Siirry sisältöön

Keskusta paheksuu hallituksen arvovalintaa kohdistaa leikkauksensa erityisesti lapsiin ja perheisiin. Syntyvyys on Suomessa historiallisen alhainen. Nuorten aikuisten ja lapsiperheiden uskoa tulevaisuuteen tulee vahvistaa. Perheiltä ei tule leikata.

Sote-menojen siirryttyä hyvinvointialueille kuntien budjeteista keskimäärin 70 % käytetään sivistyspalveluihin. Siksi Orpon hallituksen valtionosuusleikkaukset kohdistuvat suoraan lasten ja nuorten perusopetukseen ja varhaiskasvatukseen.

Koulutus on parasta ja kestävintä veroeurojen käyttöä ja estää osaltaan syrjäytymistä. Tiukkeneva kuntatalous valtionosuusleikkauksineen pakottaa kunnat lopettamaan päiväkoteja ja kouluja. Missään ei ole osoitettu, että suuryksiköillä saataisiin aikaan sen paremmin säästöjä kuin parempia oppimistuloksiakaan. Päinvastoin. Kasvavat häiriöt ja ongelmakäyttäytyminen jo alakoululaisten keskuudessa edellyttäisivät päinvastaista suuntaa.

Hallituksen toiminta on jo alkumetreillään heikentänyt kuntien ja hyvinvointialueiden luottamusta valtiovaltaan. Tuorein esimerkki oli valtiovarainministeriön tapa ilmoittaa yllättävästä yli 400 miljoonan euron lisäleikkauksesta kuntien valtionosuuksiin perjantai-iltana virka-ajan jälkeen. Erityisen moitittavaksi menettelyn tekee se, että kunnat olivat jo ilmoittaneet ensi vuoden veroprosenttinsa ja selvästi suurin osa päättänyt koko talousarvionsa.

Hallituksen ehdotus lykätä leikkauksia vuodella ja jaksottaa ne useammalle vuodelle on vain ongelmien siirtämistä eteenpäin. Tulevien vuosien kuntatalouden tilanne on vaikea jo ilman uusia kurituksiakin. Hallitus on päätöksillään aiheuttanut mittavaa korotuspainetta sekä kunnallis- että kiinteistöveroprosentteihin.

Ongelmien ennaltaehkäisyyn sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen tulisi lisätä voimavaroja, ei vähentää niitä. Liikunta, kulttuuri ja muut vapaa-ajan palvelut ovat parasta sairauksien ennaltaehkäisyä ja yhteisöllisyyden lisäämistä. Toimivat kuntapalvelut ja soten peruspalvelut pienentävät painetta erikoissairaanhoitoon ja erityisen kalliisiin sosiaalipalveluihin.

Hallituksen tapa viedä uudistuksia läpi runnoen ja rymistellen heikentää ihmisten luottamusta politiikkaan ja mahdollisuuksiin vaikuttaa heitä koskeviin asioihin. Lakiehdotusten lausuntokierrokset ovat olleet lyhimmillään viiden arkipäivän mittaisia. Yhteisvaikutusten arvioinnit ovat olleet puutteellisia tai niitä ei ole tehty lainkaan.

Sekä valtionosuusleikkaukset että hyvinvointialueiden rahoituksen tiukkuus osoittavat Orpon hallituksen halua keskittää palveluja ja pakottaa kunnat sekä hyvinvointialueet vastentahtoisiin liitoksiin. Kokoomuksen suurkuntahanke nostaa päätään. Tätä kehitystä Keskusta vastustaa jyrkästi. Kuntien ja alueiden vaaleilla valitut päättäjät ratkaiskoot alueensa itsenäisen tulevaisuuden, ei hallituksen peukaloruuvin kiristäminen.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto 26.11.2023: Loppu lasten ja nuorten arjen kurjistamiselle