Siirry sisältöön

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtaja, Keskustan kansanedustaja Arto Pirttilahti budjetista ja taloudesta:

Suomalaisia pitää nyt auttaa – vyönkiristys taloudessa on edessä

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtajan, Keskustan kansanedustajan Arto Pirttilahden mukaan on oikein tukea suomalaisia epävarmana aikana ja kaiken kallistuessa sodan seurauksena.

– Ihmisten pitää pärjätä. Turvasta ja toimeentulosta ensi vuoden budjetissa on pitkälle kyse.

– Esimerkiksi sähkön arvonlisäveron alentaminen ja ylimääräinen lapsilisä perheille turvaavat arkea. Korotetun työmatkavähennyksen jatkaminen auttaa heitä, jotka tarvitsevat omaa autoa töissä käymiseen. Sellaisia suomalaisia on paljon.

Pirttilahti pitää kuitenkin selvänä, että tiukemmat ajat taloudessa ovat pian edessä. Velka ja alijäämä pakottavat kiristämään vyötä.

– Tämä on realismia. Joka muuta väittää, ei elä tässä todellisuudessa. Varaa ei ole myöskään Kokoomuksen ajamiin miljardin veronalennuksiin. Velaksihan nekin tehtäisiin. Miljardin veronalennukset eivät ylipäätään ole järkevää politiikkaa näissä oloissa.

Pirttilahden mukaan Suomelle pitää rakentaa kestävää tulevaisuutta. Talouden kasvu pitää saada kestämään samalla, kun valtion tulot ja menot pitää tasapainottaa.

– Talouden tervehdyttäminen ei voi perustua vain leikkauksiin tai veronkorotuksiin. Sellainen politiikka näivettäisi Suomea ja eriarvoistaisi suomalaisia. Pääosa ratkaisua pitää olla Suomen uudistaminen, kasvu ja työpaikat.

– Säästää ja sopeuttaakin pitää, mutta oikeudenmukaisesti. Tinkimätön lähtökohta pitää olla, että jokainen suomalainen ja koko Suomi pidetään mukana. Samoin hyvin pärjäävien pitää kantaa kortensa kekoon.

Pirttilahden mukaan kasvua saadaan pidemmällä tähtäimellä aikaan ennen muuta tuottavuutta parantamalla.

– Siksi on hyvä ja tarpeen, että tutkimus- ja kehitystoiminnan verokannustin etenee eduskunnassa sovitun mukaisesti. Kasvun luomiseksi eri alojen yritysten työntekijäpulaa pitää helpottaa ja tukea koko maan elinvoimaa. Ihmiset ja yritykset ovat ympäri Suomen.

Valtiovarainvaliokunta sai tänään tiistaina valmiiksi mietintönsä budjetista. Budjetin palautekeskustelu eduskunnan täysistunnossa alkaa huomenna keskiviikkona.

Lisätietoja: valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtaja Arto Pirttilahti, puhelin 0500 114 434

Hannu Hoskonen: Itäistä Suomea pitää vihdoin auttaa
Metsät ja muut luonnonvarat, iso osa teollisuudesta ja työllistävät yritykset – nousun todelliset rakennuspuut - eivät ole Helsingissä. Ne ovat maakunnissa läpi Suomen. Siksi maakunnissa pitää olla elämisen mahdollisuuksia. Tällä maalla ei ole varaa jättää mitään kolkkaa taantumaan ja tyhjenemään. Ei etenkään itäistä Suomea.
12.6.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Sähköä eduskunnan kyselytunnilla
Eduskunnan kyselytunti kuulosti lähinnä Keskustan syyttelytunnilta eivätkä Petri Honkonen tai Annika Saarikko saaneet vastauksia kysymyksiinsä, jotka selvästi osuivat maaliinsa. Keskustalaiset kysyivät jo aiemmin esillä pidettyjä asioita hallituksen huojuvasta EU-politiikasta. Viikon varrella hallitusta oli jo haastettu niin kokoomusparlamentaarikoiden Suomen-vastaisesta EU-äänestämisestä kuin metsävallan luisumisesta Brysseliin. Lisäksi toistuvasti peräänkuulutettiin hallituksen lupaamia uusia EU-rahoja itäiseen Suomeen. Sellaisista ei hallitusaitiosta puhuttu, vaan viitattiin ainoastaan rahoitukseen, jonka Suomi on joka tapauksessa saamassa.
7.6.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pirttilahti budjetista ja taloudesta: Suomalaisia pitää nyt auttaa – vyönkiristys taloudessa on edessä