– ”Paikallisessa päätöksenteossa myös eduskunnan oppositiopuolueiden täytyy kantaa vastuunsa. Kunnissa ja maakunnissa uudistukset on vietävä maaliin yhdessä valmistellen ja yhdessä toteuttaen,” Ovaska toteaa.

Ovaska muistuttaa, että kaikilla nykyisillä oppositiopuolueilla oli viime vaalikaudella hallituksessa mahdollisuus viedä sote-uudistus maaliin. SDP:llä oli sote-uudistuksen vastuuministerin salkku. Antti Rinne johti valtiovarainministeriötä. Tehtävässä epäonnistuneet oppositiopuolueet tarjoavat nyt vaihtoehtojen sijaan vain paluuta lähtöruutuun.

– ”Siis voi tätä käsienpesua, tätä jälkiviisautta, tätä oman rinnan röyhistelyä, tätä populis- mia”, voisi joku sanoa, totesi Ovaska Paavo Lipposen sanoin.

– Keskustan politiikka on perustunut vaihtoehtojen esittämiseen ja asioiden ratkaisuun. Niin sen pitää olla ensi vuonna ja siitä eteenpäin. Neljä vuotta sitten esitimme yhdessä rakentamamme ratkaisun: Kotikunta-maakuntamallin. Saimme sille vaaleissa kansalaisten luottamuksen. Nyt olemme laittamassa sitä toimeen.

Tulevien kuntavaalien merkitys on suuri. Esimerkiksi asumista, kouluja, sekä kuntalaisten työllisyyden ja hyvinvoinnin edistämistä koskevat päätökset ovat suuressa roolissa uusien valtuutettujen asialistalla, Ovaska sanoo.

– Uudet kunnat eivät ole sote- ja maakuntauudistuksen jakojäännöksiä. Ne ovat ihmisten arkipäivän palvelujen turvaajia ja yhä enemmän alueidensa elinvoiman edistäjiä ja asukkaidensa vaikutusmahdollisuuksien kehittäjiä.

Lisäksi Keskusta tulee tulevalla valtuustokaudella tavoittelemaan mm. uusiutuvan energian lisäämistä, nuorten palvelujen ja etsivän nuorisotyön kehittämistä, sekä koulujen välisiin eroihin puuttumista. Kansanvallan vahvistamiseksi Keskusta esittää mm. kuntavaalien äänestysikärajan laskemista 16 vuoteen, kertoi Ovaska puheessaan.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.
19.2.2021 / Uutiset
Keskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa
Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen. - Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.
16.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluesihteeri Ovaska: Oppositiopuolueiden aika osallistua vastuunkantoon