Kannanotto 17.3.2019

Kokoomus on keskeisistä puolueista ainoa, jolla ei ainakaan toistaiseksi ole ollut esittää omaa vaihtoehtoa sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamiseksi.

Jos Kokoomuksella joku näkemys on, se tuntuu puheenjohtaja Petteri Orpon kannanottojen perusteella olevan, että ei tehdä yhtään mitään. Se kuulostaa Jan Vapaavuoren sotelta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen isoin ongelma on eriarvoisuus. Osa suomalaisista pääsee lääkäriin heti, osa joutuu jonottamaan jopa kuukausia. Heistä moni on pienituloinen ja paljon sairastava.

Vanhustenhoidossa on puutteita ja yksityisten hoiva- ja terveysjättien toimipisteissä on paljastunut jopa vanhusten epäinhimillistä kohtelua.

Suomessa vallitsee laaja yksimielisyys siitä, että näiden ongelmien ratkaisemiseen tarvitaan sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamista ja sitä, että palvelut hoidetaan kuntia leveämmillä hartioilla.

On melkoinen suunnanmuutos, että Kokoomus on oikeastaan ainoana puolueena asettunut nykymenon kannalle. Tekemättömyys tarkoittaisi näiden yksityisten hoiva- ja terveysjättien lopullista marssia maamme sosiaali- ja terveyspalveluihin. Joutuu kysymään, sitäkö todellisuudessa halutaankin?

Tarve uudistukselle ei ole hävinnyt mihinkään. Kuntien toimintamenot kasvavat eivätkä ne pidemmällä aikavälillä selviä velvoitteistaan. Siksikin sosiaali- ja terveyspalvelujen hoitamiseen tarvitaan leveämmät hartiat.

Kuntapohjaisen malli jatko tarkoittaisi, että tyytyisimme siihen, että suomalaiset olisivat jatkossakin epätasa-arvoisessa asemassa palveluiden suhteen sen mukaan, missä asuvat. Tätä Keskusta ei missään nimessä voi hyväksyä.

OECD ja maamme luottoluokittajat kyselivät jo tällä viikolla uudistuksen perään. Mihin valtion tiukkana kirstunvartijana mielellään esiintyvältä Kokoomukselta katosi tavoite kustannusten nousun hillitsemisestä?

Kun omaa ratkaisua ei ole, Kokoomus on lähtenyt vääristelemään muiden vaihtoehtoja ja näyttää väittävän, että esimerkiksi Keskustan ratkaisu tarkoittaisi lisää hallintoa ja lisää veroja. Tämähän ei ole totta.

Keskustan vaihtoehto päinvastoin vähentää hallintoa, kun sosiaali- ja terveyspalveluja hoitaisi nykyisten noin 400 järjestäjän sijaan 18 maakuntaa. Kokonaisverotus ei siitä nouse.

Ihmiset ovat kyllästyneet politiikassa jylläävään riitelyyn ja tahalliseen väärinymmärtämiseen. Rakentavina terveisinä Kokoomuksen suuntaan: eiköhän pysytä tosiasioissa ja luoteta siihen, että kyllä ihmiset osaavat ilman tympeää vääristelyä päättää, kenen ratkaisulle tukensa antavat.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.
19.2.2021 / Uutiset
Keskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa
Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen. - Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.
16.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen: Eiköhän pysytä tosiasioissa, Kokoomus!