Suomen nykyinen sosiaaliturvajärjestelmä on aikansa elänyt. Vuosien varrella kokonaisuutta on rakennettu pala kerrallaan, mikä on johtanut kohtuuttoman monimutkaiseen ja epäjohdonmukaiseen järjestelmään. Nykyinen järjestelmä ei vastaa 2000-luvun yhteiskunnan haasteisiin. Sosiaaliturvan on oltava oikeudenmukainen, yksinkertainen ja yhdenvertainen. Sosiaaliturvan pitää kohdistua niille, jotka sitä eniten tarvitsevat.

Sosiaaliturvauudistuksen käynnistämisestä on päästävä sopuun jo ensi kevään hallitusneuvotteluissa. Jokaisella puolueella on oltava oma linja siihen, kuinka uudistus toteutetaan. Keskusta vierastaa Kokoomuksen ja SDP:n vastikkeellisia malleja. Keskusta uskoo jokaiseen ihmiseen. Kun sosiaaliturvasta poistetaan tuloloukut ja työnteko on aina kannattavaa, ei erillisiä keppejä tai porkkanoita tarvita. Keskustalle työnteossa ei ole kyse vain toimeentulon hankkimisesta, vaan työ on arvo itsessään. Työ tuo mielekästä sisältöä elämään ja mahdollistaa kuulumisen osaksi työyhteisöä.

Keskustan linja perustulon toteuttamiseksi on vuodesta 1998 asti ollut negatiivinen tulovero. Negatiivinen tulovero tarkoittaa, että ihminen on oikeutettu perusturvaan, joka verottuu pois tulojen kasvaessa. Kun verotus toteutetaan järkevästi, myös käteen jäävät tulot kasvavat aina ansioiden noustessa.

Toimeentulo on ihmisoikeus. Jokaisen suomalaisen pitää voida luottaa siihen, että tapahtui elämässä mitä tahansa, heille turvataan inhimillinen toimeentulo. Perustulomalli tulee rakentaa niin, että se ottaa huomioon kaikki väestöryhmät, myös osatyökykyiset ja opiskelijat. Keskustan mallissa jokainen saa tarvitsemansa ja ansaitseman perusturvan. Perustulo tuo turvaa nykypäivän työelämässä, jossa silpputyö, projektit ja kevytyrittäjyys korvaa yhä useammin vakaan ja pitkäaikaisen ansiotulon yhdeltä työnantajalta. Perustulo antaa turvaa jokaiseen elämäntilanteeseen.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuuston kannanotto 25.11.2018: Perustulo on keskustalainen vaihtoehto