Keskusta Uutiset

Keskustan vaatii elintarvikkeisiin kattavia alkuperäismerkintöjä. Julkisen sektorin elintarvikehankinnoissa tulee käyttää raaka-aineita, jotka täyttävät suomalaiselle tuotannolle asetetut ympäristö-, eläinten hyvinvointi- sekä lääkemääräykset ja joiden alkuperä on tiedossa.

Puoluevaltuusto edellytti, että Suomen on perattava läpi niin oma elintarvike-alaa koskeva sääntelynsä kuin toimittava EU:ssa entistä aktiivisemmin byrokratian purkamiseksi. Suomen tulee vaikuttaa EU:ssa, jotta päästään viimein eroon peltolohkojen pinta-alojen jatkuvasta muuttamisesta ja tahattomista pinta-alavirheistä johtuvista sanktioista. On siirryttävä järjestelmään, jossa peltolohkojen pinta-alat vahvistetaan pidemmäksi aikaa. Vain mikäli pinta-ala todella muuttuu, tulee viljelijän ilmoittaa se uudestaan.

Keskustan mielestä maaseutuviraston ja muun hallinnon lähtökohta on käännettävä viljelijälähtöiseksi ja alkutuottajien oikeusturvasta on huolehdittava. Viranomaisten elintarvikesektoria koskevien säännösten tulkintoja on yhtenäistettävä, käytäntöjä joustavoitettava ja ohjeistusta selkiytettävä.

Annika Saarikko: Päästövähennyksiä ei voi tehdä autoilijoita kurittamalla
Keskustan reunaehto tuleville päätöksille on, että päästövähennyksiä ei tehdä autoilijoita kurittamalla, keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko sanoo.
1.3.2021 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto: ruoantuotannon kannattavuutta parannettava ja byrokratiaa purettava