Keskusta Uutiset

Keskustan vaatii elintarvikkeisiin kattavia alkuperäismerkintöjä. Julkisen sektorin elintarvikehankinnoissa tulee käyttää raaka-aineita, jotka täyttävät suomalaiselle tuotannolle asetetut ympäristö-, eläinten hyvinvointi- sekä lääkemääräykset ja joiden alkuperä on tiedossa.

Puoluevaltuusto edellytti, että Suomen on perattava läpi niin oma elintarvike-alaa koskeva sääntelynsä kuin toimittava EU:ssa entistä aktiivisemmin byrokratian purkamiseksi. Suomen tulee vaikuttaa EU:ssa, jotta päästään viimein eroon peltolohkojen pinta-alojen jatkuvasta muuttamisesta ja tahattomista pinta-alavirheistä johtuvista sanktioista. On siirryttävä järjestelmään, jossa peltolohkojen pinta-alat vahvistetaan pidemmäksi aikaa. Vain mikäli pinta-ala todella muuttuu, tulee viljelijän ilmoittaa se uudestaan.

Keskustan mielestä maaseutuviraston ja muun hallinnon lähtökohta on käännettävä viljelijälähtöiseksi ja alkutuottajien oikeusturvasta on huolehdittava. Viranomaisten elintarvikesektoria koskevien säännösten tulkintoja on yhtenäistettävä, käytäntöjä joustavoitettava ja ohjeistusta selkiytettävä.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto: ruoantuotannon kannattavuutta parannettava ja byrokratiaa purettava