Matkailutulo kasvaisi kesäkuukausina yhteensä noin 219 miljoonaa euroa. Siirto lisäisi myös matkailuyritysten tarvitseman henkilöstön määrää 1 300 henkilötyövuoden verran. Matkailutulo kasvaisi vuositasolla 2,5 ja kesäkuukausina 9,3 prosenttia, henkilöstön määrä 1,6 prosenttia.

Ovaska esittää, että loma-aikojen siirtämistä selvitettäisiin opetus- ja kasvatusalan näkökulmasta, koska lomien siirtäminen vaikuttaa nimenomaan lasten ja heidän perheidensä sekä oppilaitosten ja siellä työskentelevien ihmisten arkeen. Ovaskan mukaan 13 vuotta sitten tehtyä selvitystä pitää laajentaa ja päivittää.

Ovaskan mielestä loma-aikojen siirto olisi mittava uudistus, jolla olisi laajat vaikutukset koko yhteiskuntaan ja talouteen. Mahdollinen siirron vaikutus työmarkkinakenttään on myös arvioitava.

– Perinpohjainen selvitystyö pitäisi aloittaa muillakin hallinnonaloilla. Siirtoa tukevia kannanottoja on tullut useasta puolueesta, joten työn valmistuminen olisi keskeistä ennen seuraavia hallitusneuvotteluja, Ovaska sanoo.

Ovaska korostaa, että lapsia ja heidän vanhempiaan sekä opetus- ja kasvatusalan ammattilaisia on kuultava.

– Ministeri Lintilän tilaaman selvityksen tulokset ovat positiivisia talouden kannalta, mutta lopullinen päätös on tehtävä myös kasvatusalan sekä oppilaiden ja henkilökunnan tarpeet huomioiden, Ovaska toteaa.

– Kevätlukukaudesta saattaisi tulla loman siirron myötä liian raskas sekä oppilaille että kasvatushenkilöstölle. Siksi kevätlukukauden voisi pätkäistä hiihtoloman lisäksi esimerkiksi pidemmällä pääsiäis- tai vappulomalla, joka tekisi kevään työputkesta kevyemmän, Ovaska päättää.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluesihteeri Ovaska: Koulujen kesälomien siirto vietävä laajaan selvitykseen