Keskusta Uutiset

Suomi on väkivaltainen maa, jossa moni nainen on turvattomassa asemassa henkisen ja fyysisen väkivallan vuoksi. Euroopan Unionin perusoikeusviraston vuonna 2014 tekemän tutkimuksen mukaan liki joka kolmas 18-74-vuotias suomalainen nainen on joutunut nykyisen tai entisen kumppanin fyysisen tai seksuaalisen väkivallan kohteeksi.

Tarvitaan varhaista puuttumista ja väkivaltakierteen syntymisen ehkäisyä sekä riittävä määrä ensi- ja turvakoteja eri puolille Suomea.

YK:n tasa-arvoelin CEDAW-komitea on toistuvasti huomauttanut, ettei Suomessa ole kansainvälisten suositusten mukaista määrää turvakotipaikkoja. Lisäksi Suomen allekirjoittama Euroopan neuvoston yleissopimus velvoittaa perustamaan väkivallan ehkäisyyn ja uhrien tukemiseen paikallisia ja alueellisia pistäytymiskeskuksia.

Soteuudistus antaa meille mahdollisuuden uudistaa palveluja ja panostaa entistä enemmän ennalta ehkäisevään toimintaan. Lähipalveluina tulisi tarjota matalan kynnyksen palvelupisteitä, joihin voi tulla nimettömänä ja ilman ajan varausta. Jokaisessa maakunnassa tulee olla myös riittävästi jatkossa ensi- ja turvakotipaikkoja avun tarvitsijoille.

Ensikotien merkitys on myös lastensuojelun kannalta suuri. Niissä tuetaan kasvua vanhemmiksi.

Tänään vietetään eri puolilla maailmaa YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista päivää. Suomessa se on saanut nimen Valoa, ei väkivaltaa –päivä Kansallisen väkivaltaobservatorion järjestämän kampanjan ja tapahtumien mukaan.

Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetNaisiin kohdistuvan väkivallan vastaisena päivänä Annika Saarikko: Ensi- ja turvakoti tarvitaan jokaiseen maakuntaan