Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä: Lihavero – oikeastiko SDP?

Kun lisäksi panostamme biokaasuun ja uusimpaan teknologiaan, olemme matkalla kohti hiilineutraalia lihan ja maidon tuotantoa. Suomalainen ruoka, jos mikä, on ilmastoteko. Lihaverolle ei millään muotoa löydy kestäviä perusteita.

– Suomalaisessa elintarviketeollisuudessa työskentelee liki 40 000 ihmistä. He tekevät ja jalostavat korkeatasoisia kotimaisia elintarvikkeita. Ylimääräinen vero lihalle vaarantaisi myös näitä suomalaisen elintarviketeollisuuden työpaikkoja. On poikkeuksellista, että nimenomaan SDP on valmis vaarantamaan maamme teollisia työpaikkoja, sanoo Leppä.

– Lihavero iskisi myös kaikkein köyhimpiin, koska veron myötä lihan hinta nousisi. Tällainen elintarvikkeiden hinnan nostaminen ei ole sosiaalisesti oikeudenmukaista politiikkaa. Kyllä vähävaraisellakin on oikeus syödä lihaa, Leppä linjaa.

– Onkin kysyttävä, SDP ja Antti Rinne, oletteko vakavissanne lihaveron kanssa? Olisi reilua kertoa se äänestäjille pian, Leppä vaatii.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMaa- ja metsätalousministeri Jari Leppä: Lihavero – oikeastiko SDP?