Keskustan mepit: Eläinten kuljetusolosuhteet saatava kuntoon koko Euroopassa

lehmä piirroskuva

Lisäksi parlamentti kehottaa Euroopan oikeusasiamiestä tutkimaan, onko komissio epäonnistunut asetuksen noudattamisen varmistamisessa ja voisiko komissio siten olla vastuussa huonosta hallinnosta.

– On huolestuttavaa, että unionin sisällä tapahtuvissa kuljetuksissa tieto ei kulje jäsenmaasta toiseen ja näin ollen meidän on vaikea valvoa edes sisärajoja ylittäviä kuljetuksia, puhumattakaan Euroopan ulkopuolelle suuntautuvista kuljetuksista. Tiedonkulku lähettäjältä vastaanottajalle on tärkeässä roolissa puhuttaessa eläinten olosuhteista kuljetuksen aikana, Keskustan mepit Anneli Jäätteenmäki, Elsi Katainen ja Mirja Vehkäperä linjaavat Strasbourgin täysistunnosta.

Keskustan mepit ovat tyytyväisiä, ettei parlamentti linjannut tiukkoja kuljetusaikoja mietintöön. Suomessa maantieteelliset välimatkat voivat olla pitkiäkin ja esimerkiksi teurastamoiden keskittäminen muutamaan paikkaan olisi voinut aiheuttaa meillä Suomessa ongelmia kuljetuksia suunniteltaessa. Pienteurastamoiden toimintaedellytyksiä tulisi muutenkin parantaa.

– Aikamäärettä tärkeämpää on määritellä hyvät kuljetusolosuhteet eläimille. Toisinaan neljä tuntia huonoissa kuljetusoloissa on eläimelle raskaampaa kuin kahdeksan tuntia hyvissä olosuhteissa, keskustan europarlamentaarikot painottavat.

Euroopan unionissa vuonna 2005 annettua asetusta ei ole pantu täytäntöön täysimääräisesti vieläkään kaikissa jäsenmaissa ja useat jäsenmaiden toimet poikkeavat toisistaan suurestikin kuljetusolosuhteiden osalta.

Suomen Keskusta julkaisee oman vaaliohjelmansa historian ensimmäisiin aluevaaleihin, jotka käydään 23. tammikuuta 2022. Tilaisuudessa ohjelman esittelevät Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen.
27.9.2021 / K-Studio
Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan mepit: Eläinten kuljetusolosuhteet saatava kuntoon koko Euroopassa