Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä: Lihavero – oikeastiko SDP?

Kun lisäksi panostamme biokaasuun ja uusimpaan teknologiaan, olemme matkalla kohti hiilineutraalia lihan ja maidon tuotantoa. Suomalainen ruoka, jos mikä, on ilmastoteko. Lihaverolle ei millään muotoa löydy kestäviä perusteita.

– Suomalaisessa elintarviketeollisuudessa työskentelee liki 40 000 ihmistä. He tekevät ja jalostavat korkeatasoisia kotimaisia elintarvikkeita. Ylimääräinen vero lihalle vaarantaisi myös näitä suomalaisen elintarviketeollisuuden työpaikkoja. On poikkeuksellista, että nimenomaan SDP on valmis vaarantamaan maamme teollisia työpaikkoja, sanoo Leppä.

– Lihavero iskisi myös kaikkein köyhimpiin, koska veron myötä lihan hinta nousisi. Tällainen elintarvikkeiden hinnan nostaminen ei ole sosiaalisesti oikeudenmukaista politiikkaa. Kyllä vähävaraisellakin on oikeus syödä lihaa, Leppä linjaa.

– Onkin kysyttävä, SDP ja Antti Rinne, oletteko vakavissanne lihaveron kanssa? Olisi reilua kertoa se äänestäjille pian, Leppä vaatii.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetMaa- ja metsätalousministeri Jari Leppä: Lihavero – oikeastiko SDP?