Lähipalvelujen parantaminen on Keskustan keskeisin tavoite tulevissa aluevaaleissa. Asia on koko Suomen yhteinen – kaupungit, kunnat ja kylät ovat samassa jamassa – lääkäriin pitää kaikkialla päästä nopeammin, korostaa Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston puheenjohtaja Riikka Pakarinen.

– Sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastuspalvelujen turvaaminen lähipalveluina on tavoite, joka yhdistää keskustalaisia aluevaaleissa ympäri Suomen postinumeroon katsomatta. Kaupungeissa se tarkoittaa lähipalvelujen saatavuutta kaikissa kaupunginosissa.

– Jokaiseen kuntaan vähintään yksi sosiaali- ja terveysasema on pätevä konkreettinen tavoite koko Suomessa, koska asema on ihmisille todellinen paikka, josta he hoitoa haluavat saada, Pakarinen hahmottelee.

Sosiaali- ja terveysasemien tarjoamat palvelut voivat olla erilaisia riippuen alueen ihmisten tarpeista. Terveydenhuollossa lähipalvelut ovat tärkeä keino purkaa ja ennaltaehkäistä hoitojonojen syntymistä. Lähipalvelujen saatavuuden pitää siis olla kunnossa.

– Lähi on se avainsana tässä. Kaupungeissa perusterveydenhoidon palveluja on paljon tarjolla, kun huomioidaan yksityisen sektorinkin palvelutarjonta. Siellä palvelusetelit tulevat todennäköisesti olemaan osa lähipalvelujen ratkaisua. Harvemmin asutulla seuduilla sosiaali- ja terveysasemat voivat olla liikkuvia vaikkapa siirtyvänä lääkäribussina. Molemmat ratkaisut tulevat lähelle ihmistä, Riikka Pakarinen päättää.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Kaupungit ja kylät ovat samassa jamassa – lähipalveluja on parannettava