Keskusta Uutiset

Suomi on väkivaltainen maa, jossa moni nainen on turvattomassa asemassa henkisen ja fyysisen väkivallan vuoksi. Euroopan Unionin perusoikeusviraston vuonna 2014 tekemän tutkimuksen mukaan liki joka kolmas 18-74-vuotias suomalainen nainen on joutunut nykyisen tai entisen kumppanin fyysisen tai seksuaalisen väkivallan kohteeksi.

Tarvitaan varhaista puuttumista ja väkivaltakierteen syntymisen ehkäisyä sekä riittävä määrä ensi- ja turvakoteja eri puolille Suomea.

YK:n tasa-arvoelin CEDAW-komitea on toistuvasti huomauttanut, ettei Suomessa ole kansainvälisten suositusten mukaista määrää turvakotipaikkoja. Lisäksi Suomen allekirjoittama Euroopan neuvoston yleissopimus velvoittaa perustamaan väkivallan ehkäisyyn ja uhrien tukemiseen paikallisia ja alueellisia pistäytymiskeskuksia.

Soteuudistus antaa meille mahdollisuuden uudistaa palveluja ja panostaa entistä enemmän ennalta ehkäisevään toimintaan. Lähipalveluina tulisi tarjota matalan kynnyksen palvelupisteitä, joihin voi tulla nimettömänä ja ilman ajan varausta. Jokaisessa maakunnassa tulee olla myös riittävästi jatkossa ensi- ja turvakotipaikkoja avun tarvitsijoille.

Ensikotien merkitys on myös lastensuojelun kannalta suuri. Niissä tuetaan kasvua vanhemmiksi.

Tänään vietetään eri puolilla maailmaa YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista päivää. Suomessa se on saanut nimen Valoa, ei väkivaltaa –päivä Kansallisen väkivaltaobservatorion järjestämän kampanjan ja tapahtumien mukaan.

Petri Honkonen jätelaista:
Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen jätelaista hallituksessa saavutettuun ratkaisuun
30.11.2020 / Uutiset
Keskustan kuntavaaliohjelma: Toiveista totta seuraavalla vaalikaudella
Keskustan puoluevaltuusto hyväksyi puoluvaltuustosunnuntaina puolueen kuntavaaliohjelman. ”Keskusta – tekee toiveista totta”. Ohjelmassa linjataan Keskustan tavoitteita tulevalle vaalikaudelle.
29.11.2020 / Uutiset
Annika Saarikko: Nyt on aika linjata tulevaisuutta korona-ajan jälkeen
Koronakriisistä selviämistä ei mitata vain epidemian voittamisella, vaan myös kriisin seurausten jälkihoidon onnistumisena. Vasta ehkä 2030-luvulle mentäessä osaamme kokonaisuutena arvioida, mitä arpia aika jätti ja miten viisaita olimme kriisistä toipumisessa – ja säilyimmekö ehyenä kansakuntana tämän läpi, kirjoittaa Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko blogissaan.
29.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetNaisiin kohdistuvan väkivallan vastaisena päivänä Annika Saarikko: Ensi- ja turvakoti tarvitaan jokaiseen maakuntaan