Keskusta kannattaa yrittäjien ja yritysten roolia sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelutuotannossa. Yksityisiä palveluntuottajia kuuluu jatkossa käyttää enemmän hoitojonojen purkajina mm. suurimmissa kaupungeissa, joissa jonotusajat lääkäriin ovat venyneet viikoista jopa kuukausiin asti.

– Aluevaaleissa Keskustan tavoite on vahvistaa lähipalveluja. Jokaisen on päästävä lääkäriin nopeasti läheltä kotiaan. Palvelusetelin hyödyntäminen auttaisi tavallisia suomalaisia saamaan lääkäripalveluja nopeammin. Siihen myös tuleva seitsemän päivän hoitotakuu ohjaa, Keskustan varapuheenjohtaja ja Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen toteaa.

– Palvelusetelien käyttö mahdollistaa myös pienille ja keskisuurille hoito- ja hoiva-alan yrityksille sekä järjestöille palvelujen tarjoamisen tasaveroisesti isompien rinnalla, mikä mahdollistaa myös kotimaisten uusien sosiaali- ja terveysalan innovaatioiden kehittämisen, Pakarinen visioi.

On hyvä, kun ihmisillä on jatkossakin vapaus valita. Ihminen voi valita oman sosiaali- ja terveysaseman entistä joustavammin oman hyvinvointialueen sisällä esimerkiksi työ- tai opiskelupaikkaan paremmin soveltuvaksi. Palvelusetelin käytön kuuluu tukea vapautta valita itselle sopiva paikka esim. lääkäripalveluille. Ihmiselle on tärkeää päästä käyttämään palveluja läheltä hänelle itselleen sopivalla tavalla eikä joutua kiertämään palvelujen perässä ympäri kaupunkia, mistä nykyjärjestelmässä on tullut osa arkea.

– Palveluja on oltava saatavilla laajasti kaikissa isoimmissa taajamissa ja kaupunginosissa. Jokaisen on voitava luottaa siihen, että apua saa, kun sitä tarvitsee, Pakarinen päättää.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Kaupunkien karmeat jonotusajat lääkäriin kuriin palvelusetelillä