Elinkeinoministeri Lintilä: Perhevapaauudistuksessa ei saa unohtaa yrittäjää

-Moni yrittäjäperhe ei pysty tällä hetkellä hyödyntämään perhevapaita kuten palkansaajat. Perhevapaita uudistettaessa etuusjärjestelmään pitäisi lisätä joustoja siten, että yrittäjien olisi mahdollista jaksottaa päivärahapäiviä nykyistä selvästi useampaan osaan ja pidemmälle ajanjaksolle, Lintilä ehdottaa.

Tällä hetkellä moni yrittäjäperhe ei pysty hyödyntämään perhevapaita kuten palkansaajat. Tilanteen epäreiluus on käynyt ilmi muun muassa säännöllisin väliajoin laadittavissa yrittäjäkyselyissä.

Lintilä olisi valmis myös parantamaan lastenhoidon tukijärjestelmää. Toiminimiyrittäjän asema poikkeaa yhtiömuotoisten yritysten omistajayrittäjistä siinä, että yksityinen elinkeinonharjoittaja ei voi vähentää sairaan lapsen hoitajan palkkaa yrityksen verotuksessa.

-Yrittäjien välillä on erilainen asema kuinka voi vähentää esimerkiksi sairaan lapsen hoitokuluja. Tämä asia on syytä korjata ja mahdollistaa sairaan lapsen hoitajan palkan vähennysoikeus. Näin mahdollistetaan yrittäjän työnteko, Lintilä summaa.

K-studio poikkeuksellisesti jo viikon alussa maanantaina - luvassa analyysia aluevaalien tuloksesta. Vieraina Keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen, Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö Jussi Westinen sekä aluevaaleissa menestynyt Joonas Immonen.
24.1.2022 / K-Studio
Tervetuloa mukaan jännittämään aluevaalien tuloksia! Luvassa viime hetken kampanjatunnelmia sekä haastatteluja aluevaaliehdokkailta ympäri Suomen. Menossa mukana myös puolueen puheenjohtaja Annika Saarikko sekä puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen.
23.1.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetElinkeinoministeri Lintilä: Perhevapaauudistuksessa ei saa unohtaa yrittäjää