Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Metsät kuuluvat meille

Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri Annika Saarikko pitää perusteltuna, että Suomi toimii voimakkaasti EU:ssa kansallisen edun ja toimivallan puolesta.

– Tämä ei ole yhtenäisyydestä pois. Päin vastoin: kun EU kehittyy liittona, joka tunnistaa jäsentensä moninaisuuden, se myös säilyttää kansalaistensa tuen, Saarikko toteaa.

Siksi Saarikon mielestä Suomen pitää puhua vastuullisen taloudenpidon puolesta osana vakaus- ja kasvusopimuksen jatkoa.

– Ja siksi Suomi pitää kiinni siitä, että sosiaalipolitiikkaa tehdään kussakin jäsenmaassa. Ja siksi me haluamme hoitaa metsämme itse.

Ilmastopaketin osana esitetyn sosiaalirahaston perustamista Keskusta vastustaa ja korostaa Marinin hallituksen erittäin kriittistä kantaa asiassa.

Saarikko painottaa aktiivista vaikuttamistyötä myös taksonomiaa käsittelevissä ratkaisuissa.

– Taksonomiasäädökset määrittelevät, mitkä rahoituskohteet ovat kestäviä. Tavoite on hyvä, jopa välttämätön – meidän on ohjattava pääomat pois öljystä ja kivihiilestä puhtaaseen energiaan ja tuotantoon.

Mutta pieleen mennään yksityiskohdissa.

– Komission tekemä esitys säätelee pikkutarkasti sitä, miten metsiä pitäisi hoitaa ja kasvattaa sekä hyödyntää. Suomi määrittelee pian kantansa tähän esitykseen. Oma näkemykseni on, että tässä EU menee liian pitkälle metsään ja se meidän pitää uskaltaa myös sanoa ääneen. Vaikka jäisimme vähemmistöön EU:ssa. Ennakoin tästä vaikeaa keskustelua myös maamme hallituksen sisällä.

Saarikko muistuttaa, että vastaavaa keskustelua käydään myös Ruotsissa, jossa valtiopäivät suhtautuu esitettyihin metsäsäädöksin kriittisesti. Intressi on yhteinen.

– Selvää on, että meidän on myös puolustettava Ranskan rinnalla ydinvoiman saamista osaksi taksonomiaa. Ydinvoimalla on tärkeä rooli yhteiskuntamme sähköistämisessä.

Saarikko puhui Torniossa lauantaina 30.10. Suomen Keskustanuorten liittokokouksessa.

Annika Saarikko

Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri, kansanedustaja (Varsinais-Suomi)

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Metsät kuuluvat meille