Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs iloitsee sote-mietinnön valmistumisesta.

– Tämä päivä jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä. Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.

Pylväs katsoo, että merkitykseltään sote-uudistus vertautuu kansanterveyslakiin ja peruskoulu-uudistukseen.

– Ne tehtiin aikanaan parantamaan ihmisten ja maan eri osien välistä tasa-arvoa. Sama tavoite on myös nyt.

– Uskon, että pystymme tasa-arvoistamaan suomalaisten hoitoon pääsyä, parantamaan palveluja kautta Suomen ja helpottamaan kuntien taloudellista tilannetta. Veronkorotuspaineet olisivat kunnissa tuntuvasti isommat ilman sote-uudistusta.

Uudistus tulee seuraavaksi päätettäväksi eduskunnan täysistuntoon. Pylväs toivoo, että myös oppositiopuolueet Kokoomus ja Perussuomalaiset voisivat kuntavaaleja edeltäneistä kannanotoistaan huolimatta olla yhteistyössä saattamassa uudistusta valmiiksi.

– Kokoomus ja Perussuomalaiset joutuvat nyt valitsemaan, kummalla puolella historiankirjoitusta ne ovat. Toivottavasti sosiaali- ja terveyspalveluja tarvitsevien suomalaisten etu menee kaiken muun edelle. Myös hoito- ja hoiva-alalla työskentelevät ansaitsevat varmuutta pitkään kestäneen epävarmuuden tilalle.

Juha Pylväs

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (Oulu)

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan