-Tätä innovatiivista kokeiluhanketta on valmisteltu pitkään ja huolellisesti. Olen todella onnellinen, että se on nyt valmis, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä iloitsee tuoreeltaan.

Kyläkauppatuen ehtona on muun muassa, että kaupan on tarjottava päivittäistavarakauppapalveluiden lisäksi vähintään yhtä muuta kaupallista palvelukokonaisuutta, joita ovat posti-, käteisnosto-, apteekki- tai polttoainejakelupalvelu. Arvioiden mukaan noin sata kyläkauppaa täyttää asetusluonnoksessa määrätyt kriteerit. Tukihaun on tarkoitus aueta alkusyksystä 2019. Ruokavirasto tiedottaa tuen hakemisesta sekä tukihaun avaamisesta.

-Edistämällä kyläkauppojen mahdollisuuksia toimia monipalvelukeskuksina tuetaan merkittävällä tavalla harvaan asutun maaseudun elinvoimaisuutta. Kyläkaupat ja niiden tarjoamat palvelut ovat maaseuduilla aivan keskeisiä, ministeri Leppä tiivistää.

Pääministeri Juha Sipilän hallitus osoitti syksyllä 2018 kokeiluhankkeelle miljoona euroa vuoden 2019 talousarvioon. Näin ollen kyse on normaalista budjetin toimeenpanosta, jota toimitusministeristö voi jatkaa.

Jotta tuki yksittäiselle kaupalle olisi riittävä, kokeiluhanke päätettiin rajata koskemaan paikkatietopohjaisen kaupunki-maaseutuluokituksen mukaista harvaan asuttua maaseutua.

Kokeiluhankkeen tavoiteltuna tuloksena on muun muassa kehittää päivittäistavarakaupan roolia monipalvelukeskuksena harvaan asutulla maaseutualueella.

-Tällä kokeiluhankkeen tuella luodaan edellytyksiä sille, että maaseudun asukkaiden, yritysten sekä kesäasukkaiden tarvitsemat välttämättömät peruspalvelut säilyisivät lähellä asukkaita, ministeri Leppä linjaa hankkeen tavoitteista.

Myös kauppa-autot saatiin mukaan kokeiluhankkeeseen. Myymäläauton tulee palvella vähintään kymmentä harvaan asutulla maaseudulla sijaitsevaa pysäkkiä viikossa. Myymäläautolla tulee olla viikoittaista reittiajoa vähintään sata kilometriä.

Mallia kokeiluhankkeelle on haettu Ruotsista. Ruotsin kokemusten mukaan tuesta on ollut hyötyä ja sitä aiotaan jatkaa tulevaisuudessa jopa pysyvänä tukena. Tuki on tuonut varmuutta liiketoiminnan jatkamiseen ja edesauttanut investointeja muuhunkin toimintaan.

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMaa- ja metsätalousministeri Jari Leppä: Kyläkauppatuki maaliin – voitto suomalaisen maaseudun puolesta