Keskustan mielestä Suomen on voimakkaasti vaikutettava komissioon, jotta metsästyksen vaarantava muutos ei toteudu. Esitys on vakavassa ristiriidassa jäsenmaille luvatun liikkumavaran kanssa. Myös Euroopan parlamentti on vaatinut lisää joustavuutta petopolitiikkaan. Komissiossa valmisteltu esitys menee täysin väärään suuntaan.

Kannanhoidollinen metsästys on tärkeä osa petopolitiikan kokonaisuutta. Karhun ja ilveksen kannat ovat kasvaneet 2000-luvulla kannanhoidollisesta metsästyksestä huolimatta. Metsästys ei siis vaaranna kantojen elinvoimaisuutta, mutta mahdollistaa vahinkojen ehkäisyn ja ylläpitää suurpetojen hyväksyttävyyttä.

Kantojen säätelyn lisäksi Keskusta pitää tärkeänä suurpetojen aiheuttamien vahinkojen ehkäisyä ja korvaamista. Hallitus on valmistellut esitystä riistavahinkolain muutokseksi. Puoluevaltuusto kiirehtii sen tuomista vielä tämän eduskunnan käsittelyyn.

Riistavahinkolain muutoksen myötä suurpetojen aiheuttamat kotieläin-, irtaimisto- ja viljelysvahingot korvattaisiin aina täysimääräisesti. Tämä on vahingon kärsijöiden kannalta oikeus ja kohtuus.

Keskustelussa monipaikkainen Suomi ja sen mahdollisuudet, työnteko, asuminen ja liikkuminen koko Suomessa. Voit myös itse osallistua ja esittää kysymyksesi lähetyksen aikana kommenttikentässä.
22.10.2020 / K-Studio
Keskustan europarlamentaarikko Elsi Katainen: Suomen turvepeltojen viljely pelastettiin maatalousäänestyksessä
Huono kirjaus saatiin torpattua viime hetkellä, kun yhteisen maatalouspolitiikan ympäristöehdoista neuvoteltiin. Nyt vaatimus koskee turvepeltojen kunnossapitoa, EU-parlamentin maatalousvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Elsi Katainen kertoo.
21.10.2020 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää ja päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus.
19.10.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuuston kannanotto 25.11.2018: Suurpetopolitiikkaan tarvitaan enemmän kansallista liikkumatilaa