-Tätä innovatiivista kokeiluhanketta on valmisteltu pitkään ja huolellisesti. Olen todella onnellinen, että se on nyt valmis, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä iloitsee tuoreeltaan.

Kyläkauppatuen ehtona on muun muassa, että kaupan on tarjottava päivittäistavarakauppapalveluiden lisäksi vähintään yhtä muuta kaupallista palvelukokonaisuutta, joita ovat posti-, käteisnosto-, apteekki- tai polttoainejakelupalvelu. Arvioiden mukaan noin sata kyläkauppaa täyttää asetusluonnoksessa määrätyt kriteerit. Tukihaun on tarkoitus aueta alkusyksystä 2019. Ruokavirasto tiedottaa tuen hakemisesta sekä tukihaun avaamisesta.

-Edistämällä kyläkauppojen mahdollisuuksia toimia monipalvelukeskuksina tuetaan merkittävällä tavalla harvaan asutun maaseudun elinvoimaisuutta. Kyläkaupat ja niiden tarjoamat palvelut ovat maaseuduilla aivan keskeisiä, ministeri Leppä tiivistää.

Pääministeri Juha Sipilän hallitus osoitti syksyllä 2018 kokeiluhankkeelle miljoona euroa vuoden 2019 talousarvioon. Näin ollen kyse on normaalista budjetin toimeenpanosta, jota toimitusministeristö voi jatkaa.

Jotta tuki yksittäiselle kaupalle olisi riittävä, kokeiluhanke päätettiin rajata koskemaan paikkatietopohjaisen kaupunki-maaseutuluokituksen mukaista harvaan asuttua maaseutua.

Kokeiluhankkeen tavoiteltuna tuloksena on muun muassa kehittää päivittäistavarakaupan roolia monipalvelukeskuksena harvaan asutulla maaseutualueella.

-Tällä kokeiluhankkeen tuella luodaan edellytyksiä sille, että maaseudun asukkaiden, yritysten sekä kesäasukkaiden tarvitsemat välttämättömät peruspalvelut säilyisivät lähellä asukkaita, ministeri Leppä linjaa hankkeen tavoitteista.

Myös kauppa-autot saatiin mukaan kokeiluhankkeeseen. Myymäläauton tulee palvella vähintään kymmentä harvaan asutulla maaseudulla sijaitsevaa pysäkkiä viikossa. Myymäläautolla tulee olla viikoittaista reittiajoa vähintään sata kilometriä.

Mallia kokeiluhankkeelle on haettu Ruotsista. Ruotsin kokemusten mukaan tuesta on ollut hyötyä ja sitä aiotaan jatkaa tulevaisuudessa jopa pysyvänä tukena. Tuki on tuonut varmuutta liiketoiminnan jatkamiseen ja edesauttanut investointeja muuhunkin toimintaan.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetMaa- ja metsätalousministeri Jari Leppä: Kyläkauppatuki maaliin – voitto suomalaisen maaseudun puolesta