Siirry sisältöön

Keskusta on lähipalvelujen puolustaja. Ennen vaaleja kaikki muutkin puolueet ilmoittautuivat sote-palvelujen ystäviksi. Toivottavasti nämä puheet pitävät myös vaalien jälkeen.

Hyvinvointialueet ovat vasta saaneet toimintansa liikkeelle. Ne tarvitsevat työrauhaa. Keskusta odottaa, että hyvinvointialueet saavat hallitusohjelmasta selkeän takuun toimintansa edellytyksistä. Nyt ei tarvita lyhytnäköisiä säästöratkaisuja tai päätösten lykkäämistä, vaan varmuutta tulevasta.

Aikaa ei ole hukattavaksi. Monilla alueilla valmistellaan palvelustrategioita ja alueen palveluverkkoratkaisuja. Uuden hallituksen ohjelman on syytä antaa selkeä näkymä tulevista vuosista niin lainsäädännön kuin rahoituksenkin osalta.

Keskustan mielestä lähipalvelut ovat arvovalinta ja oikeudenmukaisuuskysymys. Tärkeimmät sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut on jatkossakin saatava läheltä ja niitä on kehitettävä ihmisten tarpeet edellä. Palvelujen keskittämisellä ei ratkaista sosiaali- ja terveydenhuollon ongelmia.

Keskusta muistuttaa, että lähipalvelujen turvaaminen onnistuu vain hyvällä henkilöstöpolitiikalla. Keskusta haluaa, että hyvinvointialueita tuetaan paremman työarjen kehittämisessä sosiaali- ja terveys- sekä pelastustoimen henkilöstölle. Korostamme yhteistyötä palveluiden tuotannossa: tarvitsemme julkisen tuotannon kumppaneiksi myös järjestöt ja yritykset. Hyvinvointialueita koskevien päätösten tärkein tavoite on ihmisten hyvä hoito ja sujuvat palvelut.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto 23.4.2023: Hyvinvointialueiden on pystyttävä vahvistamaan lähipalveluja