Osa suomalaisista pääsee nopeasti ja ilman maksua lääkäriin, osa vasta viikkojen ja kuukausien päästä maksua vastaan. Moni heistä on pienituloinen ja paljon sairastava. Myös vanhustenhoidossa on puutteita. Lisäksi vaikeuksissa olevia perheitä ei aina pystytä auttamaan ajoissa.
Puolueiden kesken ja laajemminkin yhteiskunnassa on ollut yhteinen näkemys siitä, että ongelmien ratkaiseminen edellyttää sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamista ja ihmisten palvelujen hoitamista kuntia leveämmillä hartioilla.
Kokoomus esitteli puheenjohtaja Petteri Orpon johdolla tänään oman ratkaisunsa. Kokoomuksen mukaan sosiaali- ja terveyspalveluille ei käytännössä tarvitse tehdä yhtään mitään. Palvelujen kunta- tai pikemminkin suurkaupunkipohjaisuus riittää. Kyseessä on Vapaavuoren sote-malli, jolla rakennetaan vahvojen Suomea, ei kaikkien Suomea.
Sosiaali- ja terveysministeriössä on jo menossa hoitotakuun uudistamistyö. Tavoite nopeammasta hoitoonpääsystä on yhteinen ja oikea. Mutta muutoin uudistusuupumus näyttää vallanneen Kokoomuksen juuri sillä hetkellä, kun suomalaisten palvelujen turvaaminen kaipaa rohkeaa ja päämäärätietoista uudistustahtoa ja – kykyä. On äänestäjien harhauttamista väittää, ettei hallinnosta tarvitsisi puhua, kun palveluja halutaan parantaa. Me kaikki haluamme päästä kehittämään myös palveluita, mutta sitä ennen talon kivijalan on oltava kunnossa – tätä on vastuullinen politiikka.
Tekemättömyyden linja on villin ulkoistamisen linja, joka todennäköisesti tarkoittaa hallitsematonta kuntien sote-palveluiden ulkoistamista suurille terveysjäteille.
Yhdenvertaiset sote-palvelut ihmisen asuinpaikasta riippumatta ovat syy sille, miksi valtakunnallinen sote-uudistus tarvitaan. Tästä tavoitteesta kokoomus on nyt luopumassa.
Kokoomuksen sote-malli ei anna vastauksia sote-palveluiden keskeisimpiin haasteisiin: suurimmalta osasta kuntia alkavat rahat loppua alati kasvavien sote-menopaineiden takia ja kunnilla on vaikeuksia palkata lääkäreitä ja hoitajia. Kokoomuksen esittelemässä mallissa sosiaali- ja terveydenhuolto jatkuisi erikoissairaanhoitovetoisena.
Kokoomus antaa ymmärtää, että muiden puolueiden näkemykset tarkoittaisivat lisää hallintoa ja lisää veroja. Todellisuudessa nykytilaan jämähtäminen tarkoittaisi sitä, että suurimmassa osaa kuntia kunnallisverotusta olisi kiristettävä palveluiden rahoittamiseksi. Erot kuntien ja vahvojen kaupunkien verotuksessa jatkaisivat kasvuaan ja epätasa-arvo suomalaisten välillä lisääntyisi.
Kuntien osalta rivien välissä siintävät pakkoliitokset. Lisäksi Kokoomuksen ”malli” tarkoittaisi mitä todennäköisimmin lisää kuntayhtymiä ja muita hallintohimmeleitä entisten päälle. Keskustan ratkaisussa hallinto sen sijaan vähenee, kun kuntayhtymien ja muiden palvelujen nykyisten noin 400 järjestäjän tilalle tulee 18 maakuntaa. Kokonaisverotus ei nouse.
Tulevissa eduskuntavaaleissa päätetään, miten sosiaali- ja terveyspalveluille käy. Vaihtoehdot ovat peruuttaminen taaksepäin tai meneminen eteenpäin. Me Keskustassa valitsemme tien eteenpäin. Meillä on ratkaisu, joka on esillä olleista vaihtoehdoista ainoa perustuslain mukainen. Se voidaan toteuttaa nopeasti. Viime vuosien valmistelutyö ja siihen käytetyt rahat eivät mene hukkaan.
On hyvä, että puolueet esittelevät omat ohjelmansa sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamiseksi. Äänestäjien kuluttajansuojan kannalta tämä on tärkeää. Uskoisin, että pian saamme kuulla myös perustuslakiasiantuntijoiden näkemyksiä eri malleista. Perustuslakivaliokunnan jo tekemät linjaukset ovat osaltaan asettaneet raameja tulevan hallituksen sote-mallille.