Keskusta kannattaa yrittäjien ja yritysten roolia sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelutuotannossa. Yksityisiä palveluntuottajia kuuluu jatkossa käyttää enemmän hoitojonojen purkajina mm. suurimmissa kaupungeissa, joissa jonotusajat lääkäriin ovat venyneet viikoista jopa kuukausiin asti.

– Aluevaaleissa Keskustan tavoite on vahvistaa lähipalveluja. Jokaisen on päästävä lääkäriin nopeasti läheltä kotiaan. Palvelusetelin hyödyntäminen auttaisi tavallisia suomalaisia saamaan lääkäripalveluja nopeammin. Siihen myös tuleva seitsemän päivän hoitotakuu ohjaa, Keskustan varapuheenjohtaja ja Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen toteaa.

– Palvelusetelien käyttö mahdollistaa myös pienille ja keskisuurille hoito- ja hoiva-alan yrityksille sekä järjestöille palvelujen tarjoamisen tasaveroisesti isompien rinnalla, mikä mahdollistaa myös kotimaisten uusien sosiaali- ja terveysalan innovaatioiden kehittämisen, Pakarinen visioi.

On hyvä, kun ihmisillä on jatkossakin vapaus valita. Ihminen voi valita oman sosiaali- ja terveysaseman entistä joustavammin oman hyvinvointialueen sisällä esimerkiksi työ- tai opiskelupaikkaan paremmin soveltuvaksi. Palvelusetelin käytön kuuluu tukea vapautta valita itselle sopiva paikka esim. lääkäripalveluille. Ihmiselle on tärkeää päästä käyttämään palveluja läheltä hänelle itselleen sopivalla tavalla eikä joutua kiertämään palvelujen perässä ympäri kaupunkia, mistä nykyjärjestelmässä on tullut osa arkea.

– Palveluja on oltava saatavilla laajasti kaikissa isoimmissa taajamissa ja kaupunginosissa. Jokaisen on voitava luottaa siihen, että apua saa, kun sitä tarvitsee, Pakarinen päättää.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Kaupunkien karmeat jonotusajat lääkäriin kuriin palvelusetelillä