Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Metsät kuuluvat meille

Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri Annika Saarikko pitää perusteltuna, että Suomi toimii voimakkaasti EU:ssa kansallisen edun ja toimivallan puolesta.

– Tämä ei ole yhtenäisyydestä pois. Päin vastoin: kun EU kehittyy liittona, joka tunnistaa jäsentensä moninaisuuden, se myös säilyttää kansalaistensa tuen, Saarikko toteaa.

Siksi Saarikon mielestä Suomen pitää puhua vastuullisen taloudenpidon puolesta osana vakaus- ja kasvusopimuksen jatkoa.

– Ja siksi Suomi pitää kiinni siitä, että sosiaalipolitiikkaa tehdään kussakin jäsenmaassa. Ja siksi me haluamme hoitaa metsämme itse.

Ilmastopaketin osana esitetyn sosiaalirahaston perustamista Keskusta vastustaa ja korostaa Marinin hallituksen erittäin kriittistä kantaa asiassa.

Saarikko painottaa aktiivista vaikuttamistyötä myös taksonomiaa käsittelevissä ratkaisuissa.

– Taksonomiasäädökset määrittelevät, mitkä rahoituskohteet ovat kestäviä. Tavoite on hyvä, jopa välttämätön – meidän on ohjattava pääomat pois öljystä ja kivihiilestä puhtaaseen energiaan ja tuotantoon.

Mutta pieleen mennään yksityiskohdissa.

– Komission tekemä esitys säätelee pikkutarkasti sitä, miten metsiä pitäisi hoitaa ja kasvattaa sekä hyödyntää. Suomi määrittelee pian kantansa tähän esitykseen. Oma näkemykseni on, että tässä EU menee liian pitkälle metsään ja se meidän pitää uskaltaa myös sanoa ääneen. Vaikka jäisimme vähemmistöön EU:ssa. Ennakoin tästä vaikeaa keskustelua myös maamme hallituksen sisällä.

Saarikko muistuttaa, että vastaavaa keskustelua käydään myös Ruotsissa, jossa valtiopäivät suhtautuu esitettyihin metsäsäädöksin kriittisesti. Intressi on yhteinen.

– Selvää on, että meidän on myös puolustettava Ranskan rinnalla ydinvoiman saamista osaksi taksonomiaa. Ydinvoimalla on tärkeä rooli yhteiskuntamme sähköistämisessä.

Saarikko puhui Torniossa lauantaina 30.10. Suomen Keskustanuorten liittokokouksessa.

Annika Saarikko

Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri, kansanedustaja (Varsinais-Suomi)

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Metsät kuuluvat meille