Keskustan mepit: Eläinten kuljetusolosuhteet saatava kuntoon koko Euroopassa

lehmä piirroskuva

Lisäksi parlamentti kehottaa Euroopan oikeusasiamiestä tutkimaan, onko komissio epäonnistunut asetuksen noudattamisen varmistamisessa ja voisiko komissio siten olla vastuussa huonosta hallinnosta.

– On huolestuttavaa, että unionin sisällä tapahtuvissa kuljetuksissa tieto ei kulje jäsenmaasta toiseen ja näin ollen meidän on vaikea valvoa edes sisärajoja ylittäviä kuljetuksia, puhumattakaan Euroopan ulkopuolelle suuntautuvista kuljetuksista. Tiedonkulku lähettäjältä vastaanottajalle on tärkeässä roolissa puhuttaessa eläinten olosuhteista kuljetuksen aikana, Keskustan mepit Anneli Jäätteenmäki, Elsi Katainen ja Mirja Vehkäperä linjaavat Strasbourgin täysistunnosta.

Keskustan mepit ovat tyytyväisiä, ettei parlamentti linjannut tiukkoja kuljetusaikoja mietintöön. Suomessa maantieteelliset välimatkat voivat olla pitkiäkin ja esimerkiksi teurastamoiden keskittäminen muutamaan paikkaan olisi voinut aiheuttaa meillä Suomessa ongelmia kuljetuksia suunniteltaessa. Pienteurastamoiden toimintaedellytyksiä tulisi muutenkin parantaa.

– Aikamäärettä tärkeämpää on määritellä hyvät kuljetusolosuhteet eläimille. Toisinaan neljä tuntia huonoissa kuljetusoloissa on eläimelle raskaampaa kuin kahdeksan tuntia hyvissä olosuhteissa, keskustan europarlamentaarikot painottavat.

Euroopan unionissa vuonna 2005 annettua asetusta ei ole pantu täytäntöön täysimääräisesti vieläkään kaikissa jäsenmaissa ja useat jäsenmaiden toimet poikkeavat toisistaan suurestikin kuljetusolosuhteiden osalta.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan mepit: Eläinten kuljetusolosuhteet saatava kuntoon koko Euroopassa