Turun epäilty terroriteko korostaa uudistuksen tarpeellisuutta suomalaisten turvallisuudesta huolehtimiseksi. Tiedustelulaki ei kuitenkaan yksin riitä estämään terroritekoja.

Tiedustelulainsäädännön voimaansaattaminen edellyttää perustuslain muuttamista. Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa oppositioon, että uusi lainsäädäntö saadaan voimaan mahdollisimman nopeasti. Yksityisyydensuojan ja muiden perusoikeuksien toteutuminen on varmistettava.

Keskustan eduskuntaryhmä katsoo, että Suomen turvapaikkapolitiikkaa on korjattava väärinkäytösten hillitsemiseksi. Turvapaikan Suomesta saa vain ihminen, joka on siihen maamme lakien ja kansainvälisten sopimusten mukaan oikeutettu. Aidosti hädänalaisia ihmisiä Suomen on autettava myös tulevaisuudessa.

Ilmeisen perusteettomat ja turvallisista maista saapuneiden turvapaikkahakemukset on käsiteltävä aina nopeutetussa menettelyssä. Laittomasti Suomessa olevat on pystyttävä poistamaan maasta nykyistä nopeammin ja tehokkaammin. Kielteisen päätöksen saaneiden valvontaa on tehostettava. Keskustan eduskuntaryhmä pitää tarkoituksenmukaisena, että hallitus arvioi uudelleen palautuskeskusten tarpeellisuuden.

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmä Savonlinnassa: Tiedustelulaki saatava mahdollisimman nopeasti voimaan