavarojen hyödyntämisestä.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, valtiovarainministerin EU-asioista vastaava erityisavustaja

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetRakentamisen puuloikka koko Suomen ilmiöksi, kannustaa Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen