Turun epäilty terroriteko korostaa uudistuksen tarpeellisuutta suomalaisten turvallisuudesta huolehtimiseksi. Tiedustelulaki ei kuitenkaan yksin riitä estämään terroritekoja.

Tiedustelulainsäädännön voimaansaattaminen edellyttää perustuslain muuttamista. Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa oppositioon, että uusi lainsäädäntö saadaan voimaan mahdollisimman nopeasti. Yksityisyydensuojan ja muiden perusoikeuksien toteutuminen on varmistettava.

Keskustan eduskuntaryhmä katsoo, että Suomen turvapaikkapolitiikkaa on korjattava väärinkäytösten hillitsemiseksi. Turvapaikan Suomesta saa vain ihminen, joka on siihen maamme lakien ja kansainvälisten sopimusten mukaan oikeutettu. Aidosti hädänalaisia ihmisiä Suomen on autettava myös tulevaisuudessa.

Ilmeisen perusteettomat ja turvallisista maista saapuneiden turvapaikkahakemukset on käsiteltävä aina nopeutetussa menettelyssä. Laittomasti Suomessa olevat on pystyttävä poistamaan maasta nykyistä nopeammin ja tehokkaammin. Kielteisen päätöksen saaneiden valvontaa on tehostettava. Keskustan eduskuntaryhmä pitää tarkoituksenmukaisena, että hallitus arvioi uudelleen palautuskeskusten tarpeellisuuden.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmä Savonlinnassa: Tiedustelulaki saatava mahdollisimman nopeasti voimaan