Riikka Pirkkalainen vakavana

Kuopion Pelastusopisto on Suomen tärkein pelastusalan ammattilaisia kouluttava oppilaitos, josta valmistuu vuosittain noin 120 pelastajaa. Lisäksi pelastajia on kouluttanut Helsingin Pelastuskoulu, jonka osuus on noin 15 pelastajaa vuosittain.

Näkymä on pitkään ollut se, että pelastajien kouluttaminen keskitetään kokonaisuudessaan Kuopioon. Keskiviikkona pelastusasioista vastaava sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) teki päätöksen jatkaa Pelastuskoulun toimintaa Helsingissä. Tämä ei vastaa aikaisemmin puhuttua eikä sovittua.

Päätös on herättänyt ymmärrettävästi ihmetystä. Pitää muistaa, että Helsingin Pelastuskoulu toimii osana pääkaupungin pelastuslaitosta. Sen rahoitus tulee siis jatkossakin Helsingin omista varoista, eikä valtion budjetista. Rahallisesti Ohisalon Helsingille antama jatkolupa ei siis Pelastusopistoa koske.

Rahoitusta tarvitaan kuitenkin Kuopion Pelastusopistossa kipeästi muista syistä.

Suomea uhkaa pelastajapula. Vuoteen 2030 mennessä maahan tarvitaan ainakin 1000 pelastajaa lisää. Tämä edellyttää opiskelijamäärien ja koulutuksen rahoituksen kasvattamista. Nämä lisäpaikat ja resurssit onkin kohdistettava Kuopioon, jossa koulutetaan palomiehiä koko Suomen tarpeisiin.

Kuopion Pelastusopistoa on vahvistettava entisestään maan merkittävimpänä pelastusalan koulutuksen ja kehittämisen kansallisena osaamiskeskuksena. Tähän hallitus on Keskustan vahvalla vaikuttamisella panostanut miljoonilla euroilla jo tällä vaalikaudella.

Puheenjohtaja Saarikko: Huomio aluevaaleissa lasten ja perheiden tukeen
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko kannustaa tulevien hyvinvointialueiden vaaleissa nostamaan esille perheiden ja perheellistymisen teemat. Tavoitteemme on vahvistaa lähipalveluita. Lasten ja nuorten lähipalvelut ovat kouluissa ja oppilaitoksissa. Perheiden sosiaali- ja terveyspalveluita pitää tuoda varhaiskasvatuksen yhteyteen. Ohjaamot puolestaan kokoavat nuorten palveluita. Myös vanhempien palveluissa pitää ottaa koko perhe ja lapset huomioon.
27.11.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Black Fridayn kaltaiset kerskakulutuspäivät kuuluisivat historiaan
Keskusta suhtautuu kriittisesti ”Black Fridayn” kaltaisiin markkinointikampanjoihin, joiden perimmäinen tavoite on saada ihmiset ostamaan mahdollisimman paljon miettimättä todellisia tarpeitaan. Keskusta kannattaa kohtuullisempaa kulutusta, joka onnistuu mm. vaatimalla parempaa laatua tuotteilta, suosimalla aineettomia ja luovan talouden hyödykkeitä sekä tekemällä enemmän tuotteita Suomessa.
26.11.2021 / Uutiset
K-studion aiheena Apu lähellä ihmistä eli mitkä ovat soten lähipalvelujen toteuttamisen ratkaisut. Vieraina Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän toimitusjohtaja Marina Erhola.
25.11.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluesihteeri Riikka Pirkkalainen: Kuopion pelastusopisto on Suomen tärkein alan osaamiskeskus