– Tällä hetkellä työterveyshuollon jälkeen ihmisen terveyttä ja hyvinvointia arvioivia katsauksia ja hoitotarpeen arviointeja ei juuri ole, tai niitä tehdään vasta yli 75-vuotiaille. Tällöin moni saattaa jo olla ympärivuorokautisen hoidon tarpeessa, Heikkinen ja Saarikko sanovat.

Hyvinvointitarkastus mahdollistaisi ikäihmisten hyvinvoinnin tukemisen ja terveysongelmien ennaltaehkäisemisen nykyistä paremmin.

– Eläkkeelle jääminen on iso elämänmuutos. On hyvin tärkeää, että kukaan ei siinä vaiheessa jää yksin ja että olisi mahdollisuus tarkistaa, ettei terveydentilassa ole sellaisia riskitekijöitä, jotka edetessään heikentävät elämänlaatua ja toimintakykyä nopeastikin, Heikkinen ja Saarikko toteavat.

– Hyvinvointitarkastuksessa eläköityvälle kerrottaisiin esimerkiksi, kuinka paljon aktiivinen omahoito vaikuttaa terveyden ja toimintakyvyn pysymiseen. Ihminen voidaan myös ohjata oman kotikunnan järjestö- ja harrastustoiminnan piiriin ja auttaa häntä löytämään muita samassa elämäntilanteessa olevia.

Heikkisen ja Saarikon mukaan hyvinvointitarkastuksilla voidaan parhaimmillaan saada aikaan myös tuntuvia taloudellisia säästöjä yhteiskunnalle hoito- ja hoivamenoissa.

– Hyvinvointitarkastuksen hinta olisi kovin alhainen verrattuna siihen, että sillä saataisiin lykättyä esimerkiksi tuhannen ikäihmisen pitkäaikaishoitoon siirtymistä edellä vuodella. Tällöin säästö olisi noin 50 miljoonaa euroa. Joka tapauksessa pienempi avuntarve, kotihoito ja tuettu palveluasuminen säästävät hoito- ja hoivamenoja, kun ikäihmisen toimintakykyistä aikaa saataisiin pidennettyä.

Suomen Keskusta julkaisee oman vaaliohjelmansa historian ensimmäisiin aluevaaleihin, jotka käydään 23. tammikuuta 2022. Tilaisuudessa ohjelman esittelevät Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen.
27.9.2021 / K-Studio
Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan sote-politiikot Heikkinen ja Saarikko: Uusi hyvinvointitarkastus eläkkeelle jäävälle