Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtaja, Keskustan kansanedustaja Arto Pirttilahti budjetista ja taloudesta:

Suomalaisia pitää nyt auttaa – vyönkiristys taloudessa on edessä

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtajan, Keskustan kansanedustajan Arto Pirttilahden mukaan on oikein tukea suomalaisia epävarmana aikana ja kaiken kallistuessa sodan seurauksena.

– Ihmisten pitää pärjätä. Turvasta ja toimeentulosta ensi vuoden budjetissa on pitkälle kyse.

– Esimerkiksi sähkön arvonlisäveron alentaminen ja ylimääräinen lapsilisä perheille turvaavat arkea. Korotetun työmatkavähennyksen jatkaminen auttaa heitä, jotka tarvitsevat omaa autoa töissä käymiseen. Sellaisia suomalaisia on paljon.

Pirttilahti pitää kuitenkin selvänä, että tiukemmat ajat taloudessa ovat pian edessä. Velka ja alijäämä pakottavat kiristämään vyötä.

– Tämä on realismia. Joka muuta väittää, ei elä tässä todellisuudessa. Varaa ei ole myöskään Kokoomuksen ajamiin miljardin veronalennuksiin. Velaksihan nekin tehtäisiin. Miljardin veronalennukset eivät ylipäätään ole järkevää politiikkaa näissä oloissa.

Pirttilahden mukaan Suomelle pitää rakentaa kestävää tulevaisuutta. Talouden kasvu pitää saada kestämään samalla, kun valtion tulot ja menot pitää tasapainottaa.

– Talouden tervehdyttäminen ei voi perustua vain leikkauksiin tai veronkorotuksiin. Sellainen politiikka näivettäisi Suomea ja eriarvoistaisi suomalaisia. Pääosa ratkaisua pitää olla Suomen uudistaminen, kasvu ja työpaikat.

– Säästää ja sopeuttaakin pitää, mutta oikeudenmukaisesti. Tinkimätön lähtökohta pitää olla, että jokainen suomalainen ja koko Suomi pidetään mukana. Samoin hyvin pärjäävien pitää kantaa kortensa kekoon.

Pirttilahden mukaan kasvua saadaan pidemmällä tähtäimellä aikaan ennen muuta tuottavuutta parantamalla.

– Siksi on hyvä ja tarpeen, että tutkimus- ja kehitystoiminnan verokannustin etenee eduskunnassa sovitun mukaisesti. Kasvun luomiseksi eri alojen yritysten työntekijäpulaa pitää helpottaa ja tukea koko maan elinvoimaa. Ihmiset ja yritykset ovat ympäri Suomen.

Valtiovarainvaliokunta sai tänään tiistaina valmiiksi mietintönsä budjetista. Budjetin palautekeskustelu eduskunnan täysistunnossa alkaa huomenna keskiviikkona.

Lisätietoja: valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtaja Arto Pirttilahti, puhelin 0500 114 434

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pirttilahti budjetista ja taloudesta: Suomalaisia pitää nyt auttaa – vyönkiristys taloudessa on edessä