Sipilä: Valtio ei enää elä velaksi

Viime vaalikaudella kukaan ei voinut edes uneksia tällaisesta kehityksestä, kun pahimmillaan velkaa otettiin lähes miljoona euroa tunnissa yötä päivää. Suunta on nyt kääntynyt määrätietoisella työllä. Tänään julkistetun valtion vuoden 2018 tilinpäätöksen mukaan toteuma oli viime vuonna reilut 800 miljoonaa ylijäämäinen.

-Hallituskauden aikana parantunut talous- ja työllisyystilanne on keskeisin syy siihen, että valtion velkaa pystyttiin nyt lyhentämään ensimmäisen kerran sitten vuoden 2008, toteaa Keskustan puheenjohtaja, pääministeri Juha Sipilä.

Ennakoitu parempi kehitys on seurausta parantuneen työllisyyden ansiosta kasvaneista verotuloista ja ennakoitua pienemmistä menoista. Osa vuoden 2018 tulojen kasvusta oli kertaluontoista. Hallituksen kärkihankkeiden rahoitus lisäsi osakemyyntituloja ja valtiolle takaisin maksettu laina lisäsi muita tuloja.

-Olemme saaneet nyt pään pinnan yläpuolelle. Tällä hetkellä annetaan kovia vaalilupauksia, mutta ilman työllisyyden paranemista meillä ei ole mitään jaettavaa. Keskustalla on näytöt ja keinot jatkaa hyvää työllisyyskehitystä. Kun tällä linjalla jatketaan, voidaan parantaa perusturvaa ja satsata koulutukseen, tutkimukseen ja tuotekehitykseen, jatkaa Sipilä.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä: Valtio ei enää elä velaksi