Suomen nykyinen sosiaaliturvajärjestelmä on aikansa elänyt. Vuosien varrella kokonaisuutta on rakennettu pala kerrallaan, mikä on johtanut kohtuuttoman monimutkaiseen ja epäjohdonmukaiseen järjestelmään. Nykyinen järjestelmä ei vastaa 2000-luvun yhteiskunnan haasteisiin. Sosiaaliturvan on oltava oikeudenmukainen, yksinkertainen ja yhdenvertainen. Sosiaaliturvan pitää kohdistua niille, jotka sitä eniten tarvitsevat.

Sosiaaliturvauudistuksen käynnistämisestä on päästävä sopuun jo ensi kevään hallitusneuvotteluissa. Jokaisella puolueella on oltava oma linja siihen, kuinka uudistus toteutetaan. Keskusta vierastaa Kokoomuksen ja SDP:n vastikkeellisia malleja. Keskusta uskoo jokaiseen ihmiseen. Kun sosiaaliturvasta poistetaan tuloloukut ja työnteko on aina kannattavaa, ei erillisiä keppejä tai porkkanoita tarvita. Keskustalle työnteossa ei ole kyse vain toimeentulon hankkimisesta, vaan työ on arvo itsessään. Työ tuo mielekästä sisältöä elämään ja mahdollistaa kuulumisen osaksi työyhteisöä.

Keskustan linja perustulon toteuttamiseksi on vuodesta 1998 asti ollut negatiivinen tulovero. Negatiivinen tulovero tarkoittaa, että ihminen on oikeutettu perusturvaan, joka verottuu pois tulojen kasvaessa. Kun verotus toteutetaan järkevästi, myös käteen jäävät tulot kasvavat aina ansioiden noustessa.

Toimeentulo on ihmisoikeus. Jokaisen suomalaisen pitää voida luottaa siihen, että tapahtui elämässä mitä tahansa, heille turvataan inhimillinen toimeentulo. Perustulomalli tulee rakentaa niin, että se ottaa huomioon kaikki väestöryhmät, myös osatyökykyiset ja opiskelijat. Keskustan mallissa jokainen saa tarvitsemansa ja ansaitseman perusturvan. Perustulo tuo turvaa nykypäivän työelämässä, jossa silpputyö, projektit ja kevytyrittäjyys korvaa yhä useammin vakaan ja pitkäaikaisen ansiotulon yhdeltä työnantajalta. Perustulo antaa turvaa jokaiseen elämäntilanteeseen.

Suomen Keskusta julkaisee oman vaaliohjelmansa historian ensimmäisiin aluevaaleihin, jotka käydään 23. tammikuuta 2022. Tilaisuudessa ohjelman esittelevät Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen.
27.9.2021 / K-Studio
Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuuston kannanotto 25.11.2018: Perustulo on keskustalainen vaihtoehto