Turun epäilty terroriteko korostaa uudistuksen tarpeellisuutta suomalaisten turvallisuudesta huolehtimiseksi. Tiedustelulaki ei kuitenkaan yksin riitä estämään terroritekoja.

Tiedustelulainsäädännön voimaansaattaminen edellyttää perustuslain muuttamista. Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa oppositioon, että uusi lainsäädäntö saadaan voimaan mahdollisimman nopeasti. Yksityisyydensuojan ja muiden perusoikeuksien toteutuminen on varmistettava.

Keskustan eduskuntaryhmä katsoo, että Suomen turvapaikkapolitiikkaa on korjattava väärinkäytösten hillitsemiseksi. Turvapaikan Suomesta saa vain ihminen, joka on siihen maamme lakien ja kansainvälisten sopimusten mukaan oikeutettu. Aidosti hädänalaisia ihmisiä Suomen on autettava myös tulevaisuudessa.

Ilmeisen perusteettomat ja turvallisista maista saapuneiden turvapaikkahakemukset on käsiteltävä aina nopeutetussa menettelyssä. Laittomasti Suomessa olevat on pystyttävä poistamaan maasta nykyistä nopeammin ja tehokkaammin. Kielteisen päätöksen saaneiden valvontaa on tehostettava. Keskustan eduskuntaryhmä pitää tarkoituksenmukaisena, että hallitus arvioi uudelleen palautuskeskusten tarpeellisuuden.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmä Savonlinnassa: Tiedustelulaki saatava mahdollisimman nopeasti voimaan