– Olemme tavoitelleet periaateohjelmaa, joka vastaisi tulevan vuosikymmenen murroksiin. Esimerkiksi muuttuva työelämä, ilmastonmuutos ja hupenevat luonnonvarat ja kaikkialla tuntuva teknologian myllerrys edellyttävät ratkaisuja, joihin pintaraapaisut eivät riitä.

– Edessä on monta uudistusta, joiden onnistumista mitataan juuri sillä, vahvistuuko tasapaino; ihmisen elämässä, suomalaisessa yhteiskunnassa ja laajemmin. Ja uudistaa pitää. Me emme halua muutaman vuosikymmenen päästä oivaltaa, että kyllähän me ongelmat näimme – puuttui vain rohkeus ratkaista ne, ohjelmatyötä vetävä Keskustan kansanedustaja, perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko selvittää.

Keskustan puoluesihteerin Jouni Ovaskan mukaan periaateohjelmaluonnos lähtee palautekierrokselle Keskustan kentälle syyskuussa.

– Nyt on kenttäväen vuoro ottaa kantaa. Kannustamme keskustalaisia koko maassa keskustelemaan, väittelemäänkin, puolueen aatteesta, arvoista ja linjasta. Aikaa on miltei puoli vuotta, loppiaiseen saakka. Myös muilla kiinnostuneilla on mahdollisuus verkon kautta antaa palautetta. Sadasensimmäinen periaate ohjelmaluonnoksessa on tarkoituksella jätetty vielä tyhjäksi, ja haastammekin jokaisen palautetta antavan esittävän vähintään yhtä uutta periaatetta ohjelmaan, Ovaska sanoo.

Periaateohjelmasta päättää Keskustan puoluekokous Sotkamossa vuoden 2018 kesäkuussa. Keskustan nykyinen periaateohjelma hyväksyttiin vuonna 2006 Keskustan täyttäessä 100 vuotta.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan periaateohjelmaluonnos julki ja kentälle: Lähtökohtana ihmisen hyvä elämä