Keskusta Uutiset

Keskustan vaatii elintarvikkeisiin kattavia alkuperäismerkintöjä. Julkisen sektorin elintarvikehankinnoissa tulee käyttää raaka-aineita, jotka täyttävät suomalaiselle tuotannolle asetetut ympäristö-, eläinten hyvinvointi- sekä lääkemääräykset ja joiden alkuperä on tiedossa.

Puoluevaltuusto edellytti, että Suomen on perattava läpi niin oma elintarvike-alaa koskeva sääntelynsä kuin toimittava EU:ssa entistä aktiivisemmin byrokratian purkamiseksi. Suomen tulee vaikuttaa EU:ssa, jotta päästään viimein eroon peltolohkojen pinta-alojen jatkuvasta muuttamisesta ja tahattomista pinta-alavirheistä johtuvista sanktioista. On siirryttävä järjestelmään, jossa peltolohkojen pinta-alat vahvistetaan pidemmäksi aikaa. Vain mikäli pinta-ala todella muuttuu, tulee viljelijän ilmoittaa se uudestaan.

Keskustan mielestä maaseutuviraston ja muun hallinnon lähtökohta on käännettävä viljelijälähtöiseksi ja alkutuottajien oikeusturvasta on huolehdittava. Viranomaisten elintarvikesektoria koskevien säännösten tulkintoja on yhtenäistettävä, käytäntöjä joustavoitettava ja ohjeistusta selkiytettävä.

Kurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!
Puolustushallinnon päätös lisätä työntekijöiden etätyömahdollisuuksia on päänavaus valtion toimintojen uudenlaiselle alueellistamiselle, toteavat Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja puolueen kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Kärnä.
25.11.2020 / Uutiset
Anna-Mari Vimpari Keskustan ministeriryhmän valtiosihteeriksi
Keskustan ministeriryhmä on kutsunut ministeriryhmän valtiosihteeriksi VTM Anna-Mari Vimparin. Vimpari aloittaa tehtävässään tammikuun alussa. Hän toimii tällä hetkellä Keskustan eduskuntaryhmän pääsihteerinä.
24.11.2020 / Uutiset
Saarikko: Puolustusministeriö näyttää suuntaa - etätyö ei jää vain koronailmiöksi
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko näkee puolustushallinnon kasvavat etätyömahdollisuudet suuntana, johon koko Suomen työelämää on vietävä.
24.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto: ruoantuotannon kannattavuutta parannettava ja byrokratiaa purettava