Sipilä: Valtio ei enää elä velaksi

Viime vaalikaudella kukaan ei voinut edes uneksia tällaisesta kehityksestä, kun pahimmillaan velkaa otettiin lähes miljoona euroa tunnissa yötä päivää. Suunta on nyt kääntynyt määrätietoisella työllä. Tänään julkistetun valtion vuoden 2018 tilinpäätöksen mukaan toteuma oli viime vuonna reilut 800 miljoonaa ylijäämäinen.

-Hallituskauden aikana parantunut talous- ja työllisyystilanne on keskeisin syy siihen, että valtion velkaa pystyttiin nyt lyhentämään ensimmäisen kerran sitten vuoden 2008, toteaa Keskustan puheenjohtaja, pääministeri Juha Sipilä.

Ennakoitu parempi kehitys on seurausta parantuneen työllisyyden ansiosta kasvaneista verotuloista ja ennakoitua pienemmistä menoista. Osa vuoden 2018 tulojen kasvusta oli kertaluontoista. Hallituksen kärkihankkeiden rahoitus lisäsi osakemyyntituloja ja valtiolle takaisin maksettu laina lisäsi muita tuloja.

-Olemme saaneet nyt pään pinnan yläpuolelle. Tällä hetkellä annetaan kovia vaalilupauksia, mutta ilman työllisyyden paranemista meillä ei ole mitään jaettavaa. Keskustalla on näytöt ja keinot jatkaa hyvää työllisyyskehitystä. Kun tällä linjalla jatketaan, voidaan parantaa perusturvaa ja satsata koulutukseen, tutkimukseen ja tuotekehitykseen, jatkaa Sipilä.

Keskustan Jyväskylän puoluekokouksen kannanotto 16.6.2024: Jokainen nuori tarvitsee turvallisen aikuisen
Keskustan mielestä jokainen nuori tarvitsee arkeensa vähintään yhden turvallisen aikuisen. Yksikin kiusattu, syrjäytynyt tai koulusta pudonnut nuori on sivistysliike keskustalle liikaa. Keskusta edellyttää toimivaa oppilashuoltoa ja haluaa vahvistaa sitä.
16.6.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä: Valtio ei enää elä velaksi