Siirry sisältöön

Kannanotto 17.3.2019

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä Sulkavan torilla 17.3.2019

Lapset ja nuoret olivat perjantaina sankoin joukoin liikkeellä vaatimassa poliittisilta päättäjiltä tekoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Heidän huolensa ovat enemmän kuin oikeutettuja. Samalla nuorten liikehdintä osoittaa, että ihmiskunnalla on toivoa.

Iso osa ratkaisua on, että saamme lisää päästöjä sitovia hiilinieluja – käytännössä uutta metsää. Siksi Keskusta haastaa suomalaisen yhteiskunnan eri toimijat istuttamaan ensi kesänä kymmenen miljoonaa puuta uutta metsää. Toivomme muiden puolueiden tekevän samoin.

Itse sitoudun neljän nuoren palkkaamiseen kesätöihin istuttamaan yhdessä ammattilaisten kanssa 200 000 – 250 000 puun tainta. Tässä olisi iso mahdollisuus nuorten kesätöille laajemminkin. Samalla esimerkiksi koululuokat voisivat tutustua metsien istuttamiseen ja hoitamiseen.

Kerromme tarkemmin haasteestamme tulevana keskiviikkona, jolloin Ylellä on Keskustan puoluepäivä.

Keskusta tiukkana ruuantuotannosta, taloudesta ja EU-asioista
Keskustan kansanedustaja Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään EU-politiikassa lupauksensa viljelijöille. Myös kokoomuksen MEP-ehdokkaiden valmiutta leikata ruuantuotannosta ihmeteltiin .Eduskunnan välikysymyskeskustelussa Keskusta puolestaan tarjosi talouteen oman, hallitusta oikeudenmukaisemman vaihtoehtonsa. Hallituksen EU-tavoitteet näyttäytyvät toistaiseksi höttöisinä eivätkä yhteisvelan ja ennallistamisasetuksen osalta kelpaa Keskustalle. Eduskunnan viikko on näyttänyt myös vastatuulta hallituksen olutlaille. Enemmistö sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä vastustaa hallituksen ajamaa vahvempien alkoholijuomien ruokakauppamyyntiä.
17.5.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustalaiset muistuttivat eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on saatava oikeudenmukaisella ja reilulla tavalla kasvun tielle. Keskustalla on tähän vaihtoehdot omassa linjassaan. Ryhmäpuhuja Eeva Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on hallituksen toimin ollut. Suomalaisille voidaan järjestää töitä ja talous kasvuun, terveysasemat ja muut lähipalvelut voidaan pelastaa. Keskustan ja Liike Nytin jättämän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Keskustan Markus Lohi muistutti yhdessä ryhmäpuhujan kanssa, että aina on vaihtoehtoja. Etenkin silloin, kun vallanpitäjät väittävät, että vaihtoehtoja ei ole.
15.5.2024 / Uutiset
Eeva Kalli: Vallalla kova politiikka ja otteet
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoi välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessa, että politiikassa toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana. Hallituksen toimet eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät luottamusta. Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut. Keskustalla olisi siihen keinoja.
15.5.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä Sulkavalla: Samaa mieltä lasten ja nuorten kanssa – Keskusta haastaa suomalaiset istuttamaan kymmenen miljoonaa puuta uutta metsää