Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen vaatii puolueilta hallitus-oppositiorajat ylittävää yhteispeliä Euroopassa ja sitoutumista hallituskaudet ylittävään yhteistyöhön Suomen etujen puolesta. Pakarinen nostaa esimerkiksi EU-komission ehdotuksen ennallistamisesta, josta edessä on pitkät neuvottelut jäsenmaiden ja EU-parlamentin kesken.

– Nykyinen komissio on ärhäkästi julkaissut haitallisia metsäesityksiä, joihin tarvitaan merkittäviä muutoksia. Ennallistaminen on tästä malliesimerkki, jonka osalta onneksi pitkissä neuvotteluissa voimme saada isoja muutoksia aikaan, Pakarinen sanoo.

– Tämän ja seuraavan hallituksen työ, europarlamentaarikkojen toiminta sekä pohjoismainen yhteistyö ovat ratkaisevassa roolissa. Isoimmat ponnistelut ovat edessä, ennallistamisestakin väännöt jatkuvat todennäköisesti pitkälle ensi vaalikaudelle.

Pakarinen muistuttaa Keskustan linjan olevan, että päätökset Suomen metsistä kuuluvat perussopimuksen mukaisesti Suomelle. Metsiä ja peltoja on voitava käyttää turvallisuus-, työllisyys- ja ympäristösyistä. Kotimaisuuden vähentäminen johtaisi vähemmän kestävien ulkomaisten raaka-aineiden käyttöön, turvallisuuden horjumiseen sekä hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohjan murenemiseen.

– Arjen turvallisuus, suomalainen työ ja ulkomaisista saastuttavista raaka-aineista irti pääseminen edellyttävät metsien ja peltojen käyttöä, Pakarinen sanoo.

– Maa- ja metsätaloutta on järkevää kehittää koko ajan paremmaksi, ei siirtää niitä Brasiliaan. Suomi tarvitsee ruokaa, turvaa ja työtä luonnostamme myös jatkossa.

Pakarinen tunnistaa, että asia on jakava ja mutkikas. Esimerkiksi kokoomus kipuilee asiassa, puolueen europarlamentaarikot ovat keskenään asiasta eri linjoilla juuri kun pitäisi vaikuttaa parlamentin kantaan asiassa. EU-politiikkaa johtava pääministeripuolue SDP ja Keskusta ovat linjanneet toimivansa metsäpolitiikassa kotimaisuuden puolesta, ja Suomen kannan päivitys on eduskunnan työlistalla.

– EU-politiikkaa johtavan pääministerin vastuulla on huolehtia hallituksen toiminnasta, eduskunnan tehtävä on normaaliin tapaan selkeiden linjausten antaminen tämän työn tueksi, mutta myös europarlamentissa toimivien suomalaisten on pelattava asiassa yhteiseen maaliin.

– Nyt tarvitaan laajaa kansallista yhteistyötä, koska kansallinen etu on pelissä tulevina kuukausina ja vuosina, sanoo Pakarinen.

Pakarinen oli europarlamentaarikko kaudella 2009–2014.

Lisätietoja:

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Metsäpolitiikkaan jämerää johtamista ja yhteislinjaa Suomen eduksi