Turun epäilty terroriteko korostaa uudistuksen tarpeellisuutta suomalaisten turvallisuudesta huolehtimiseksi. Tiedustelulaki ei kuitenkaan yksin riitä estämään terroritekoja.

Tiedustelulainsäädännön voimaansaattaminen edellyttää perustuslain muuttamista. Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa oppositioon, että uusi lainsäädäntö saadaan voimaan mahdollisimman nopeasti. Yksityisyydensuojan ja muiden perusoikeuksien toteutuminen on varmistettava.

Keskustan eduskuntaryhmä katsoo, että Suomen turvapaikkapolitiikkaa on korjattava väärinkäytösten hillitsemiseksi. Turvapaikan Suomesta saa vain ihminen, joka on siihen maamme lakien ja kansainvälisten sopimusten mukaan oikeutettu. Aidosti hädänalaisia ihmisiä Suomen on autettava myös tulevaisuudessa.

Ilmeisen perusteettomat ja turvallisista maista saapuneiden turvapaikkahakemukset on käsiteltävä aina nopeutetussa menettelyssä. Laittomasti Suomessa olevat on pystyttävä poistamaan maasta nykyistä nopeammin ja tehokkaammin. Kielteisen päätöksen saaneiden valvontaa on tehostettava. Keskustan eduskuntaryhmä pitää tarkoituksenmukaisena, että hallitus arvioi uudelleen palautuskeskusten tarpeellisuuden.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmä Savonlinnassa: Tiedustelulaki saatava mahdollisimman nopeasti voimaan