Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs iloitsee sote-mietinnön valmistumisesta.

– Tämä päivä jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä. Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.

Pylväs katsoo, että merkitykseltään sote-uudistus vertautuu kansanterveyslakiin ja peruskoulu-uudistukseen.

– Ne tehtiin aikanaan parantamaan ihmisten ja maan eri osien välistä tasa-arvoa. Sama tavoite on myös nyt.

– Uskon, että pystymme tasa-arvoistamaan suomalaisten hoitoon pääsyä, parantamaan palveluja kautta Suomen ja helpottamaan kuntien taloudellista tilannetta. Veronkorotuspaineet olisivat kunnissa tuntuvasti isommat ilman sote-uudistusta.

Uudistus tulee seuraavaksi päätettäväksi eduskunnan täysistuntoon. Pylväs toivoo, että myös oppositiopuolueet Kokoomus ja Perussuomalaiset voisivat kuntavaaleja edeltäneistä kannanotoistaan huolimatta olla yhteistyössä saattamassa uudistusta valmiiksi.

– Kokoomus ja Perussuomalaiset joutuvat nyt valitsemaan, kummalla puolella historiankirjoitusta ne ovat. Toivottavasti sosiaali- ja terveyspalveluja tarvitsevien suomalaisten etu menee kaiken muun edelle. Myös hoito- ja hoiva-alalla työskentelevät ansaitsevat varmuutta pitkään kestäneen epävarmuuden tilalle.

Juha Pylväs

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (Oulu)

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan