– Olemme tavoitelleet periaateohjelmaa, joka vastaisi tulevan vuosikymmenen murroksiin. Esimerkiksi muuttuva työelämä, ilmastonmuutos ja hupenevat luonnonvarat ja kaikkialla tuntuva teknologian myllerrys edellyttävät ratkaisuja, joihin pintaraapaisut eivät riitä.

– Edessä on monta uudistusta, joiden onnistumista mitataan juuri sillä, vahvistuuko tasapaino; ihmisen elämässä, suomalaisessa yhteiskunnassa ja laajemmin. Ja uudistaa pitää. Me emme halua muutaman vuosikymmenen päästä oivaltaa, että kyllähän me ongelmat näimme – puuttui vain rohkeus ratkaista ne, ohjelmatyötä vetävä Keskustan kansanedustaja, perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko selvittää.

Keskustan puoluesihteerin Jouni Ovaskan mukaan periaateohjelmaluonnos lähtee palautekierrokselle Keskustan kentälle syyskuussa.

– Nyt on kenttäväen vuoro ottaa kantaa. Kannustamme keskustalaisia koko maassa keskustelemaan, väittelemäänkin, puolueen aatteesta, arvoista ja linjasta. Aikaa on miltei puoli vuotta, loppiaiseen saakka. Myös muilla kiinnostuneilla on mahdollisuus verkon kautta antaa palautetta. Sadasensimmäinen periaate ohjelmaluonnoksessa on tarkoituksella jätetty vielä tyhjäksi, ja haastammekin jokaisen palautetta antavan esittävän vähintään yhtä uutta periaatetta ohjelmaan, Ovaska sanoo.

Periaateohjelmasta päättää Keskustan puoluekokous Sotkamossa vuoden 2018 kesäkuussa. Keskustan nykyinen periaateohjelma hyväksyttiin vuonna 2006 Keskustan täyttäessä 100 vuotta.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan periaateohjelmaluonnos julki ja kentälle: Lähtökohtana ihmisen hyvä elämä