Siirry sisältöön

– Olemme tavoitelleet periaateohjelmaa, joka vastaisi tulevan vuosikymmenen murroksiin. Esimerkiksi muuttuva työelämä, ilmastonmuutos ja hupenevat luonnonvarat ja kaikkialla tuntuva teknologian myllerrys edellyttävät ratkaisuja, joihin pintaraapaisut eivät riitä.

– Edessä on monta uudistusta, joiden onnistumista mitataan juuri sillä, vahvistuuko tasapaino; ihmisen elämässä, suomalaisessa yhteiskunnassa ja laajemmin. Ja uudistaa pitää. Me emme halua muutaman vuosikymmenen päästä oivaltaa, että kyllähän me ongelmat näimme – puuttui vain rohkeus ratkaista ne, ohjelmatyötä vetävä Keskustan kansanedustaja, perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko selvittää.

Keskustan puoluesihteerin Jouni Ovaskan mukaan periaateohjelmaluonnos lähtee palautekierrokselle Keskustan kentälle syyskuussa.

– Nyt on kenttäväen vuoro ottaa kantaa. Kannustamme keskustalaisia koko maassa keskustelemaan, väittelemäänkin, puolueen aatteesta, arvoista ja linjasta. Aikaa on miltei puoli vuotta, loppiaiseen saakka. Myös muilla kiinnostuneilla on mahdollisuus verkon kautta antaa palautetta. Sadasensimmäinen periaate ohjelmaluonnoksessa on tarkoituksella jätetty vielä tyhjäksi, ja haastammekin jokaisen palautetta antavan esittävän vähintään yhtä uutta periaatetta ohjelmaan, Ovaska sanoo.

Periaateohjelmasta päättää Keskustan puoluekokous Sotkamossa vuoden 2018 kesäkuussa. Keskustan nykyinen periaateohjelma hyväksyttiin vuonna 2006 Keskustan täyttäessä 100 vuotta.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan periaateohjelmaluonnos julki ja kentälle: Lähtökohtana ihmisen hyvä elämä