-Tätä innovatiivista kokeiluhanketta on valmisteltu pitkään ja huolellisesti. Olen todella onnellinen, että se on nyt valmis, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä iloitsee tuoreeltaan.

Kyläkauppatuen ehtona on muun muassa, että kaupan on tarjottava päivittäistavarakauppapalveluiden lisäksi vähintään yhtä muuta kaupallista palvelukokonaisuutta, joita ovat posti-, käteisnosto-, apteekki- tai polttoainejakelupalvelu. Arvioiden mukaan noin sata kyläkauppaa täyttää asetusluonnoksessa määrätyt kriteerit. Tukihaun on tarkoitus aueta alkusyksystä 2019. Ruokavirasto tiedottaa tuen hakemisesta sekä tukihaun avaamisesta.

-Edistämällä kyläkauppojen mahdollisuuksia toimia monipalvelukeskuksina tuetaan merkittävällä tavalla harvaan asutun maaseudun elinvoimaisuutta. Kyläkaupat ja niiden tarjoamat palvelut ovat maaseuduilla aivan keskeisiä, ministeri Leppä tiivistää.

Pääministeri Juha Sipilän hallitus osoitti syksyllä 2018 kokeiluhankkeelle miljoona euroa vuoden 2019 talousarvioon. Näin ollen kyse on normaalista budjetin toimeenpanosta, jota toimitusministeristö voi jatkaa.

Jotta tuki yksittäiselle kaupalle olisi riittävä, kokeiluhanke päätettiin rajata koskemaan paikkatietopohjaisen kaupunki-maaseutuluokituksen mukaista harvaan asuttua maaseutua.

Kokeiluhankkeen tavoiteltuna tuloksena on muun muassa kehittää päivittäistavarakaupan roolia monipalvelukeskuksena harvaan asutulla maaseutualueella.

-Tällä kokeiluhankkeen tuella luodaan edellytyksiä sille, että maaseudun asukkaiden, yritysten sekä kesäasukkaiden tarvitsemat välttämättömät peruspalvelut säilyisivät lähellä asukkaita, ministeri Leppä linjaa hankkeen tavoitteista.

Myös kauppa-autot saatiin mukaan kokeiluhankkeeseen. Myymäläauton tulee palvella vähintään kymmentä harvaan asutulla maaseudulla sijaitsevaa pysäkkiä viikossa. Myymäläautolla tulee olla viikoittaista reittiajoa vähintään sata kilometriä.

Mallia kokeiluhankkeelle on haettu Ruotsista. Ruotsin kokemusten mukaan tuesta on ollut hyötyä ja sitä aiotaan jatkaa tulevaisuudessa jopa pysyvänä tukena. Tuki on tuonut varmuutta liiketoiminnan jatkamiseen ja edesauttanut investointeja muuhunkin toimintaan.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMaa- ja metsätalousministeri Jari Leppä: Kyläkauppatuki maaliin – voitto suomalaisen maaseudun puolesta