Kannanotto 17.3.2019

Kokoomus on keskeisistä puolueista ainoa, jolla ei ainakaan toistaiseksi ole ollut esittää omaa vaihtoehtoa sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamiseksi.

Jos Kokoomuksella joku näkemys on, se tuntuu puheenjohtaja Petteri Orpon kannanottojen perusteella olevan, että ei tehdä yhtään mitään. Se kuulostaa Jan Vapaavuoren sotelta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen isoin ongelma on eriarvoisuus. Osa suomalaisista pääsee lääkäriin heti, osa joutuu jonottamaan jopa kuukausia. Heistä moni on pienituloinen ja paljon sairastava.

Vanhustenhoidossa on puutteita ja yksityisten hoiva- ja terveysjättien toimipisteissä on paljastunut jopa vanhusten epäinhimillistä kohtelua.

Suomessa vallitsee laaja yksimielisyys siitä, että näiden ongelmien ratkaisemiseen tarvitaan sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamista ja sitä, että palvelut hoidetaan kuntia leveämmillä hartioilla.

On melkoinen suunnanmuutos, että Kokoomus on oikeastaan ainoana puolueena asettunut nykymenon kannalle. Tekemättömyys tarkoittaisi näiden yksityisten hoiva- ja terveysjättien lopullista marssia maamme sosiaali- ja terveyspalveluihin. Joutuu kysymään, sitäkö todellisuudessa halutaankin?

Tarve uudistukselle ei ole hävinnyt mihinkään. Kuntien toimintamenot kasvavat eivätkä ne pidemmällä aikavälillä selviä velvoitteistaan. Siksikin sosiaali- ja terveyspalvelujen hoitamiseen tarvitaan leveämmät hartiat.

Kuntapohjaisen malli jatko tarkoittaisi, että tyytyisimme siihen, että suomalaiset olisivat jatkossakin epätasa-arvoisessa asemassa palveluiden suhteen sen mukaan, missä asuvat. Tätä Keskusta ei missään nimessä voi hyväksyä.

OECD ja maamme luottoluokittajat kyselivät jo tällä viikolla uudistuksen perään. Mihin valtion tiukkana kirstunvartijana mielellään esiintyvältä Kokoomukselta katosi tavoite kustannusten nousun hillitsemisestä?

Kun omaa ratkaisua ei ole, Kokoomus on lähtenyt vääristelemään muiden vaihtoehtoja ja näyttää väittävän, että esimerkiksi Keskustan ratkaisu tarkoittaisi lisää hallintoa ja lisää veroja. Tämähän ei ole totta.

Keskustan vaihtoehto päinvastoin vähentää hallintoa, kun sosiaali- ja terveyspalveluja hoitaisi nykyisten noin 400 järjestäjän sijaan 18 maakuntaa. Kokonaisverotus ei siitä nouse.

Ihmiset ovat kyllästyneet politiikassa jylläävään riitelyyn ja tahalliseen väärinymmärtämiseen. Rakentavina terveisinä Kokoomuksen suuntaan: eiköhän pysytä tosiasioissa ja luoteta siihen, että kyllä ihmiset osaavat ilman tympeää vääristelyä päättää, kenen ratkaisulle tukensa antavat.

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen: Eiköhän pysytä tosiasioissa, Kokoomus!