Keskusta kannattaa yrittäjien ja yritysten roolia sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelutuotannossa. Yksityisiä palveluntuottajia kuuluu jatkossa käyttää enemmän hoitojonojen purkajina mm. suurimmissa kaupungeissa, joissa jonotusajat lääkäriin ovat venyneet viikoista jopa kuukausiin asti.

– Aluevaaleissa Keskustan tavoite on vahvistaa lähipalveluja. Jokaisen on päästävä lääkäriin nopeasti läheltä kotiaan. Palvelusetelin hyödyntäminen auttaisi tavallisia suomalaisia saamaan lääkäripalveluja nopeammin. Siihen myös tuleva seitsemän päivän hoitotakuu ohjaa, Keskustan varapuheenjohtaja ja Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen toteaa.

– Palvelusetelien käyttö mahdollistaa myös pienille ja keskisuurille hoito- ja hoiva-alan yrityksille sekä järjestöille palvelujen tarjoamisen tasaveroisesti isompien rinnalla, mikä mahdollistaa myös kotimaisten uusien sosiaali- ja terveysalan innovaatioiden kehittämisen, Pakarinen visioi.

On hyvä, kun ihmisillä on jatkossakin vapaus valita. Ihminen voi valita oman sosiaali- ja terveysaseman entistä joustavammin oman hyvinvointialueen sisällä esimerkiksi työ- tai opiskelupaikkaan paremmin soveltuvaksi. Palvelusetelin käytön kuuluu tukea vapautta valita itselle sopiva paikka esim. lääkäripalveluille. Ihmiselle on tärkeää päästä käyttämään palveluja läheltä hänelle itselleen sopivalla tavalla eikä joutua kiertämään palvelujen perässä ympäri kaupunkia, mistä nykyjärjestelmässä on tullut osa arkea.

– Palveluja on oltava saatavilla laajasti kaikissa isoimmissa taajamissa ja kaupunginosissa. Jokaisen on voitava luottaa siihen, että apua saa, kun sitä tarvitsee, Pakarinen päättää.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Kaupunkien karmeat jonotusajat lääkäriin kuriin palvelusetelillä