Matkailutulo kasvaisi kesäkuukausina yhteensä noin 219 miljoonaa euroa. Siirto lisäisi myös matkailuyritysten tarvitseman henkilöstön määrää 1 300 henkilötyövuoden verran. Matkailutulo kasvaisi vuositasolla 2,5 ja kesäkuukausina 9,3 prosenttia, henkilöstön määrä 1,6 prosenttia.

Ovaska esittää, että loma-aikojen siirtämistä selvitettäisiin opetus- ja kasvatusalan näkökulmasta, koska lomien siirtäminen vaikuttaa nimenomaan lasten ja heidän perheidensä sekä oppilaitosten ja siellä työskentelevien ihmisten arkeen. Ovaskan mukaan 13 vuotta sitten tehtyä selvitystä pitää laajentaa ja päivittää.

Ovaskan mielestä loma-aikojen siirto olisi mittava uudistus, jolla olisi laajat vaikutukset koko yhteiskuntaan ja talouteen. Mahdollinen siirron vaikutus työmarkkinakenttään on myös arvioitava.

– Perinpohjainen selvitystyö pitäisi aloittaa muillakin hallinnonaloilla. Siirtoa tukevia kannanottoja on tullut useasta puolueesta, joten työn valmistuminen olisi keskeistä ennen seuraavia hallitusneuvotteluja, Ovaska sanoo.

Ovaska korostaa, että lapsia ja heidän vanhempiaan sekä opetus- ja kasvatusalan ammattilaisia on kuultava.

– Ministeri Lintilän tilaaman selvityksen tulokset ovat positiivisia talouden kannalta, mutta lopullinen päätös on tehtävä myös kasvatusalan sekä oppilaiden ja henkilökunnan tarpeet huomioiden, Ovaska toteaa.

– Kevätlukukaudesta saattaisi tulla loman siirron myötä liian raskas sekä oppilaille että kasvatushenkilöstölle. Siksi kevätlukukauden voisi pätkäistä hiihtoloman lisäksi esimerkiksi pidemmällä pääsiäis- tai vappulomalla, joka tekisi kevään työputkesta kevyemmän, Ovaska päättää.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluesihteeri Ovaska: Koulujen kesälomien siirto vietävä laajaan selvitykseen