– Tällä hetkellä työterveyshuollon jälkeen ihmisen terveyttä ja hyvinvointia arvioivia katsauksia ja hoitotarpeen arviointeja ei juuri ole, tai niitä tehdään vasta yli 75-vuotiaille. Tällöin moni saattaa jo olla ympärivuorokautisen hoidon tarpeessa, Heikkinen ja Saarikko sanovat.

Hyvinvointitarkastus mahdollistaisi ikäihmisten hyvinvoinnin tukemisen ja terveysongelmien ennaltaehkäisemisen nykyistä paremmin.

– Eläkkeelle jääminen on iso elämänmuutos. On hyvin tärkeää, että kukaan ei siinä vaiheessa jää yksin ja että olisi mahdollisuus tarkistaa, ettei terveydentilassa ole sellaisia riskitekijöitä, jotka edetessään heikentävät elämänlaatua ja toimintakykyä nopeastikin, Heikkinen ja Saarikko toteavat.

– Hyvinvointitarkastuksessa eläköityvälle kerrottaisiin esimerkiksi, kuinka paljon aktiivinen omahoito vaikuttaa terveyden ja toimintakyvyn pysymiseen. Ihminen voidaan myös ohjata oman kotikunnan järjestö- ja harrastustoiminnan piiriin ja auttaa häntä löytämään muita samassa elämäntilanteessa olevia.

Heikkisen ja Saarikon mukaan hyvinvointitarkastuksilla voidaan parhaimmillaan saada aikaan myös tuntuvia taloudellisia säästöjä yhteiskunnalle hoito- ja hoivamenoissa.

– Hyvinvointitarkastuksen hinta olisi kovin alhainen verrattuna siihen, että sillä saataisiin lykättyä esimerkiksi tuhannen ikäihmisen pitkäaikaishoitoon siirtymistä edellä vuodella. Tällöin säästö olisi noin 50 miljoonaa euroa. Joka tapauksessa pienempi avuntarve, kotihoito ja tuettu palveluasuminen säästävät hoito- ja hoivamenoja, kun ikäihmisen toimintakykyistä aikaa saataisiin pidennettyä.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan sote-politiikot Heikkinen ja Saarikko: Uusi hyvinvointitarkastus eläkkeelle jäävälle