Lähipalvelujen parantaminen on Keskustan keskeisin tavoite tulevissa aluevaaleissa. Asia on koko Suomen yhteinen – kaupungit, kunnat ja kylät ovat samassa jamassa – lääkäriin pitää kaikkialla päästä nopeammin, korostaa Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston puheenjohtaja Riikka Pakarinen.

– Sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastuspalvelujen turvaaminen lähipalveluina on tavoite, joka yhdistää keskustalaisia aluevaaleissa ympäri Suomen postinumeroon katsomatta. Kaupungeissa se tarkoittaa lähipalvelujen saatavuutta kaikissa kaupunginosissa.

– Jokaiseen kuntaan vähintään yksi sosiaali- ja terveysasema on pätevä konkreettinen tavoite koko Suomessa, koska asema on ihmisille todellinen paikka, josta he hoitoa haluavat saada, Pakarinen hahmottelee.

Sosiaali- ja terveysasemien tarjoamat palvelut voivat olla erilaisia riippuen alueen ihmisten tarpeista. Terveydenhuollossa lähipalvelut ovat tärkeä keino purkaa ja ennaltaehkäistä hoitojonojen syntymistä. Lähipalvelujen saatavuuden pitää siis olla kunnossa.

– Lähi on se avainsana tässä. Kaupungeissa perusterveydenhoidon palveluja on paljon tarjolla, kun huomioidaan yksityisen sektorinkin palvelutarjonta. Siellä palvelusetelit tulevat todennäköisesti olemaan osa lähipalvelujen ratkaisua. Harvemmin asutulla seuduilla sosiaali- ja terveysasemat voivat olla liikkuvia vaikkapa siirtyvänä lääkäribussina. Molemmat ratkaisut tulevat lähelle ihmistä, Riikka Pakarinen päättää.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Kaupungit ja kylät ovat samassa jamassa – lähipalveluja on parannettava