Keskustan mielestä Suomen on voimakkaasti vaikutettava komissioon, jotta metsästyksen vaarantava muutos ei toteudu. Esitys on vakavassa ristiriidassa jäsenmaille luvatun liikkumavaran kanssa. Myös Euroopan parlamentti on vaatinut lisää joustavuutta petopolitiikkaan. Komissiossa valmisteltu esitys menee täysin väärään suuntaan.

Kannanhoidollinen metsästys on tärkeä osa petopolitiikan kokonaisuutta. Karhun ja ilveksen kannat ovat kasvaneet 2000-luvulla kannanhoidollisesta metsästyksestä huolimatta. Metsästys ei siis vaaranna kantojen elinvoimaisuutta, mutta mahdollistaa vahinkojen ehkäisyn ja ylläpitää suurpetojen hyväksyttävyyttä.

Kantojen säätelyn lisäksi Keskusta pitää tärkeänä suurpetojen aiheuttamien vahinkojen ehkäisyä ja korvaamista. Hallitus on valmistellut esitystä riistavahinkolain muutokseksi. Puoluevaltuusto kiirehtii sen tuomista vielä tämän eduskunnan käsittelyyn.

Riistavahinkolain muutoksen myötä suurpetojen aiheuttamat kotieläin-, irtaimisto- ja viljelysvahingot korvattaisiin aina täysimääräisesti. Tämä on vahingon kärsijöiden kannalta oikeus ja kohtuus.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuuston kannanotto 25.11.2018: Suurpetopolitiikkaan tarvitaan enemmän kansallista liikkumatilaa