Suomen nykyinen sosiaaliturvajärjestelmä on aikansa elänyt. Vuosien varrella kokonaisuutta on rakennettu pala kerrallaan, mikä on johtanut kohtuuttoman monimutkaiseen ja epäjohdonmukaiseen järjestelmään. Nykyinen järjestelmä ei vastaa 2000-luvun yhteiskunnan haasteisiin. Sosiaaliturvan on oltava oikeudenmukainen, yksinkertainen ja yhdenvertainen. Sosiaaliturvan pitää kohdistua niille, jotka sitä eniten tarvitsevat.

Sosiaaliturvauudistuksen käynnistämisestä on päästävä sopuun jo ensi kevään hallitusneuvotteluissa. Jokaisella puolueella on oltava oma linja siihen, kuinka uudistus toteutetaan. Keskusta vierastaa Kokoomuksen ja SDP:n vastikkeellisia malleja. Keskusta uskoo jokaiseen ihmiseen. Kun sosiaaliturvasta poistetaan tuloloukut ja työnteko on aina kannattavaa, ei erillisiä keppejä tai porkkanoita tarvita. Keskustalle työnteossa ei ole kyse vain toimeentulon hankkimisesta, vaan työ on arvo itsessään. Työ tuo mielekästä sisältöä elämään ja mahdollistaa kuulumisen osaksi työyhteisöä.

Keskustan linja perustulon toteuttamiseksi on vuodesta 1998 asti ollut negatiivinen tulovero. Negatiivinen tulovero tarkoittaa, että ihminen on oikeutettu perusturvaan, joka verottuu pois tulojen kasvaessa. Kun verotus toteutetaan järkevästi, myös käteen jäävät tulot kasvavat aina ansioiden noustessa.

Toimeentulo on ihmisoikeus. Jokaisen suomalaisen pitää voida luottaa siihen, että tapahtui elämässä mitä tahansa, heille turvataan inhimillinen toimeentulo. Perustulomalli tulee rakentaa niin, että se ottaa huomioon kaikki väestöryhmät, myös osatyökykyiset ja opiskelijat. Keskustan mallissa jokainen saa tarvitsemansa ja ansaitseman perusturvan. Perustulo tuo turvaa nykypäivän työelämässä, jossa silpputyö, projektit ja kevytyrittäjyys korvaa yhä useammin vakaan ja pitkäaikaisen ansiotulon yhdeltä työnantajalta. Perustulo antaa turvaa jokaiseen elämäntilanteeseen.

Keskustelussa monipaikkainen Suomi ja sen mahdollisuudet, työnteko, asuminen ja liikkuminen koko Suomessa. Voit myös itse osallistua ja esittää kysymyksesi lähetyksen aikana kommenttikentässä.
22.10.2020 / K-Studio
Keskustan europarlamentaarikko Elsi Katainen: Suomen turvepeltojen viljely pelastettiin maatalousäänestyksessä
Huono kirjaus saatiin torpattua viime hetkellä, kun yhteisen maatalouspolitiikan ympäristöehdoista neuvoteltiin. Nyt vaatimus koskee turvepeltojen kunnossapitoa, EU-parlamentin maatalousvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Elsi Katainen kertoo.
21.10.2020 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää ja päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus.
19.10.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuuston kannanotto 25.11.2018: Perustulo on keskustalainen vaihtoehto