Pakarinen Riikka

Puurakentaminen on lisääntynyt Suomessa tasaiseen tahtiin. Kouluja ja kerrostaloja on rakennettu entistä enemmän puusta varsinkin pienemmissä kunnissa sekä seutukaupungeissa.

– Rakentamisessa on selkeästi alkanut puuloikkaan verrattavissa oleva kehitys, joka pitää vahvistaa koko Suomen ilmiöksi. Se kaipaa onnistuakseen tuleviin MAL-sopimuksiin selvät puusta rakentamisen prosenttitavoitteet yhteiskunnan tukemaan asuntorakentamiseen julkisen rakentamisen tapaan, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.

Syyskuussa asetetut julkisen uudisrakentamisen puusta rakentamisen prosenttitavoitteet ovat 31 % vuonna 2022 ja 45 % vuonna 2025.

Suurilla kaupungeilla on jo nyt loistavat mahdollisuudet päästä entistä paremmin kiinni puurakentamisen vahvistuvaan aaltoon, mitä positiivisesti ohjaa uudet maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL)-sopimukset valtion ja kuuden suurimman kaupungin välillä.

– Ensimmäistä kertaa näissä MAL-sopimuksissa on mukana puurakentamisen edistäminen, mikä on keskustalaisen vaikuttamisen tulos ja ansio, Pakarinen ilahtuneena muistuttaa.

Konkreettisesti puurakentaminen etenee mm. korotetuilla vuokra-asuntojen rakentamisen käynnistysavustuksilla. Kyse on ARAn eli Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen avustuksilla sekä lainoituksella toteutettavasta vuokra-asuntorakentamisesta, jolla on asukkaiden suuri suosio sekä kysyntä. Puurakentamisen tukeminen tätä kautta kiihdyttänee myös koko asuntomarkkinoiden puuloikkaa, kun puutalojen tarjonta kasvaa.

– Puuloikka on palvelus terveelliselle asumiselle ja suomalaiselle työlle. Lisäksi puurakenteinen vuokra-asuminen on osoitus siitä, miten suomalainen ilmastoteko voi olla sosiaalisesti oikeudenmukainen, Riikka Pakarinen huomauttaa.

Keskustalle on suomalaisen työn ja arjen ilmastoratkaisujen kannalta tärkeää, että puurakentaminen lisääntyy. Lisääntyvä puurakentaminen vahvistaa puualan osaamiskeskuksia maakunnissa ja on mainio osoitus koko Suomen voimavarojen hyödyntämisestä.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetRakentamisen puuloikka koko Suomen ilmiöksi, kannustaa Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen