Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä: Lihavero – oikeastiko SDP?

Kun lisäksi panostamme biokaasuun ja uusimpaan teknologiaan, olemme matkalla kohti hiilineutraalia lihan ja maidon tuotantoa. Suomalainen ruoka, jos mikä, on ilmastoteko. Lihaverolle ei millään muotoa löydy kestäviä perusteita.

– Suomalaisessa elintarviketeollisuudessa työskentelee liki 40 000 ihmistä. He tekevät ja jalostavat korkeatasoisia kotimaisia elintarvikkeita. Ylimääräinen vero lihalle vaarantaisi myös näitä suomalaisen elintarviketeollisuuden työpaikkoja. On poikkeuksellista, että nimenomaan SDP on valmis vaarantamaan maamme teollisia työpaikkoja, sanoo Leppä.

– Lihavero iskisi myös kaikkein köyhimpiin, koska veron myötä lihan hinta nousisi. Tällainen elintarvikkeiden hinnan nostaminen ei ole sosiaalisesti oikeudenmukaista politiikkaa. Kyllä vähävaraisellakin on oikeus syödä lihaa, Leppä linjaa.

– Onkin kysyttävä, SDP ja Antti Rinne, oletteko vakavissanne lihaveron kanssa? Olisi reilua kertoa se äänestäjille pian, Leppä vaatii.

Antti Kurvinen: Väljempien vesien Suomeen - maaseudun tyhjeneminen ja kaupunkien tukkeutuminen ei ole luonnonlaki
Tulevaisuudessa jokaisen valtion asiantuntijatehtävässä työskentelevän pitää saada valita itse oma sijoituspaikkansa. Kaikki uudet tehtävät pitää täyttää paikkariippumattomasti. Jos tällaista Suomea haluaa, pitää äänestää Keskustaa. Kuntavaaleissa ja muissakin tulevissa vaaleissa.
Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtajaksi on valittu Liina Tiusanen
Puoluevaltuusto valitsee syyskokouksensa aluksi puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa.
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan puoluevaltuustossa 28.11.2020
Olen valinnut puheenvuorooni kolme tulevaisuuden isoa asiaa. Keskustelun kautta pureskelemme tänään varmasti montaa muutakin politiikan ruisleipä-asiaa. Tänään puhun koko maan kehittämisestä ja monipaikkaisesta Suomesta sekä sivistyksestä. Ja tietenkin kunnista ja vaaleista. Katson lähelle ja katson kauemmas.
28.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMaa- ja metsätalousministeri Jari Leppä: Lihavero – oikeastiko SDP?