Suomen nykyinen sosiaaliturvajärjestelmä on aikansa elänyt. Vuosien varrella kokonaisuutta on rakennettu pala kerrallaan, mikä on johtanut kohtuuttoman monimutkaiseen ja epäjohdonmukaiseen järjestelmään. Nykyinen järjestelmä ei vastaa 2000-luvun yhteiskunnan haasteisiin. Sosiaaliturvan on oltava oikeudenmukainen, yksinkertainen ja yhdenvertainen. Sosiaaliturvan pitää kohdistua niille, jotka sitä eniten tarvitsevat.

Sosiaaliturvauudistuksen käynnistämisestä on päästävä sopuun jo ensi kevään hallitusneuvotteluissa. Jokaisella puolueella on oltava oma linja siihen, kuinka uudistus toteutetaan. Keskusta vierastaa Kokoomuksen ja SDP:n vastikkeellisia malleja. Keskusta uskoo jokaiseen ihmiseen. Kun sosiaaliturvasta poistetaan tuloloukut ja työnteko on aina kannattavaa, ei erillisiä keppejä tai porkkanoita tarvita. Keskustalle työnteossa ei ole kyse vain toimeentulon hankkimisesta, vaan työ on arvo itsessään. Työ tuo mielekästä sisältöä elämään ja mahdollistaa kuulumisen osaksi työyhteisöä.

Keskustan linja perustulon toteuttamiseksi on vuodesta 1998 asti ollut negatiivinen tulovero. Negatiivinen tulovero tarkoittaa, että ihminen on oikeutettu perusturvaan, joka verottuu pois tulojen kasvaessa. Kun verotus toteutetaan järkevästi, myös käteen jäävät tulot kasvavat aina ansioiden noustessa.

Toimeentulo on ihmisoikeus. Jokaisen suomalaisen pitää voida luottaa siihen, että tapahtui elämässä mitä tahansa, heille turvataan inhimillinen toimeentulo. Perustulomalli tulee rakentaa niin, että se ottaa huomioon kaikki väestöryhmät, myös osatyökykyiset ja opiskelijat. Keskustan mallissa jokainen saa tarvitsemansa ja ansaitseman perusturvan. Perustulo tuo turvaa nykypäivän työelämässä, jossa silpputyö, projektit ja kevytyrittäjyys korvaa yhä useammin vakaan ja pitkäaikaisen ansiotulon yhdeltä työnantajalta. Perustulo antaa turvaa jokaiseen elämäntilanteeseen.

Keskustan pj Kulmuni: Keskusta haluaa eläkeläisten verokannustimen mukaan työllisyystoimipakkiin
Keskustan puheenjohtaja Katri Kulmuni kertoi vierailullaan tänään Lapissa Keskustan vievän eteenpäin esitystä, jossa eläkkeellä tehtävä työ ei nostaisi jo tienatun eläkkeen verotuksen. Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) esitti alkuviikosta muutosta eläkeläisten verotukseen.
24.7.2020 / Uutiset
Kulmuni illalla Maikkarin kesäterassilla
Tänä iltana kannattaa viettää keskikesästä huolimatta tuokio myös television ääressä.
21.7.2020 / Uutiset
Katri kiertää kenttää heinäkuun loppuun!
Oletko jo tavannut Keskustan puheenjohtajan Katri Kulmunin tänä kesänä? Mikäli et, niin vielä on kesää jäljellä. Puheenjohtaja Kulmuni toivoo, että kansa näkisi Keskustan entistä parempana, koko Suomen vaihtoehtona. Kiertueella Kulmuni vaihtaa mieluusti ajatuksia myös kuntavaaliehdokkuudesta kiinnostuneiden kanssa.
20.7.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuuston kannanotto 25.11.2018: Perustulo on keskustalainen vaihtoehto