Keskusta Uutiset

Suomi on väkivaltainen maa, jossa moni nainen on turvattomassa asemassa henkisen ja fyysisen väkivallan vuoksi. Euroopan Unionin perusoikeusviraston vuonna 2014 tekemän tutkimuksen mukaan liki joka kolmas 18-74-vuotias suomalainen nainen on joutunut nykyisen tai entisen kumppanin fyysisen tai seksuaalisen väkivallan kohteeksi.

Tarvitaan varhaista puuttumista ja väkivaltakierteen syntymisen ehkäisyä sekä riittävä määrä ensi- ja turvakoteja eri puolille Suomea.

YK:n tasa-arvoelin CEDAW-komitea on toistuvasti huomauttanut, ettei Suomessa ole kansainvälisten suositusten mukaista määrää turvakotipaikkoja. Lisäksi Suomen allekirjoittama Euroopan neuvoston yleissopimus velvoittaa perustamaan väkivallan ehkäisyyn ja uhrien tukemiseen paikallisia ja alueellisia pistäytymiskeskuksia.

Soteuudistus antaa meille mahdollisuuden uudistaa palveluja ja panostaa entistä enemmän ennalta ehkäisevään toimintaan. Lähipalveluina tulisi tarjota matalan kynnyksen palvelupisteitä, joihin voi tulla nimettömänä ja ilman ajan varausta. Jokaisessa maakunnassa tulee olla myös riittävästi jatkossa ensi- ja turvakotipaikkoja avun tarvitsijoille.

Ensikotien merkitys on myös lastensuojelun kannalta suuri. Niissä tuetaan kasvua vanhemmiksi.

Tänään vietetään eri puolilla maailmaa YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista päivää. Suomessa se on saanut nimen Valoa, ei väkivaltaa –päivä Kansallisen väkivaltaobservatorion järjestämän kampanjan ja tapahtumien mukaan.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetNaisiin kohdistuvan väkivallan vastaisena päivänä Annika Saarikko: Ensi- ja turvakoti tarvitaan jokaiseen maakuntaan