– Olemme tavoitelleet periaateohjelmaa, joka vastaisi tulevan vuosikymmenen murroksiin. Esimerkiksi muuttuva työelämä, ilmastonmuutos ja hupenevat luonnonvarat ja kaikkialla tuntuva teknologian myllerrys edellyttävät ratkaisuja, joihin pintaraapaisut eivät riitä.

– Edessä on monta uudistusta, joiden onnistumista mitataan juuri sillä, vahvistuuko tasapaino; ihmisen elämässä, suomalaisessa yhteiskunnassa ja laajemmin. Ja uudistaa pitää. Me emme halua muutaman vuosikymmenen päästä oivaltaa, että kyllähän me ongelmat näimme – puuttui vain rohkeus ratkaista ne, ohjelmatyötä vetävä Keskustan kansanedustaja, perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko selvittää.

Keskustan puoluesihteerin Jouni Ovaskan mukaan periaateohjelmaluonnos lähtee palautekierrokselle Keskustan kentälle syyskuussa.

– Nyt on kenttäväen vuoro ottaa kantaa. Kannustamme keskustalaisia koko maassa keskustelemaan, väittelemäänkin, puolueen aatteesta, arvoista ja linjasta. Aikaa on miltei puoli vuotta, loppiaiseen saakka. Myös muilla kiinnostuneilla on mahdollisuus verkon kautta antaa palautetta. Sadasensimmäinen periaate ohjelmaluonnoksessa on tarkoituksella jätetty vielä tyhjäksi, ja haastammekin jokaisen palautetta antavan esittävän vähintään yhtä uutta periaatetta ohjelmaan, Ovaska sanoo.

Periaateohjelmasta päättää Keskustan puoluekokous Sotkamossa vuoden 2018 kesäkuussa. Keskustan nykyinen periaateohjelma hyväksyttiin vuonna 2006 Keskustan täyttäessä 100 vuotta.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan periaateohjelmaluonnos julki ja kentälle: Lähtökohtana ihmisen hyvä elämä