-Tätä innovatiivista kokeiluhanketta on valmisteltu pitkään ja huolellisesti. Olen todella onnellinen, että se on nyt valmis, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä iloitsee tuoreeltaan.

Kyläkauppatuen ehtona on muun muassa, että kaupan on tarjottava päivittäistavarakauppapalveluiden lisäksi vähintään yhtä muuta kaupallista palvelukokonaisuutta, joita ovat posti-, käteisnosto-, apteekki- tai polttoainejakelupalvelu. Arvioiden mukaan noin sata kyläkauppaa täyttää asetusluonnoksessa määrätyt kriteerit. Tukihaun on tarkoitus aueta alkusyksystä 2019. Ruokavirasto tiedottaa tuen hakemisesta sekä tukihaun avaamisesta.

-Edistämällä kyläkauppojen mahdollisuuksia toimia monipalvelukeskuksina tuetaan merkittävällä tavalla harvaan asutun maaseudun elinvoimaisuutta. Kyläkaupat ja niiden tarjoamat palvelut ovat maaseuduilla aivan keskeisiä, ministeri Leppä tiivistää.

Pääministeri Juha Sipilän hallitus osoitti syksyllä 2018 kokeiluhankkeelle miljoona euroa vuoden 2019 talousarvioon. Näin ollen kyse on normaalista budjetin toimeenpanosta, jota toimitusministeristö voi jatkaa.

Jotta tuki yksittäiselle kaupalle olisi riittävä, kokeiluhanke päätettiin rajata koskemaan paikkatietopohjaisen kaupunki-maaseutuluokituksen mukaista harvaan asuttua maaseutua.

Kokeiluhankkeen tavoiteltuna tuloksena on muun muassa kehittää päivittäistavarakaupan roolia monipalvelukeskuksena harvaan asutulla maaseutualueella.

-Tällä kokeiluhankkeen tuella luodaan edellytyksiä sille, että maaseudun asukkaiden, yritysten sekä kesäasukkaiden tarvitsemat välttämättömät peruspalvelut säilyisivät lähellä asukkaita, ministeri Leppä linjaa hankkeen tavoitteista.

Myös kauppa-autot saatiin mukaan kokeiluhankkeeseen. Myymäläauton tulee palvella vähintään kymmentä harvaan asutulla maaseudulla sijaitsevaa pysäkkiä viikossa. Myymäläautolla tulee olla viikoittaista reittiajoa vähintään sata kilometriä.

Mallia kokeiluhankkeelle on haettu Ruotsista. Ruotsin kokemusten mukaan tuesta on ollut hyötyä ja sitä aiotaan jatkaa tulevaisuudessa jopa pysyvänä tukena. Tuki on tuonut varmuutta liiketoiminnan jatkamiseen ja edesauttanut investointeja muuhunkin toimintaan.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMaa- ja metsätalousministeri Jari Leppä: Kyläkauppatuki maaliin – voitto suomalaisen maaseudun puolesta