Sipilä: Valtio ei enää elä velaksi

Viime vaalikaudella kukaan ei voinut edes uneksia tällaisesta kehityksestä, kun pahimmillaan velkaa otettiin lähes miljoona euroa tunnissa yötä päivää. Suunta on nyt kääntynyt määrätietoisella työllä. Tänään julkistetun valtion vuoden 2018 tilinpäätöksen mukaan toteuma oli viime vuonna reilut 800 miljoonaa ylijäämäinen.

-Hallituskauden aikana parantunut talous- ja työllisyystilanne on keskeisin syy siihen, että valtion velkaa pystyttiin nyt lyhentämään ensimmäisen kerran sitten vuoden 2008, toteaa Keskustan puheenjohtaja, pääministeri Juha Sipilä.

Ennakoitu parempi kehitys on seurausta parantuneen työllisyyden ansiosta kasvaneista verotuloista ja ennakoitua pienemmistä menoista. Osa vuoden 2018 tulojen kasvusta oli kertaluontoista. Hallituksen kärkihankkeiden rahoitus lisäsi osakemyyntituloja ja valtiolle takaisin maksettu laina lisäsi muita tuloja.

-Olemme saaneet nyt pään pinnan yläpuolelle. Tällä hetkellä annetaan kovia vaalilupauksia, mutta ilman työllisyyden paranemista meillä ei ole mitään jaettavaa. Keskustalla on näytöt ja keinot jatkaa hyvää työllisyyskehitystä. Kun tällä linjalla jatketaan, voidaan parantaa perusturvaa ja satsata koulutukseen, tutkimukseen ja tuotekehitykseen, jatkaa Sipilä.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä: Valtio ei enää elä velaksi