Turun epäilty terroriteko korostaa uudistuksen tarpeellisuutta suomalaisten turvallisuudesta huolehtimiseksi. Tiedustelulaki ei kuitenkaan yksin riitä estämään terroritekoja.

Tiedustelulainsäädännön voimaansaattaminen edellyttää perustuslain muuttamista. Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa oppositioon, että uusi lainsäädäntö saadaan voimaan mahdollisimman nopeasti. Yksityisyydensuojan ja muiden perusoikeuksien toteutuminen on varmistettava.

Keskustan eduskuntaryhmä katsoo, että Suomen turvapaikkapolitiikkaa on korjattava väärinkäytösten hillitsemiseksi. Turvapaikan Suomesta saa vain ihminen, joka on siihen maamme lakien ja kansainvälisten sopimusten mukaan oikeutettu. Aidosti hädänalaisia ihmisiä Suomen on autettava myös tulevaisuudessa.

Ilmeisen perusteettomat ja turvallisista maista saapuneiden turvapaikkahakemukset on käsiteltävä aina nopeutetussa menettelyssä. Laittomasti Suomessa olevat on pystyttävä poistamaan maasta nykyistä nopeammin ja tehokkaammin. Kielteisen päätöksen saaneiden valvontaa on tehostettava. Keskustan eduskuntaryhmä pitää tarkoituksenmukaisena, että hallitus arvioi uudelleen palautuskeskusten tarpeellisuuden.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmä Savonlinnassa: Tiedustelulaki saatava mahdollisimman nopeasti voimaan