Keskusta Uutiset

Keskustan vaatii elintarvikkeisiin kattavia alkuperäismerkintöjä. Julkisen sektorin elintarvikehankinnoissa tulee käyttää raaka-aineita, jotka täyttävät suomalaiselle tuotannolle asetetut ympäristö-, eläinten hyvinvointi- sekä lääkemääräykset ja joiden alkuperä on tiedossa.

Puoluevaltuusto edellytti, että Suomen on perattava läpi niin oma elintarvike-alaa koskeva sääntelynsä kuin toimittava EU:ssa entistä aktiivisemmin byrokratian purkamiseksi. Suomen tulee vaikuttaa EU:ssa, jotta päästään viimein eroon peltolohkojen pinta-alojen jatkuvasta muuttamisesta ja tahattomista pinta-alavirheistä johtuvista sanktioista. On siirryttävä järjestelmään, jossa peltolohkojen pinta-alat vahvistetaan pidemmäksi aikaa. Vain mikäli pinta-ala todella muuttuu, tulee viljelijän ilmoittaa se uudestaan.

Keskustan mielestä maaseutuviraston ja muun hallinnon lähtökohta on käännettävä viljelijälähtöiseksi ja alkutuottajien oikeusturvasta on huolehdittava. Viranomaisten elintarvikesektoria koskevien säännösten tulkintoja on yhtenäistettävä, käytäntöjä joustavoitettava ja ohjeistusta selkiytettävä.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto: ruoantuotannon kannattavuutta parannettava ja byrokratiaa purettava