Pakarinen Riikka

Puurakentaminen on lisääntynyt Suomessa tasaiseen tahtiin. Kouluja ja kerrostaloja on rakennettu entistä enemmän puusta varsinkin pienemmissä kunnissa sekä seutukaupungeissa.

– Rakentamisessa on selkeästi alkanut puuloikkaan verrattavissa oleva kehitys, joka pitää vahvistaa koko Suomen ilmiöksi. Se kaipaa onnistuakseen tuleviin MAL-sopimuksiin selvät puusta rakentamisen prosenttitavoitteet yhteiskunnan tukemaan asuntorakentamiseen julkisen rakentamisen tapaan, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.

Syyskuussa asetetut julkisen uudisrakentamisen puusta rakentamisen prosenttitavoitteet ovat 31 % vuonna 2022 ja 45 % vuonna 2025.

Suurilla kaupungeilla on jo nyt loistavat mahdollisuudet päästä entistä paremmin kiinni puurakentamisen vahvistuvaan aaltoon, mitä positiivisesti ohjaa uudet maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL)-sopimukset valtion ja kuuden suurimman kaupungin välillä.

– Ensimmäistä kertaa näissä MAL-sopimuksissa on mukana puurakentamisen edistäminen, mikä on keskustalaisen vaikuttamisen tulos ja ansio, Pakarinen ilahtuneena muistuttaa.

Konkreettisesti puurakentaminen etenee mm. korotetuilla vuokra-asuntojen rakentamisen käynnistysavustuksilla. Kyse on ARAn eli Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen avustuksilla sekä lainoituksella toteutettavasta vuokra-asuntorakentamisesta, jolla on asukkaiden suuri suosio sekä kysyntä. Puurakentamisen tukeminen tätä kautta kiihdyttänee myös koko asuntomarkkinoiden puuloikkaa, kun puutalojen tarjonta kasvaa.

– Puuloikka on palvelus terveelliselle asumiselle ja suomalaiselle työlle. Lisäksi puurakenteinen vuokra-asuminen on osoitus siitä, miten suomalainen ilmastoteko voi olla sosiaalisesti oikeudenmukainen, Riikka Pakarinen huomauttaa.

Keskustalle on suomalaisen työn ja arjen ilmastoratkaisujen kannalta tärkeää, että puurakentaminen lisääntyy. Lisääntyvä puurakentaminen vahvistaa puualan osaamiskeskuksia maakunnissa ja on mainio osoitus koko Suomen voimavarojen hyödyntämisestä.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, valtiovarainministerin EU-asioista vastaava erityisavustaja

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetRakentamisen puuloikka koko Suomen ilmiöksi, kannustaa Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen