Annika Saarikko

Keskustalle Säätytalon neuvotteluissa oli kyse siitä, miten Suomen käy.

-Olemme totisessa tilanteessa. Tälle maalle piti saada aikaan kestävä tie eteenpäin. Siksi neuvottelut kestivät. Olen valmis ajamaan Keskustalle tärkeitä asioita tarvittaessa päätyyn asti. Aina pitää kuitenkin pystyä sopimaan. Yksipuolisella ehdottomuudella, jota politiikassa on nykyään paljon, ei ratkaista yhteisiä ongelmia, Annika Saarikko korostaa.

-On kysyttävä, miksi Suomessa on väännetty työttömyysturvasta 1990-luvulta asti? Työttömyysturvan uudistamista kannustavammaksi on yritetty eri vaalikausina ja erilaisilla hallituspohjilla sekä työmarkkinapöydissä. Aina on ollut eri syitä, miksi uudistukset eivät ole edenneet.

-Kärjistäen voi sanoa, että työmarkkinajärjestöt eivät ole kyenneet löytämään työelämäuudistuksista vuosikausiin yhteistä säveltä lukuun ottamatta koronan keskellä tehtyä kriisipakettia. Mistä tämä kertoo?

-Näen, että työmarkkinoita pitää uudistaa tasapainoisesti evoluution ja sopimisen kautta eikä revoluution kautta. Itse uskon, että uudistaminen aiemmin on parempaa kuin myöhemmin. Näin uudistukset voidaan rakentaa tasapainokseksi ja niiden voimaantulolle voidaan antaa aikaa, Saarikko sanoo.

Paikalliseen sopimiseen pelisäännöt

Työmarkkinoilla sopimisen tapojen on muututtava, kun maailma muuttuu. Työelämää ja työmarkkinatoimintaan koskeva lainsäädäntö on luotu toisenlaisessa ajassa. Paikallaan pysyminen ei ole Keskustan vaihtoehto.

-Onnistuessaan paikallinen sopimustoiminta tarjoaa yritysten tarvitseman joustavuuden ja työntekijöiden haluaman turvan siten, että työllisyys ja kilpailukyky vahvistuvat, jatkaa Saarikko.

-Paikalliseen sopimustoimintaan kaikissa yrityksissä tarvitaan selkeät pelisäännöt osapuolten välille ja luotava tasapuoliset neuvotteluasetelmat. Liittotason ja paikallisen tason välille on löydettävä oikea tasapaino.

Etätyöhyvinvointi huomioon työyhteisöissä ja työlainsäädännössä

-Suurin työelämäuudistus tällä vaalikaudella on tapahtunut hallituksesta ja työmarkkinajärjestöistä riippumatta. Se on etätyö ja monipaikkainen työ. Uskon, että etätyön lisääntyminen jää pysyväksi. Etätyön vaikutukset on huomioitava myös työlainsäädännössä esimerkiksi työhyvinvointia koskien.

-Kannustan suomalaisia työnantajia sopimaan paikallisesti työntekijöiden kanssa korona-aikana saatujen kokemusten perusteella, kuinka etätyötä voidaan tehdä enemmän niillä työpaikoilla, missä se on mahdollista. Tämä vaatii myös muutosta johtamiseen ja tapaan johtaa itseään omassa työssään, päättää Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko.

Annika Saarikko

Keskustan puheenjohtaja, tiede- ja kultuuriministeri, kansanedustaja (Varsinais-Suomi)

Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen
"Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta", Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.
6.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Keskusta haluaa jatkaa uudistuksia työmarkkinoilla