Sipilä: Valtio ei enää elä velaksi

Viime vaalikaudella kukaan ei voinut edes uneksia tällaisesta kehityksestä, kun pahimmillaan velkaa otettiin lähes miljoona euroa tunnissa yötä päivää. Suunta on nyt kääntynyt määrätietoisella työllä. Tänään julkistetun valtion vuoden 2018 tilinpäätöksen mukaan toteuma oli viime vuonna reilut 800 miljoonaa ylijäämäinen.

-Hallituskauden aikana parantunut talous- ja työllisyystilanne on keskeisin syy siihen, että valtion velkaa pystyttiin nyt lyhentämään ensimmäisen kerran sitten vuoden 2008, toteaa Keskustan puheenjohtaja, pääministeri Juha Sipilä.

Ennakoitu parempi kehitys on seurausta parantuneen työllisyyden ansiosta kasvaneista verotuloista ja ennakoitua pienemmistä menoista. Osa vuoden 2018 tulojen kasvusta oli kertaluontoista. Hallituksen kärkihankkeiden rahoitus lisäsi osakemyyntituloja ja valtiolle takaisin maksettu laina lisäsi muita tuloja.

-Olemme saaneet nyt pään pinnan yläpuolelle. Tällä hetkellä annetaan kovia vaalilupauksia, mutta ilman työllisyyden paranemista meillä ei ole mitään jaettavaa. Keskustalla on näytöt ja keinot jatkaa hyvää työllisyyskehitystä. Kun tällä linjalla jatketaan, voidaan parantaa perusturvaa ja satsata koulutukseen, tutkimukseen ja tuotekehitykseen, jatkaa Sipilä.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä: Valtio ei enää elä velaksi