Keskustan mepit: Eläinten kuljetusolosuhteet saatava kuntoon koko Euroopassa

lehmä piirroskuva

Lisäksi parlamentti kehottaa Euroopan oikeusasiamiestä tutkimaan, onko komissio epäonnistunut asetuksen noudattamisen varmistamisessa ja voisiko komissio siten olla vastuussa huonosta hallinnosta.

– On huolestuttavaa, että unionin sisällä tapahtuvissa kuljetuksissa tieto ei kulje jäsenmaasta toiseen ja näin ollen meidän on vaikea valvoa edes sisärajoja ylittäviä kuljetuksia, puhumattakaan Euroopan ulkopuolelle suuntautuvista kuljetuksista. Tiedonkulku lähettäjältä vastaanottajalle on tärkeässä roolissa puhuttaessa eläinten olosuhteista kuljetuksen aikana, Keskustan mepit Anneli Jäätteenmäki, Elsi Katainen ja Mirja Vehkäperä linjaavat Strasbourgin täysistunnosta.

Keskustan mepit ovat tyytyväisiä, ettei parlamentti linjannut tiukkoja kuljetusaikoja mietintöön. Suomessa maantieteelliset välimatkat voivat olla pitkiäkin ja esimerkiksi teurastamoiden keskittäminen muutamaan paikkaan olisi voinut aiheuttaa meillä Suomessa ongelmia kuljetuksia suunniteltaessa. Pienteurastamoiden toimintaedellytyksiä tulisi muutenkin parantaa.

– Aikamäärettä tärkeämpää on määritellä hyvät kuljetusolosuhteet eläimille. Toisinaan neljä tuntia huonoissa kuljetusoloissa on eläimelle raskaampaa kuin kahdeksan tuntia hyvissä olosuhteissa, keskustan europarlamentaarikot painottavat.

Euroopan unionissa vuonna 2005 annettua asetusta ei ole pantu täytäntöön täysimääräisesti vieläkään kaikissa jäsenmaissa ja useat jäsenmaiden toimet poikkeavat toisistaan suurestikin kuljetusolosuhteiden osalta.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan mepit: Eläinten kuljetusolosuhteet saatava kuntoon koko Euroopassa