Keskustan mepit: Eläinten kuljetusolosuhteet saatava kuntoon koko Euroopassa

lehmä piirroskuva

Lisäksi parlamentti kehottaa Euroopan oikeusasiamiestä tutkimaan, onko komissio epäonnistunut asetuksen noudattamisen varmistamisessa ja voisiko komissio siten olla vastuussa huonosta hallinnosta.

– On huolestuttavaa, että unionin sisällä tapahtuvissa kuljetuksissa tieto ei kulje jäsenmaasta toiseen ja näin ollen meidän on vaikea valvoa edes sisärajoja ylittäviä kuljetuksia, puhumattakaan Euroopan ulkopuolelle suuntautuvista kuljetuksista. Tiedonkulku lähettäjältä vastaanottajalle on tärkeässä roolissa puhuttaessa eläinten olosuhteista kuljetuksen aikana, Keskustan mepit Anneli Jäätteenmäki, Elsi Katainen ja Mirja Vehkäperä linjaavat Strasbourgin täysistunnosta.

Keskustan mepit ovat tyytyväisiä, ettei parlamentti linjannut tiukkoja kuljetusaikoja mietintöön. Suomessa maantieteelliset välimatkat voivat olla pitkiäkin ja esimerkiksi teurastamoiden keskittäminen muutamaan paikkaan olisi voinut aiheuttaa meillä Suomessa ongelmia kuljetuksia suunniteltaessa. Pienteurastamoiden toimintaedellytyksiä tulisi muutenkin parantaa.

– Aikamäärettä tärkeämpää on määritellä hyvät kuljetusolosuhteet eläimille. Toisinaan neljä tuntia huonoissa kuljetusoloissa on eläimelle raskaampaa kuin kahdeksan tuntia hyvissä olosuhteissa, keskustan europarlamentaarikot painottavat.

Euroopan unionissa vuonna 2005 annettua asetusta ei ole pantu täytäntöön täysimääräisesti vieläkään kaikissa jäsenmaissa ja useat jäsenmaiden toimet poikkeavat toisistaan suurestikin kuljetusolosuhteiden osalta.

MEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti
Europarlamentaarikko Elsi Katainen peräänkuuluttaa realistista ja rakentavaa lähestymistapaa, kun EU:n maahanmuuttouudistuksesta keskustellaan.
25.9.2020 / Uutiset
Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan mepit: Eläinten kuljetusolosuhteet saatava kuntoon koko Euroopassa