– ”Paikallisessa päätöksenteossa myös eduskunnan oppositiopuolueiden täytyy kantaa vastuunsa. Kunnissa ja maakunnissa uudistukset on vietävä maaliin yhdessä valmistellen ja yhdessä toteuttaen,” Ovaska toteaa.

Ovaska muistuttaa, että kaikilla nykyisillä oppositiopuolueilla oli viime vaalikaudella hallituksessa mahdollisuus viedä sote-uudistus maaliin. SDP:llä oli sote-uudistuksen vastuuministerin salkku. Antti Rinne johti valtiovarainministeriötä. Tehtävässä epäonnistuneet oppositiopuolueet tarjoavat nyt vaihtoehtojen sijaan vain paluuta lähtöruutuun.

– ”Siis voi tätä käsienpesua, tätä jälkiviisautta, tätä oman rinnan röyhistelyä, tätä populis- mia”, voisi joku sanoa, totesi Ovaska Paavo Lipposen sanoin.

– Keskustan politiikka on perustunut vaihtoehtojen esittämiseen ja asioiden ratkaisuun. Niin sen pitää olla ensi vuonna ja siitä eteenpäin. Neljä vuotta sitten esitimme yhdessä rakentamamme ratkaisun: Kotikunta-maakuntamallin. Saimme sille vaaleissa kansalaisten luottamuksen. Nyt olemme laittamassa sitä toimeen.

Tulevien kuntavaalien merkitys on suuri. Esimerkiksi asumista, kouluja, sekä kuntalaisten työllisyyden ja hyvinvoinnin edistämistä koskevat päätökset ovat suuressa roolissa uusien valtuutettujen asialistalla, Ovaska sanoo.

– Uudet kunnat eivät ole sote- ja maakuntauudistuksen jakojäännöksiä. Ne ovat ihmisten arkipäivän palvelujen turvaajia ja yhä enemmän alueidensa elinvoiman edistäjiä ja asukkaidensa vaikutusmahdollisuuksien kehittäjiä.

Lisäksi Keskusta tulee tulevalla valtuustokaudella tavoittelemaan mm. uusiutuvan energian lisäämistä, nuorten palvelujen ja etsivän nuorisotyön kehittämistä, sekä koulujen välisiin eroihin puuttumista. Kansanvallan vahvistamiseksi Keskusta esittää mm. kuntavaalien äänestysikärajan laskemista 16 vuoteen, kertoi Ovaska puheessaan.

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluesihteeri Ovaska: Oppositiopuolueiden aika osallistua vastuunkantoon