Lähipalvelujen parantaminen on Keskustan keskeisin tavoite tulevissa aluevaaleissa. Asia on koko Suomen yhteinen – kaupungit, kunnat ja kylät ovat samassa jamassa – lääkäriin pitää kaikkialla päästä nopeammin, korostaa Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston puheenjohtaja Riikka Pakarinen.

– Sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastuspalvelujen turvaaminen lähipalveluina on tavoite, joka yhdistää keskustalaisia aluevaaleissa ympäri Suomen postinumeroon katsomatta. Kaupungeissa se tarkoittaa lähipalvelujen saatavuutta kaikissa kaupunginosissa.

– Jokaiseen kuntaan vähintään yksi sosiaali- ja terveysasema on pätevä konkreettinen tavoite koko Suomessa, koska asema on ihmisille todellinen paikka, josta he hoitoa haluavat saada, Pakarinen hahmottelee.

Sosiaali- ja terveysasemien tarjoamat palvelut voivat olla erilaisia riippuen alueen ihmisten tarpeista. Terveydenhuollossa lähipalvelut ovat tärkeä keino purkaa ja ennaltaehkäistä hoitojonojen syntymistä. Lähipalvelujen saatavuuden pitää siis olla kunnossa.

– Lähi on se avainsana tässä. Kaupungeissa perusterveydenhoidon palveluja on paljon tarjolla, kun huomioidaan yksityisen sektorinkin palvelutarjonta. Siellä palvelusetelit tulevat todennäköisesti olemaan osa lähipalvelujen ratkaisua. Harvemmin asutulla seuduilla sosiaali- ja terveysasemat voivat olla liikkuvia vaikkapa siirtyvänä lääkäribussina. Molemmat ratkaisut tulevat lähelle ihmistä, Riikka Pakarinen päättää.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Valtiovarainministeri Annika Saarikko budjetin esittelyssä: Turvaa talven yli, kasvun eväitä tulevaisuuteen
Ensi vuoden budjetin tarkoituksena on tarjota turvaa talven yli, ja kasvun eväitä pitkälle tulevaisuuteen.
20.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Kaupungit ja kylät ovat samassa jamassa – lähipalveluja on parannettava