Lähipalvelujen parantaminen on Keskustan keskeisin tavoite tulevissa aluevaaleissa. Asia on koko Suomen yhteinen – kaupungit, kunnat ja kylät ovat samassa jamassa – lääkäriin pitää kaikkialla päästä nopeammin, korostaa Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston puheenjohtaja Riikka Pakarinen.

– Sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastuspalvelujen turvaaminen lähipalveluina on tavoite, joka yhdistää keskustalaisia aluevaaleissa ympäri Suomen postinumeroon katsomatta. Kaupungeissa se tarkoittaa lähipalvelujen saatavuutta kaikissa kaupunginosissa.

– Jokaiseen kuntaan vähintään yksi sosiaali- ja terveysasema on pätevä konkreettinen tavoite koko Suomessa, koska asema on ihmisille todellinen paikka, josta he hoitoa haluavat saada, Pakarinen hahmottelee.

Sosiaali- ja terveysasemien tarjoamat palvelut voivat olla erilaisia riippuen alueen ihmisten tarpeista. Terveydenhuollossa lähipalvelut ovat tärkeä keino purkaa ja ennaltaehkäistä hoitojonojen syntymistä. Lähipalvelujen saatavuuden pitää siis olla kunnossa.

– Lähi on se avainsana tässä. Kaupungeissa perusterveydenhoidon palveluja on paljon tarjolla, kun huomioidaan yksityisen sektorinkin palvelutarjonta. Siellä palvelusetelit tulevat todennäköisesti olemaan osa lähipalvelujen ratkaisua. Harvemmin asutulla seuduilla sosiaali- ja terveysasemat voivat olla liikkuvia vaikkapa siirtyvänä lääkäribussina. Molemmat ratkaisut tulevat lähelle ihmistä, Riikka Pakarinen päättää.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Puheenjohtaja Saarikko: Huomio aluevaaleissa lasten ja perheiden tukeen
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko kannustaa tulevien hyvinvointialueiden vaaleissa nostamaan esille perheiden ja perheellistymisen teemat. Tavoitteemme on vahvistaa lähipalveluita. Lasten ja nuorten lähipalvelut ovat kouluissa ja oppilaitoksissa. Perheiden sosiaali- ja terveyspalveluita pitää tuoda varhaiskasvatuksen yhteyteen. Ohjaamot puolestaan kokoavat nuorten palveluita. Myös vanhempien palveluissa pitää ottaa koko perhe ja lapset huomioon.
27.11.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Black Fridayn kaltaiset kerskakulutuspäivät kuuluisivat historiaan
Keskusta suhtautuu kriittisesti ”Black Fridayn” kaltaisiin markkinointikampanjoihin, joiden perimmäinen tavoite on saada ihmiset ostamaan mahdollisimman paljon miettimättä todellisia tarpeitaan. Keskusta kannattaa kohtuullisempaa kulutusta, joka onnistuu mm. vaatimalla parempaa laatua tuotteilta, suosimalla aineettomia ja luovan talouden hyödykkeitä sekä tekemällä enemmän tuotteita Suomessa.
26.11.2021 / Uutiset
K-studion aiheena Apu lähellä ihmistä eli mitkä ovat soten lähipalvelujen toteuttamisen ratkaisut. Vieraina Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän toimitusjohtaja Marina Erhola.
25.11.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Kaupungit ja kylät ovat samassa jamassa – lähipalveluja on parannettava