– ”Paikallisessa päätöksenteossa myös eduskunnan oppositiopuolueiden täytyy kantaa vastuunsa. Kunnissa ja maakunnissa uudistukset on vietävä maaliin yhdessä valmistellen ja yhdessä toteuttaen,” Ovaska toteaa.

Ovaska muistuttaa, että kaikilla nykyisillä oppositiopuolueilla oli viime vaalikaudella hallituksessa mahdollisuus viedä sote-uudistus maaliin. SDP:llä oli sote-uudistuksen vastuuministerin salkku. Antti Rinne johti valtiovarainministeriötä. Tehtävässä epäonnistuneet oppositiopuolueet tarjoavat nyt vaihtoehtojen sijaan vain paluuta lähtöruutuun.

– ”Siis voi tätä käsienpesua, tätä jälkiviisautta, tätä oman rinnan röyhistelyä, tätä populis- mia”, voisi joku sanoa, totesi Ovaska Paavo Lipposen sanoin.

– Keskustan politiikka on perustunut vaihtoehtojen esittämiseen ja asioiden ratkaisuun. Niin sen pitää olla ensi vuonna ja siitä eteenpäin. Neljä vuotta sitten esitimme yhdessä rakentamamme ratkaisun: Kotikunta-maakuntamallin. Saimme sille vaaleissa kansalaisten luottamuksen. Nyt olemme laittamassa sitä toimeen.

Tulevien kuntavaalien merkitys on suuri. Esimerkiksi asumista, kouluja, sekä kuntalaisten työllisyyden ja hyvinvoinnin edistämistä koskevat päätökset ovat suuressa roolissa uusien valtuutettujen asialistalla, Ovaska sanoo.

– Uudet kunnat eivät ole sote- ja maakuntauudistuksen jakojäännöksiä. Ne ovat ihmisten arkipäivän palvelujen turvaajia ja yhä enemmän alueidensa elinvoiman edistäjiä ja asukkaidensa vaikutusmahdollisuuksien kehittäjiä.

Lisäksi Keskusta tulee tulevalla valtuustokaudella tavoittelemaan mm. uusiutuvan energian lisäämistä, nuorten palvelujen ja etsivän nuorisotyön kehittämistä, sekä koulujen välisiin eroihin puuttumista. Kansanvallan vahvistamiseksi Keskusta esittää mm. kuntavaalien äänestysikärajan laskemista 16 vuoteen, kertoi Ovaska puheessaan.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluesihteeri Ovaska: Oppositiopuolueiden aika osallistua vastuunkantoon