Riikka Pirkkalainen vakavana

Kuopion Pelastusopisto on Suomen tärkein pelastusalan ammattilaisia kouluttava oppilaitos, josta valmistuu vuosittain noin 120 pelastajaa. Lisäksi pelastajia on kouluttanut Helsingin Pelastuskoulu, jonka osuus on noin 15 pelastajaa vuosittain.

Näkymä on pitkään ollut se, että pelastajien kouluttaminen keskitetään kokonaisuudessaan Kuopioon. Keskiviikkona pelastusasioista vastaava sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) teki päätöksen jatkaa Pelastuskoulun toimintaa Helsingissä. Tämä ei vastaa aikaisemmin puhuttua eikä sovittua.

Päätös on herättänyt ymmärrettävästi ihmetystä. Pitää muistaa, että Helsingin Pelastuskoulu toimii osana pääkaupungin pelastuslaitosta. Sen rahoitus tulee siis jatkossakin Helsingin omista varoista, eikä valtion budjetista. Rahallisesti Ohisalon Helsingille antama jatkolupa ei siis Pelastusopistoa koske.

Rahoitusta tarvitaan kuitenkin Kuopion Pelastusopistossa kipeästi muista syistä.

Suomea uhkaa pelastajapula. Vuoteen 2030 mennessä maahan tarvitaan ainakin 1000 pelastajaa lisää. Tämä edellyttää opiskelijamäärien ja koulutuksen rahoituksen kasvattamista. Nämä lisäpaikat ja resurssit onkin kohdistettava Kuopioon, jossa koulutetaan palomiehiä koko Suomen tarpeisiin.

Kuopion Pelastusopistoa on vahvistettava entisestään maan merkittävimpänä pelastusalan koulutuksen ja kehittämisen kansallisena osaamiskeskuksena. Tähän hallitus on Keskustan vahvalla vaikuttamisella panostanut miljoonilla euroilla jo tällä vaalikaudella.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluesihteeri Riikka Pirkkalainen: Kuopion pelastusopisto on Suomen tärkein alan osaamiskeskus