Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Metsät kuuluvat meille

Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri Annika Saarikko pitää perusteltuna, että Suomi toimii voimakkaasti EU:ssa kansallisen edun ja toimivallan puolesta.

– Tämä ei ole yhtenäisyydestä pois. Päin vastoin: kun EU kehittyy liittona, joka tunnistaa jäsentensä moninaisuuden, se myös säilyttää kansalaistensa tuen, Saarikko toteaa.

Siksi Saarikon mielestä Suomen pitää puhua vastuullisen taloudenpidon puolesta osana vakaus- ja kasvusopimuksen jatkoa.

– Ja siksi Suomi pitää kiinni siitä, että sosiaalipolitiikkaa tehdään kussakin jäsenmaassa. Ja siksi me haluamme hoitaa metsämme itse.

Ilmastopaketin osana esitetyn sosiaalirahaston perustamista Keskusta vastustaa ja korostaa Marinin hallituksen erittäin kriittistä kantaa asiassa.

Saarikko painottaa aktiivista vaikuttamistyötä myös taksonomiaa käsittelevissä ratkaisuissa.

– Taksonomiasäädökset määrittelevät, mitkä rahoituskohteet ovat kestäviä. Tavoite on hyvä, jopa välttämätön – meidän on ohjattava pääomat pois öljystä ja kivihiilestä puhtaaseen energiaan ja tuotantoon.

Mutta pieleen mennään yksityiskohdissa.

– Komission tekemä esitys säätelee pikkutarkasti sitä, miten metsiä pitäisi hoitaa ja kasvattaa sekä hyödyntää. Suomi määrittelee pian kantansa tähän esitykseen. Oma näkemykseni on, että tässä EU menee liian pitkälle metsään ja se meidän pitää uskaltaa myös sanoa ääneen. Vaikka jäisimme vähemmistöön EU:ssa. Ennakoin tästä vaikeaa keskustelua myös maamme hallituksen sisällä.

Saarikko muistuttaa, että vastaavaa keskustelua käydään myös Ruotsissa, jossa valtiopäivät suhtautuu esitettyihin metsäsäädöksin kriittisesti. Intressi on yhteinen.

– Selvää on, että meidän on myös puolustettava Ranskan rinnalla ydinvoiman saamista osaksi taksonomiaa. Ydinvoimalla on tärkeä rooli yhteiskuntamme sähköistämisessä.

Saarikko puhui Torniossa lauantaina 30.10. Suomen Keskustanuorten liittokokouksessa.

Annika Saarikko

Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri, kansanedustaja (Varsinais-Suomi)

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Metsät kuuluvat meille